دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1395 - 15:19
دبیر شورای عالی آزداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد:

راه‌اندازی دو واحد درسی آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی

دبیر شورای عالی آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ترویج آزاداندیشی از اضافه شدن دو واحد درسی آزاداندیشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
کد خبر : 116509

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام امیرعلی لطفی، دبیر گردهمایی طرح آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی در همایش اولین دوره تربیت استاد با موضوع آزاد اندیشی دینی که صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد آغاز به کار کرد، گفت: «ترویج آزاداندیشی، مساله‌ای است که از دهه 80 به طور مکرر مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، اما متاسفانه بعد از سال‌ها اقدام و عمل در این زمینه آن‌طور که باید می‌شد، نبود. آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی شخصیت تاریخ‌ساز و دلسوز براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، در چارچوب مکتب عقلانیت و اعتدال، تشکیل شورای عالی آزاداندیشی دینی را رقم زد.»


لطفی به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لزوم ترویج آزاداندیشی در مقابل جمود فکری و دگم‌اندیشی اشاره کرد و گفت: «او به صراحت همواره اعلام کرد که از حاکمیت فکری تحجر بیزار است. باید آزادی بیان در چارچوب قانون باشد، چرا که از بطن اظهارات آزاد، توسعه حاصل می‌شود. این همان منطق قرآنی مورد تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. باید با تبادل افکار و اندیشه‌های لازم رقابت‌ها را از افراط و تفریط خالی کرد.»


او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی برای فعال‌تر شدن آزاداندیشی در دانشگاه‌ها 2 واحد درسی در مقطع کارشناسی‌ارشد و 2 واحد در مقطع دکتری را به این موضوع اختصاص داد.»


لطفی خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت: «چه دیگران بخواهند، چه نخواهند، بار سنگینی از انقلاب بر دوش شماست. اگرچه محدودیت‌ها زیاد است و شرایط برای شما سخت‌تر شده است، اما شما مرد بحران‌ها و سختی‌ها هستید. شورای عالی آزاداندیشی دینی متشکل از صاحب‌نظران و اندیشمندان تحت‌نظر شما به دنبال توسعه آزاداندیشی در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کند.»


او افزود: «این شورا با رهنمودهای مقام معظم رهبری، تدبیر شما و پشتیبانی همه‌جانبه دکتر حمید میرزاده توسعه پیدا کرد و کارهای موثری انجام داد. به عنوان مثال، حلقه‌های آزاداندیشی دینی با همکاری 300 نفر تشکیل شد که 60درصد از آنها متعلق به خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است.»


دبیر گردهمایی طرح آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «برگزاری نشست‌های تخصصی آزاد و تضارب آرا در مسائل مهم از دیگر کارهایی بود که انجام شد. تاکنون 25 نشست تخصصی در این‌ زمینه برگزار شده است. همچنین دوره‌های دانش‌افزایی ویژه هیات علمی دانشگاه با محوریت آزاداندیشی در 12 واحد دانشگاهی مرکز استان برای 500 عضو هیات‌علمی برگزار شد.»


او افزود: «ما می‌خواهیم با برنامه‌هایی از این دست، آزاداندیشی دینی را در دانشگاه‌ها توسعه دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته