دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1395 - 09:05

نوار مغزی رازهای پنهان شخصیت را آشکار می‌کند

یک تیم تحقیقاتی با موفقیت اثبات کردند که با استفاده از امواج مغزی می‌توان به اطلاعات پنهان افراد از جمله هویت آنها پی برد.
کد خبر : 117228

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از Engaget، مدت‌ها از زمانی که ویژگی‌ها و پتانسیل اطلاعاتی امواج مغزی شناخته شده است می‌گذرد اما رمزگشایی از این امواج، طی سال‌ها امکان‌پذیر شد.


از سال‌ها قبل محققان می‌دانستند که امواج مغزی افراد تقریبا قابل جعل نیستند و همچون اثر انگشت، منحصر به فرد خواهند بود اما اکنون یک تیم تحقیق متشکل از دو پروفسور به نام‌های «عبدل سروادا» و «ریچارد ماتووو» توانستند در آزمایشی اثبات کنند که می‌توان از روی امواج مغزی، رازهای پنهان شخصیت و هویت افراد را مشخص کرد.


تیم تحقیق با استفاده از یک نرم‌افزار یادگیرنده کامپیوتری، موفق شدند سیستم ارزیابی EEG (نوار مغزی) را طرح‌ریزی کنند که از روی نوار مغزی افراد الکلی، توانست تشخیص الکلی بودن را یاد بگیرد. در مرحله بعد EEG یک گروه آزمون ناشناس در اختیار این نرم‌افزار قرار گرفت و اپلیکیشن توانست 25 درصد از افرادی را که در این آزمایش خود را الکلی معرفی کرده بودند، از روی نوار مغزی تشخیص دهد.


روش کار نیز به این شکل بود که تنها مدرکی که در اختیار کامپیوتر قرار گرفت، نوار مغزی افراد بود اما نرم‌افزار که قبلا با بررسی نوارهای مغزی افراد الکلی، ویژگی‌های آنها را آموخته بود، توانست افراد الکلی را از میان آنها پیدا کند.


ابداع روش تازه که با استفاده از نرم‌افزارهای یادگیرنده اتفاق افتاده است، نگرانی‌های تازه‌ای را نیز درباره حریم خصوصی و اطلاعات شخصی ایجاد کرده است که ممکن است در آینده چالشی جدی برای این روش‌ها باشد.


این روزها که در گوشه و کنار جهان اعتراضاتی درباره استفاده شبکه‌های اجتماعی از رفتارها و عادات افراد و فروش اطلاعات حاصل از آن به شرکت‌ها مطرح می‌شود، افشای اطلاعات موجود در ماده خاکستری مغز در آینده و ناممکن شدن پنهان‌کاری درباره ویژگی‌های هویتی، می‌تواند نگرانی‌های عمیق‌تری را نیز ایجاد کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته