دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1395 - 13:54
مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد

لزوم یکپارچه‌سازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری

مشاور مدیرعامل و سرپرست معاونت مسافری شرکت راه‌‌آهن با تاکید بر ضرورت یکپارچه‌سازی حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری گفت: طی یکی دو سال گذشته شرکت راه‌‌آهن این ضرورت را تحت عنوان شهرسازی ریل پایه دنبال می‌کند.
کد خبر : 116462

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید‌بر اینکه شهرهای مختلف دنیا در مقاطع زمانی مختلف مشکل ترافیک را داشته و تهران نخستین شهر پر ترافیک نیست، افزود: مهم‌ترین راهکار سایر کشورهای دنیا برای مقابله ترافیک توسعه حمل و نقل همگانی در سیستم درون شهری است.


وی تصریح کرد: در روزنامه‌های 40 سال پیش تیترهای بسیاری با عناوینی مانند مشکل لاینحل ترافیک تهران دیده می‌شد که هنوز هم با گذشت این سال‌ها چنین تیترهایی پا برجاست.


تقی‌زاده ادامه داد: با وجود اینکه حمل ونقل عمومی طی سال‌های گذشته در کشور توسعه یافته است اما چرا هنوز مشکل ترافیک باید پا برجا باشد؟ علت این امر این است که ما در سیستم حمل ونقل درون شهری یکپارچه‌سازی را لحاظ نکرده‌ایم و به عبارت دیگر مدهای حمل و نقلی مختلف باید در یک پکیج دیده شوند.


به گفته وی اگر این ارتباط برقرار نشود، مجموعه حمل ونقل کارایی لازم را نخواهد داشت.


عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن اضافه کرد: از سوی دیگر مد پیاده‌روی نیز در ایران دیده نشده است و اکنون این مد در تمام شهرها نزدیک به صفر است و به عبارتی پیاده راه‌های مناسب نداریم که این امر رغبت مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی را کاهش می‌دهد.


تقی‌زاده تاکید کرد: در سایر کشورهای دنیا یکپارچه‌سازی حمل و نقل ایجاد شده و اکنون حمل ونقل درون شهری و برون شهری به یکدیگر متصل‌اند به طوری که در پاریس 7 ایستگاه راه‌آهن برون شهری در داخل شهر قرار دارد و تعدادی هم ایستگاه فرعی در این شهر تعبیه شده است.


به گفته وی این به این معناست که مردم در زمان استفاده از قطار نباید همانند شهروندان ایرانی حتما به راه‌آهن بروند بلکه 7 ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر برای بهره‌مندی آنها در دسترس قرار دارد.


وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف تعداد زیادی ایستگاه راه‌آهن در داخل شهرها قرار دارد، عنوان کرد: امسال دومین دوره همایش شهرسازی ریل‌پایه را در 5 و 6 بهمن ماه برگزار می‌کنیم تا تفکر غالب جهانی در ایران مطرح شود که ایستگاه‌های راه‌آهن در چه مکان‌هایی و به چه شکلی باید راه‌اندازی شوند.


مشاور مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در شهرسازی ریل‌پایه توسعه قطارهای پایه دنبال می‌شود، گفت: بسترسازی علمی و تخصصی برای اجرای صحیح و مبتنی‌بر ارزش‌های بومی شهرسازی ریل‌پایه از مهم‌ترین هداف برگزاری این همایش است.


تقی‌زاده ابراز کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته نگرش مدیران در بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری به گونه‌ای بود که در برنامه‌های طرح‌ریزی شده به دنبال شهرسازی ریل‌پایه نرفته‌ایم.


وی با بیان اینکه اغلب این برنامه‌ها بار مالی ندارند، عنوان کرد: ما معتقد هستیم که حتی برخی اقدامات سال‌های گذشته بار مالی بسیاری را بر دوش شهر گذاشته است که از جمله آن می‌توان به انتقال ترمینال شرق اتوبوس‌رانی به خارج تهران اشاره کرد. این یک اتفاق نادر است که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و ترمینال‌ها در داخل شهرها نگهداری می‌شوند.


وی از مکان‌یابی ایستگاه دوم راه‌آهن خبر داد و بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان به دنبال مکان‌یابی برای ایستگاه دوم راه‌آهن هستیم. همچنین طی هفته‌های گذشته در جریان همکاری با شهرداری توافق‌نامه‌ای میان متروی تهران و شرکت راه‌‌آهن برای رساندن متروی خط 3 به ایستگاه راه‌آهن صورت گرفت که بر اساس آن تونلی برای هدایت مردم به سمت سکوهای مترو و راه‌آهن ایجاد خواهد شد.


به گفته سرپرست معاونت مسافری شرکت راه‌‌آهن اکنون هماهنگی ایستگاه‌های اتوبوس و راه‌‌آهن به لحاظ زمانبندی نیز در این ایستگاه پیگیری می‌شود تا مسافران قطار بتوانند از اتوبوس نیز استفاده کنند.


وی همچنین از تدوین راهبردهای شهرسازی ریل‌پایه خبر داد و تاکید کرد: این برنامه اکنون در نوبت بررسی شورای عالی شهرسازی و معماری است.


افزایش قیمت بلیت قطار در دستور کار نیست


وی درباره برنامه شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای افزایش قیمت بلیت قطار نیز اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل ریلی فعلا پیشنهاد افزایش قیمت را نداده‌اند. البته افزایش قیمت‌ها باید به تایید هیات مدیره راه‌‌آهن برسد که در دستور جلسه هفته آتی این موضوع مطرح نیست.


تقی‌زاده درباره برنامه‌های راه‌‌آهن برای افزایش رغبت مردم به استفاده از حمل و نقل ریلی نیز خاطر نشان کرد: در سایر کشورها با مسافران ثابت قطارها مانند مکانیسم مترو برخورد می‌شود به گونه‌ای که قیمت بلیت برای مسافران کثیرالسفر کاهش داده شده و در مقابل نرخ‌های برای مسافران تک سفر افزایش می‌یابد. این امر موجب مدیریت تقاضای سفر و افزایش رغبت به استفاده از قطار خواهد شد که می‌تواند در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: ترافیک قطار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته