دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1395 - 09:04

ساخت سپر ضد لیزر برای پهپادها

یک شرکت آمریکایی سیستمی برای دفاع و مقابله با لیزرهایی که پهپادهای نظامی را هدف قرار می‌دهند ساخته که مفید بودن و کارآیی آن نیز به اثبات رسیده است.
کد خبر : 117624

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از نیوساینتیست، پهپادها یکی از بی‌دفاع‌ترین جنگ‌افزارهای امروزی در مقابل حملات لیزری هستند و در اصطلاح ارتشی، به سادگی می‌شود یک پهپاد را جزغاله کرد. این در حالی است که پرندگان بی‌سرنشین در انواعی از مأموریت‌های ارتشی امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


اکنون شرکت Adsys اعلام کرده است که یک سپر ضد لیزری به نام Helios برای پهپادها طراحی کرده است که می‌تواند این پرندگان رباتیک را از آزار و اذیت لیزرها دور نگه دارد.


سیستم طراحی‌شده متشکل از یک سپر لیزری‌ است که امواج لیزر را تشخیص می‌دهد، طول موج و دیگر مشخصات آن‌ را بلافاصله شناسایی می‌کند و با ایجاد تداخل در بازتاب آن، منشاء این طیف نوری را دچار سردرگمی می‌کند. این سیستم دفاعی برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن پهپاد توسط موشک‌ها یا قفل شدن رادارها روی پهپاد کاملا مؤثر و موفق عمل کرده است.


به گزارش آنا، هنوز هیچ جزئیاتی درباره قرارداد و زمان عملیاتی شدن هلیوس منتشر نشده است و هرگونه اطلاعات دقیق درباره این سیستم، طبقه‌بندی‌ شده و از اسرار ارتش آمریکاست اما آنچه بیش از همه کنجکاوی را برمی‌انگیزد، عملکرد این سیستم در مقابل لیزرهای با انرژی بالاست؛ این لیزرهای قدرتمند قادرند در چند ثانیه پهپاد را شناسایی و آن‌ را هدف قرار دهند و در این چند ثانیه واقعا پهپاد را جزغاله کنند، اینکه هلیوس بتواند در مقابل این سلاح‌های مدرن نیز ایستادگی کند، توانمندی‌ای‌ است که اثری استراتژیک در نبردهای آینده خواهد داشت.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته