تا 2025 کسی خودروی شخصی نخواهد داشت
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از SkyNews، با فراگیر شدن سرویسهای همسفری آنلاین نظیر «اوبر» و «لیفت» (Lyft) که با بهرهگیری از امکانات موبایل حالا کسر بزرگی از بار حمل و نقل درونشهری را به دوش میکشند و به موازات آن پیشرفتها در زمینه تولید خودروهای خودران و بدون راننده، پیشبینی میشود تا پنج سال دیگر خودروهای بدون راننده جادهها را تسخیر کنند و جای انسانها را در نقش پرمخاطره راننده بگیرند.
جان زیمر، مدیرعامل سرویس لیفت، پیشبینی کرده است که این جابهجایی بسیار زودتر از موعدی که خودروسازان پیشبینی میکنند رخ خواهد داد. به گفته او، هزینههای ماهانه نگهداری خودروها، مشکل یافتن پارکینگ، تامین سوخت و قطعات یدکی و دیگر معضلات مالکیت خودرو سبب خواهد شد در آینده نزدیک، یعنی تا کمتر از ۱۰ سال دیگر، عموم انسانها قید مالکیت خودرو را بزنند و دل را به دریای خودروهای بدون راننده بسپارند.
جان زیمر در پست جدیدی وبلاگش نوشت: «هر روز تعداد بیشتری از آدمها به این نتیجه میرسند که زندگی بدون صاحب خودرو بودن آسانتر و کمخرجتر است و وقتی شبکه خودروهای خودران به صحنه بیایند، عصر مالکیت خودروها به پایان خواهد رسید».
او میگوید در شهرهای بزرگ آمریکا این اتفاق تا سال ۲۰۲۵ رخ خواهد داد.
جان زیمر، مدیرعامل سرویس «لیفت»
به گفته او، فرآیند گذار به عصر خودروهای بدون راننده آسان آغاز میشود و پیچیدگیهایش به موازات رشد، رخ خواهد کرد. سرویسهایی نظیر لیفت و اوبر هم ابتدا مسافران را در مسیرهای کوتاه درونشهری جابهجا خواهند کرد اما با پیچیدهتر شدن تکنولوژیها و قواعد مرتبط با آنها، این شبکهها هم میتوانند پیچیدهتر شوند و خدماتی ارائه کنند که تصور آن امروز لزوما ممکن نیست.
کلانشهرهای جهان در آستانه تغییری تاریخی
غولهای صنعت حمل و نقل حالا کمپانیهایی هستند که سرویسهای آنلاین ارائه میدهند. اوبر و ولوو همین حالا هم در پیتسبورگ به طور آزمایشی ارائه سرویس تاکسیهای بدون راننده را آغاز کردهاند و گوگل و لیفت هم برنامههای بزرگی برای این عرصه دارند. در واشنگتن، پایتخت آمریکا، اتوبوسهای بدون راننده تحت آزمایش قرار گرفتهاند. مرسدس بنز و ایزیمایل هم در فنلاند و هلند و دوبی و ژاپن فروش خودروهای کاملا خودران را آغاز کردهاند.
گذار به حمل و نقل بدون راننده، شهرهای جهان را از اساس دگرگون خواهد کرد چراکه دیگر خودروهای شخصی که بیهوده و بیمصرف در پارکینگها و کنار جادهها افتادهاند، از صحنه بیرون خواهند شد.
به اعتقاد جان زیمر، این تحولات این فرصت را فراهم خواهد کرد که بافت شهری را دوباره طراحی کنیم؛ شهرهای آینده حول محور انسانها طراحی خواهند شد، نه وسایل شخصی و عمومی حمل و نقل.
او میگوید این سرآغاز تحولی اساسی در زیرساختهای جامعه آمریکا و بسیاری جوامع دیگر خواهد بود.
سرویسهای همسفری و اشتراک حمل و نقل نظیر لیفت و اوبر، سرمایهگذاریهای میلیارد دلاری در این عرصه کردهاند و وعده دادهاند که از سال آینده با اتومبیلهای خودران به مشتریانشان سرویس بدهند. فراگیری خودروهای بدون راننده موجب میشود هزینه این سرویسها تا حدی پایین بیاید که خرید اشتراک ماهانه یا سالانه آنها بسیار بهصرفهتر از خرید خودروی شخصی شود. این سرویسها همه هزینههای جانبی، از جمله سوخت، تعمیرات، پارکینگ و بیمه را تقبل خواهند کرد چون با همین ریزپرداختهای مشتریان، به سودهای میلیارد دلاری میرسند.
از آنجایی که فراگیری این سرویسها نیاز به فضای پارکینگ را کمرنگتر خواهد کرد، متخصصان پیشبینی میکنند که در آینده نزدیکها شهرها سبزتر خواهند بود و فضای مازاد زیادی برای امور مهمتری نسبت به حملونقل خواهند داشت. این یعنی محیط زیست پاکتر، آلایندههای کمتر و امنیت بالاتر.
انتهای پیام/