دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1395 - 09:20

دارپا در تعقیب پهپادهای شهری/ وزارت دفاع آمریکا نگران استفاده‌های تروریستی از پهپادها

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا نگرانی‌های جدی‌ای درباره استفاده‌های تروریستی از پهپادهای شهری دارد و برای کنترل آنها به دارپا، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی، مأموریت تازه‌ای داده است.
کد خبر : 118884

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از پاپیولار ساینس، اگر علاقه‌مند به هوانوردی و هواپیما باشید، می‌دانید که وب‌سایت‌هایی هستند که در هر لحظه موقعیت و سرعت و مشخصات پرنده‌های سریع را در آسمان نشان می‌دهند و این شامل هواپیماهای کوچک تجاری تا جمبوجت‌‌های غول‌پیکر ترابری می‌شود. اطلاعات و مشخصات هواپیماهای تجاری و شخصی یکی از نخستین اطلاعاتی‌ است که FAA (سازمان نظارت بر هوانوردی آمریکا) در اختیار دارد و به دقت بررسی می‌کند اما اکنون پرنده‌های کوچک و کندی به آسمان شهرها افزوده شده‌اند که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند اما خطری آسمانی محسوب می‌شوند. دغدغه کنترل و نظارت بر پهپادهای شخصی در فضاهای شهری، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های امروزی وزارت دفاع آمریکا برای تأمین امنیت داخلی و خارجی‌ست.


برای دستیابی به اطلاعات لحظه‌ای این پهپادها، دارپا قصد دارد سیستمی نظارتی برای این پرنده‌ها در فضای شهری تعبیه کند که متکی به ایستگاه‌های رصدی خواهد بود که نیاز به دید مستقیم ندارند و الگوی فعالیت هر پرنده بدون سرنشینی را دنبال می‌کنند.


دارپا برای این‌کار دو طرح نخستین دارد که یکی مبتنی بر ایستگاه‌ها یا همان «نود»های ثابت است و دیگری با بهره‌گیری از پهپادهای خودکار، فضای شهری یا منطقه‌ای را که نیازمند محافظت است، زیر نظر می‌گیرد.


بنابر اعلام این موسسه دانش‌بنیان، در حال حاضر تیم‌های مختلفی از شرکت‌های مختلف که در حوزه‌های حسگرها، کنترل از راه دور، رادار و پهپاد فعالیت دارند، در حال تهیه طرح نخستین و پیشنهاد خود برای این سامانه نظارتی هستند و قرار است این طرح‌ها تا هفته آینده که موعد ارسال است، به دست دارپا برسد. دارپا تصمیم دارد ابتدا از این سامانه به‌صورت محدود در خارج از آمریکا و در مناطقی که فعالیت‌های تروریستی جریان دارد بهره بگیرد و سپس از آن برای تأمین امنیت ارتفاع پایین در محیط‌های شهری آمریکا استفاده کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته