دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی تفصیلی آنا به مناسبت سالروز راه‌اندازی واحد دندانپزشکی عنوان شد

یک‌ششم فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی کشور، سهم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در بین 48 دانشگاه/ تخفیف‌ 20 درصدی خدمات به کارکنان

یک‌ششم کل فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی کشور دانش‌آموخته واحد دندانپزشکی تهران هستند/ کلینیک‌های آموزشی واحد دندانپزشکی کارهای بسیار پیچیده و سختی که معمولا در کلینیک‌های شهر انجام نمی‌شود، برای بیماران محروم و نیازمند و کسانی که توان مراجعه به کلینیک‌های خصوصی را ندارند با نازل‌ترین قیمت انجام می‌‌دهند.
کد خبر : 115866

مصطفی سعیدی- خبرنگار آنا، 17 شهریور 1365 دانشگاه آزاد اسلامی به صورت ویژه‌ قدم به عرصه‌ جدیدی گذاشت و اقدام به راه‌اندازی واحد دندانپزشکی تهران کرد. این واحد دانشگاهی که سی‌و یکمین سالگرد خود را پشت می‌گذارد تنها واحد تخصصی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و اولویت اول دانشجویان دندانپزشکی است.


واحد دندانپزشکی تهران تاکنون 5610 فارغ‌التحصیل رشته‌های دندانپزشکی را تحویل جامعه داده است. این واحد به تنهایی و بدون هیچ‌گونه بار مالی برای دولت و وزارت بهداشت، حدود یک‌ششم دندانپزشکان کشور را تربیت کرده است.


دکتر افشین حراجی از سال 1389 به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی مشغول به فعالیت شده و تاکنون با همکاری استادان و دانشجویان این واحد، افتخارات و عنوان‌های زیادی برای این دانشگاه کسب کرده است.


بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی بالاترین نسبت سرانه هیات علمی را در کل کشور دارد و این نسبت یک به 6 است یعنی به ازای هر 6 دانشجو یک عضو هیات علمی داریم

به‌مناسبت سالروز راه‌اندازی این واحد دانشگاهی به سراغ وی رفتیم و در گفت‌وگویی یک‌ساعته فعالیت‌ها و موفقیت‌های واحد علوم دندانپزشکی تهران را مرور کردیم؛ مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:


* آقای دکتر خودتان را معرفی کنید و از ورودتان به واحد دندانپزشکی بگویید.


- متولد 1349 و استادتمام رشته جراحی دهان، فک و صورت هستم، سال 73 از همین دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم و جزو دومین گروه فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی هستم. سال 76 تا 80 در دانشکده علوم پزشکی اصفهان دوره تخصص جراحی فک و صورت را گذراندم و از سال 80 تا 85 هم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعهدات قانونی‌ام را انجام دادم. از سال 85 هم به دلیل علاقه‌ای که به واحد داندانپزشکی تهران داشتم پس از پایان تعهدات خدمتی‌ام به این واحد دانشگاهی آمدم و به عنوان عضو هیات علمی این واحد همکاری‌ام را آغاز کردم.


یکم تیر 89 از سوی دکتر عبدالله جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان رئیس واحد دندانپزشکی منصوب و معرفی شدم و فعالیت مدیریتی‌ام را در این واحد آغاز کردم افزون بر اینکه پیش از آن هم معاون پژوهشی واحد بودم.


* زمانی که برای ریاست این واحد معرفی شدید، واحد دندانپزشکی تهران چه وضعیتی داشت؟


- واحد دندانپزشکی تهران همیشه به دلیل روند صحیحی که از ابتدای راه‌اندازی داشت، همواره در طول این 31 سال موفق و روند فعالیتی آن رو به رشد بوده است. از زمانی که مرحوم دکتر فاضل، سنگ بنای این واحد را گذاشت و تا سال 75 مسئولیت این واحد را بر عهده داشت و بعد از ایشان هم دکتر مهرشادیان تا 89 ریاست واحد را عهده‌دار شد، تاکنون، این واحد دانشگاهی با وجود کاهش جمعیت و تعداد دانشجو با استقبال بیش از ظرفیت مواجه بوده و برای جذب دانشجویان محدودیت پذیرش داشته است.


دکتر فاضل و مهرشادیان، اعضای هیات علمی، استادان و کارکنان این واحد در طول این 31 سال زحمت کشیدند تا بتوانند جایگاه برتر واحد دندانپزشکی را حفظ کنند.



* واحد دندانپزشکی با چند رشته راه‌اندازی شد و اکنون چه تعداد رشته دارد؟


- سال 67 که بنده و هم‌دوره‌ای‌هایم به‌عنوان دانشجو در این واحد دانشگاهی پذیرش شدیم، واحد دندانپزشکی فقط یک رشته داشت و آن هم تک رشته دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی بود؛ ساختمان آن هم در پاسداران،«گلستان پنجم» بود که یک باب اتاق آموزشی و دو آزمایشگاه و یک پارکینگ داشت و این همه، فضای دانشگاه ما بود. یک رشته دندانپزشکی در سال 65 به یک رشته دندانپزشکی، یک رشته کاردانی پروتزهای دندانی و یک رشته کاردانی بهداشت دهان و دندان تا سال 89 افزایش یافت و همزمان مجوز راه‌اندازی سه رشته تخصصی هم گرفت.


اکنون واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همه رشته‌های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارد و برای این رشته‌ها دانشجو پذیرش کرده است

از سال 89 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز همه رشته‌های دندانپزشکی را به واحد داد. موضوعی که اهمیت این اخذ مجوزها را بیشتر می‌کند، این است که وزارت بهداشت به راحتی مجوز رشته دستیاری به دانشگاه‌ها نمی‌دهد و واحدهایی این رشته را دارند که استانداردهای لازم را رعایت کرده باشند چراکه خیلی سخت‌گیری برای این رشته وجود دارد.


سال 89 که من واحد دندانپزشکی را تحویل گرفتم به دلیل مشکلاتی که برای راه‌اندازی ساختمان جدید واحد وجود داشت، ساختمان فعلی واحد دندانپزشکی هنوز افتتاح نشده بود و به شدت دچار کمبود فضا بودیم، آن سال با حمایت دکتر جاسبی، تکمیل و تجهیز این ساختمان را آغاز کردیم و پس از 10 ماه توانستیم ساختمان این دانشکده را که در نیستان دهم قرار دارد، به بهره‌برداری برسانیم.


راه‌اندازی و تجهیز این ساختمان باعث شد که بتوانیم رشته‌ها را گسترش دهیم و اکنون واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همه رشته‌های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارد و برای این رشته‌ها دانشجو پذیرش کرده است.


بالاترین مقطع تحصیلی رشته دندانپزشکی، دستیار دندانپزشکی است؛ در رشته‌های گروه پزشکی فقط رشته دندانپزشکی است که رشته دستیاران دندانپزشکی را تدریس می‌کند.


* واحد دندانپزشکی تنها واحد دانشگاه آزاد اسلامی است که فقط رشته‌های دندانپزشکی در آن ارائه می‌شود؟


- بله، این موضوع یکی از دلایل موفقیت و شاخص بودن واحد دندانپزشکی است که با درایت مسئولان وقت این واحد به صورت مستقل در حوزه دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز کرد. البته واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی همچون واحد خوراسگان، بروجرد، شیراز و سه واحد دیگر رشته‌های دندانپزشکی دارند اما این دانشکده‌ها به واحدهای دانشگاهی وابسته هستند و هیچ یک از آنها واحد مستقل دندانپزشکی نیست.


* واحد شما با این 6 واحد که رشته‌های دندانپزشکی دارند، همکاری و تعامل دارد؟


- واحد دندانپزشکی تهران به عنوان واحد مادر قطعا به واحدهای دیگر کمک می‌کند، به‌عنوان نمونه استادان علوم پایه واحد کیش، همه از استادان واحد دندانپزشکی تهران هستند و در این زمینه از ما کمک می‌گیرند، علاوه بر آن با واحد بروجرد همکاری داریم و در راه‌اندازی دانشکده دندانپزشکی واحد مشهد هم به آنها کمک کردیم. هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی که از ما کمک بخواهد، آمادگی همکاری و تعامل را داریم.


* سالانه چه تعداد دانشجو از آزمون سراسری پذیرش می‌کنید؟


- پذیرش دانشجویان واحد دندانپزشکی بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و آنچه به‌ عنوان سهمیه به این واحد تعلق می‌گیرد، 110 نفر است که معمولا در دو ترم 55 نفره مهر و بهمن جذب می‌شوند. واحد دندانپزشکی تهران از نظر متقاضی ورود به دانشگاه هیچ وقت با کمبود متقاضی مواجه نبوده و نخواهد بود بلکه همه‌ساله با افزایش تعداد متقاضیان ورود به این واحد دانشگاهی روبه‌رو هستیم.


* برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت و جذب بیشتر دانشجو دارید؟


- ما ترجیح می‌دهیم که به همین تعداد، دانشجو جذب کنیم و افزایش جذب نداشته باشیم چراکه واحد دندانپزشکی تهران به کیفیت آموزشی بسیار بیشتر از کمیّت و تعداد دانشجو اهمیت می‌دهد. فکر می‌کنم من تنها رئیس واحدی باشم که می‌گویم دانشجوی زیاد نمی‌خواهیم. درست است که حیات دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه دانشجویان وابسته است و ریالی از بودجه دولتی کمک نمی‌گیرد اما بر اساس تاکید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنا و دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت نیروی انسانی متخصص برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است تا تعداد دانشجویان.


موضوع کیفیت آموزشی و یادگیری دانشجویان در رشته دندانپزشکی از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی برخوردار است برای اینکه دانش‌آموختگان ما با انسان‌ها و سلامت ایشان سر و کار دارند و این موضوع برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مهم است که چه دانشجویی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود.


* اکنون چه تعداد دانشجو در این واحد مشغول به تحصیل هستند؟


- 1210 دانشجو در حال تحصیل در همه مقاطع پروتزهای دندانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دندانپزشکی، دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی و دستیاران تخصصی دندانپزشکی داریم؛ بیش از 850 نفر از دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی هستند.


* روند تحصیلی رشته‌های دندانپزشگی به چه صورت است؟


- تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی به این شکل است که متقاضیان پس از شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشته دندانپزشکی، یا از ابتدا در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی شرکت می‌کنند که شامل 4 ترم علوم پایه است و دانشجویان در 4 ترم اول علوم پایه پزشکی را همراه با دانشجویان پزشکی می‌خوانند و 8 ترم هم کارهای بالینی دندانپزشکی را انجام می‌دهند یا در مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شوند و در 8 ترم این مقطع را می‌گذرانند.


1210 دانشجو در حال تحصیل در همه مقاطع پروتزهای دندانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دندانپزشکی، دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی و دستیاران تخصصی دندانپزشکی داریم؛ بیش از 850 نفر از دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی هستند

رشته پروتز هم در کنکور سراسری به صورت جداگانه پذیرش می‌کند و رشته‌ای است که به هنر دست مربوط می‌شود، دانشجویان این رشته باید به این‌ کار علاقه‌مند باشند و علاوه بر قبولی در آزمون سراسری در مصاحبه عملی هم نمره قبولی را کسب کند. این رشته فعلا تا مقطع کارشناسی دایر است و مدرک بالاتری برای ارتقا ندارد اما دانشجویان دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی بعد از آنکه این مقطع را گذراندند، می‌توانند در دوره تخصصی شرکت کنند.


اکنون 10 رشته تخصصی دندانپزشکی در کشور داریم که هر سال آزمون آن از سوی وزارت بهداشت و به صورت متمرکز برگزار می‌شود، خوشبختانه انتخاب اول همه شاگرداول‌های آزمون دستیاری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران است و حتی دانشجویان دانشگاه تهران و شهید بهشتی هم برای دوره تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران را انتخاب می‌کنند.


* دلیل انتخاب واحد دندانپزشکی تهران از سوی دانشجویان برتر چیست؟


- حضور اعضای هیات علمی و استادان مجرب و مطرح کشور در این واحد و سطح کیفیت آموزشی واحد دندانپزشکی از دلایل انتخاب این واحد از سوی دانشجویان برتر برای گذراندن دوره تخصص دندانپزشکی است.


* نسبت هیات علمی به دانشجو در واحد دندانپزشکی چگونه است؟


- بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی بالاترین نسبت سرانه هیات علمی را در کل کشور دارد و این نسبت یک به 6 است یعنی به ازای هر 6 دانشجو یک عضو هیات علمی داریم.



* چند عضو هیات علمی دارید؟


- 125 عضو هیات علمی تمام وقت، یک هیات علمی بورسیه، دو عضو هیات علمی نیمه وقت و 90 استاد حق‌التدریس داریم و یکی از افتخارهای واحد دانشگاهی دندانپزشکی این است که مطرح‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استادان دندانپزشکی کشور در واحد دندانپزشکی تهران تدریس می‌کنند.


مراکز تحقیقاتی «جمجمه، فک و صورت»، «ایمپلنت‌های دندانی» و «مواد دندانی» سه مرکز فعال و موفق این واحد هستند و مجوز راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی دیگر با نام «اخلاق پزشکی» را داریم که این مرکز هم به زودی آغاز به کار خواهد کرد

* مرتبه علمی اعضای هیات علمی این واحد به چه صورت است؟


واحد دندانپزشکی تهران 9 استادتمام، 27 دانشیار، 116 استادیار و 43 مربی دارد.


* یکی از ویژگی‌های واحد دندانپزشکی تهران، برگزاری کنگره‌ها، همایش‌ها، سمپوزیوم‌ها و... است، دلیل برگزاری این مراسم‌ چیست؟


- یکی از وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌روز کردن، تبادل و به اشتراک گذاشتن اطلاعات پزشکان، دانش‌آموختگان و دانشجویان است، بخشی از وظایف دانشگاه وظایف آموزشی است که به خوبی در این واحد دانشگاهی انجام می‌شود، وظیفه دیگر دانشگاه‌ها به روز نگه‌داشتن دانش و اطلاعات دانشجویان و دانش‌آموختگان است و واحد دندانپزشکی تهران برای این کار، همه‌ساله اقدام به برگزاری کنگره‌ها، همایش‌ها، سمینارها و سمپوزیوم‌های مختلف می‌کند.


واحد دندانپزشکی یک کنگره سالانه دارد که از زمان مدیریت بنده هر سال یک دوره آن را برگزار کرده‌ایم و امسال ششمین دوره آن را برگزار خواهیم کرد که مخاطبان این کنگره جامعه دندانپزشکان عمومی و تخصصی هستند.


دانشجویان با شرکت در سمینارها، کارگاه‌های علمی و سخنرانی‌ها، اطلاعات تخصصی خود را به روز می‌کنند و این موضوع در رشته‌های پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.


در سمپوزیوم‌ها جمعیت هدف اختصاصی را در نظر می‌گیریم مانند سمپوزیوم «بایومتریال‌ها و تکنیک‌های پیوند در جراحی‌های دهان» واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که ماه گذشته با سخنرانی استادان برجسته داخلی و خارجی این برگزار شد و متخصصان و فوق تخصصان جراحی دهان در آن شرکت کردند.


علاوه بر برگزاری این همایش‌ها و سمینارها، واحد دندانپزشکی با هماهنگی وزارت بهداشت، دوره‌های بازآموزی مدون برگزار می‌کند، اهمیت برگزاری این دوره‌ها به این دلیل است که پزشکان موظف هستند برای تمدید پروانه‌شان، امتیاز سالانه کسب کنند و برای کسب این امتیازها یا باید سخنرانی کنند و یا در همایش‌ها و کنگره شرکت کنند که واحد دندانپزشکی این کار را هم انجام می‌دهد.


* با دانشگاه‌های خارجی هم همکاری دارید؟


- بله، اخیرا یک تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی با دانشگاه جنوا ایتالیا منعقد کردیم که قرار است بر اساس این تفاهم‌نامه دوره‌های مختلف دندانپزشکی را در تهران و جنوا برگزار کنیم و مدارک مشترک به شرکت کنندگان در دوره‌ها ارائه شود.


*درباره تعداد مقالات ISI و مجله‌های داخلی هم می‌فرمایید.


- علاوه بر انتشار مقاله‌های پزشکی ISI، یکی از ارجاعات شاخص در حوزه پزشکی PabMed است که نظام‌ رتبه‌بندی مقالات در حوزه پزشکی و دندانپزشکی محسوب شده و مقاله‌های پزشکی معتبر در آن منتشر می‌شود، تعداد مقاله‌هایی که از سوی واحد دندانپزشکی در PabMed و ISI منتشر شده است 194 عنوان مقاله است.


در آخرین آزمون دانشنامه تخصصی که سال گذشته برگزار شد، همه 21 دانشجوی واحد دندانپزشکی تهران که در این آزمون شرکت کردند، قبول شدند

علاوه بر این انتشار این تعداد مقاله در مجلات معتبر جهانی، 242 مقاله پژوهشی اعضای هیات علمی و استادان این واحد هم در نشریات معتبر داخلی منتشر شده است.


یک عنوان مجله به زبان انگلیسی هم داریم که تاکنون سه شماره آن منتشر شده و در حال گرفتن مجوز PubMed هستیم.


* مجله داخلی هم در واحد دندانپزشکی منتشر می‌شود؟


- مجله «تحقیق در علوم دندانپزشکی» تنها مجله واحد دندانپزشکی است که منتشر می‌شود و رتبه یک مجله‌های کشور را از سوی وزرات بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی دارد.


* چند کارمند در واحد دندانپزشکی تهران مشغول به کار هستند؟


- تعداد کارمندان واحد دندانپزشکی زیاد است؛ 130 کارمند رسمی در این واحد دانشگاهی مشغول به کار هستند.



این واحد دو ساختمان ملکی دارد که یک ساختمان آن به نام ساختمان علوم پایه در گلستان پنجم قرار گرفته که دانشجویان کارشناسی پروتز و دانشجویان دوره دکتری 4 ترم اول خود را در این ساختمان می‌گذرانند و آزمایشگاه‌های واحد هم در این ساختمان قرار دارد. در ساختمان نیستان دهم هم کلینیک‌های آموزشی و تخصصی واحد، کتابخانه، مراکز تحقیقاتی و بخش اداری مستقر است.


* چند مرکز تحقیقاتی در واحد دندانپزشکی مستقر هستند و در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟


- بر اساس دستور دکتر میرزاده و در دوره قائم‌مقامی دکتر لاریجانی، واحد دندانپزشکی تهران اقدام به راه‌اندازی مرکز تحقیقات کرد. پیش از راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی تنها فعالیت این واحد در حوزه فعالیت‌های آموزشی بود و در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی در وزارت بهداشت حرفی برای گفتن نداشتیم اما با راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی در واحد حرفی برای گفتن پیدا کردیم.


اکنون مراکز تحقیقاتی «جمجمه، فک و صورت»، «ایمپلنت‌های دندانی» و «مواد دندانی» سه مرکز فعال و موفق این واحد هستند و مجوز راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی دیگر با نام «اخلاق پزشکی» را داریم که این مرکز هم به زودی آغاز به کار خواهد کرد.


واقعیت این است که رشته دندانپزشکی به عنوان یکی از گران‌ترین رشته‌های تحصیلی در همه کشورها شناخته می‌شود و این رشته براساس سرانه هر کشور جزو گران‌ترین رشته‌هاست. اگر کمک‌های رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر میرزاده به واحد دندانپزشکی نبود، از پس هزینه‌های آن برنمی‌آمدیم

این مراکز تحقیقاتی بر اساس وظایفی که برای آنها تعریف شده است، کارهای تحقیقاتی مربوط به حوزه خودشان را انجام می‌دهند و بدون دریافت کمک مالی از سوی واحد دندانزشکی، در این واحد مستقر هستند. مدیران مراکز تحقیقات با عشق و علاقه‌ای که به واحد دندانپزشکی تهران دارند در این سه مرکز تحقیقاتی مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه هر سه مرکز به سوددهی رسیده‌ و در دوره‌های محتلف کارگاه‌های آموزشی مختلف، سمپوزیوم‌ها و همایش‌های تخصصی برگزار می‌کند و تاکنون پروپزال‌های و پایان‌نامه ثبت شده و مقاله‌های علمی منتشر شده دارند و جزو مراکز تحقیقاتی پیشرو دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.


* سال گذشته خبرگزاری آنا گزارشی از انجام عمل جراحی بازسازی فک تحتانی و صورت در بیمارستان بوعلی منتشر کرد که از سوی مرکز تحقیقات مرکز تحقیقات جمجه، فک و صورت انجام شد، این برای نخستین بار در ایران انجام شد؟


- بله، در زمان تحریم پرینترهای سه‌بعدی فک‌ و دهان را به کشور ما نمی‌دادند و مرکز تحقیقات صورت، فک و دهان موفق شد که برای نخستین‌ بار این پرینتر سه‌بعدی را ستاپ کند. سال گذشته مرکز تحقیقات جمجه، فک و صورت با همکاری یکی از استادان برجسته ایرانی دانشگاه هامبورگ موفق شد برای نخستین بار در کشور عمل بازسازی پیوند عروقی - عصبی بافت فک و صورت را با استفاده از این پرینتر انجام دهد.


* کاربردی بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی یکی از موارد مورد تاکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است، وضعیت پایان‌نامه‌ها در واحد دندانپزشکی تهران به چه صورت است؟


- در واحد دندانپزشکی، دانشجویان دکتری دندانپزشکی و دانشجویان دکتری تخصصی ملزم به ارائه پایان‌نامه‌های علمی‌- پژوهشی کاربردی هستند و همه این پایان‌نامه‌ها در کمیته پایان‌نامه‌های واحد دندانپزشکی مطرح می‌شود و در کمیته اهداف مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آنکه مجوز این کمیته را گرفت، تبدیل به پایان‌نامه می‌شود.


یکی از ویژگی‌های پایان‌نامه‌های دندانپزشکی این است که این پایان‌نامه‌ها حتما باید کاربردی باشد. سالانه حدود 110 پایان‌نامه تخصصی در این واحد دفاع می‌شود که بسیاری از آنها به مقاله تبدیل می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.


* واحد دندانپزشکی تهران تاکنون چه موفقیت‌هایی در جشنواره‌ها و مجامع علمی داشته است؟


- افتخارات علمی و پژوهشی واحد دندانپزشکی تهران بسیار زیاد است. اخیرا وزارت بهداشت، ارزیابی کمی انجام داد و دانشگاه‌های مختلف دندانپزشکی را در کشور بررسی کرد که واحد دندانپزشکی تهران در 7 رشته جزو دانشگاه‌های برتر کشور شناخته شد.


قرار است بخش دندانپزشکی بیمارستان فرهیختگان در اختیار واحد دندانپزشکی تهران قرار بگیرد و در این صورت این مرکز آماده ارائه خدمات به کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود

در این ارزیابی، در رشته جراحی و پروتز رتبه یک کشور، رشته درمان ریشه دندان و جراحی بیماری‌های لثه رتبه دوم و در رشته دندانپزشکی ترمیمی رتبه سوم را به دست آوردیم که مجموع این رتبه‌ها 7 عنوان است. در رشته علوم‌پایه کشوری بر اساس آماری که اخیرا وزارت بهداشت منتشر کرد، 3 نفر از دانشجویان دوره علوم‌پایه ما رتبه 6، 7 و 23 کشوری را از آن خود کردند و جزو 2.5 درصد برتر کشوری شدند.


در آخرین آزمون دانشنامه تخصصی که سال گذشته برگزار شد، همه 21 دانشجوی واحد دندانپزشکی تهران که در این آزمون شرکت کردند، قبول شدند. سال گذشته مدرس و کتاب برتر کشوری را داشتیم و در جشنواره‌های رازی، فرهیختگان و لقمان‌حکیم دانشگاه آزاد اسلامی حائز رتبه‌های برتر شدیم. واحد دندانپزشکی در جشنواره لقمان حکیم 7 عنوان برتر را کسب کرد و عنوان‌های بهترین توسعه‌دهنده، استاد و بهترین مجله آموزشی را از آن خود کرد.


* واحد دندانپزشکی تهران چه خدمات درمانی به عموم مردم و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌کند؟


- کلینیک‌های آموزشی واحد دندانپزشکی تهران به دو دسته کلینیک عمومی و تخصصی تقسیم شده‌اند و کارهای بسیار پیچیده و سختی که معمولا در کلینیک‌های سطح شهر انجام نمی‌شود، برای بیماران محروم و نیازمند و کسانی که توان مراجعه به کلینیک‌های خصوصی را ندارند با نازل‌ترین قیمت انجام می‌شود.



در کلینیک‌های عمومی، دانشجویان دندانپزشکی این واحد مشغول خدمت‌رسانی و در کلینیک‌های تخصصی هم دستیاران دندانپزشکی مشغول به فعالیت هستند. یک کلینیک ویژه دندانپزشکی در این واحد مستقر است که در آن، استادان دندانپزشکی خارج از ساعات موظف تدریس‌شان کار می‌کنند؛ قیمت ارائه خدمات دندانپزشکی در این کلینیک‌ها حدود یک‌چهارم کلینیک‌های شهر است.


واحد دندانپزشکی تهران با بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران قرارداد همکاری دارد و کارکنان این واحد می‌توانند در ازای دریافت خدمات دندانپزشکی علاوه‌ بر برخورداری از تخفیف‌ 20 درصدی، هزینه‌ درمان را به صورت اقساطی پرداخت کنند. بر اساس رایزنی‌های انجام شده، قرار است بخش دندانپزشکی بیمارستان فرهیختگان در اختیار واحد دندانپزشکی تهران قرار بگیرد و در این صورت این مرکز آماده ارائه خدمات به کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.


* واحد دندانپزشکی از نظر مالی در چه وضعیتی قرار دارد؟


اگر اکنون سرانه دندانپزشکی کشور کم است و نسبت خرابی‌های دندان 6 به 7 است، به این دلیل است که تعداد دندانپزشکان و حمایت‌ از دانشگاه‌های دندانپزشکی کم است

- با همه خدماتی که واحد دندانپزشکی انجام می‌دهد، بدون کمک سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه فعالیت این دانشگاه با مشکل مواجه می‌شد. واقعیت این است که رشته دندانپزشکی به عنوان یکی از گران‌ترین رشته‌های تحصیلی در همه کشورها شناخته می‌شود و این رشته بر اساس سرانه هر کشور جزو گران‌ترین رشته‌هاست. اگر کمک‌های رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر میرزاده به واحد دندانپزشکی نبود، از پس هزینه‌های آن برنمی‌آمدیم، چراکه شهریه‌ای که از دانشجویان می‌گیریم بسیار کمتر از هزینه‌های تحصیلی آنان است و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به واحد دندانپزشکی تهران یارانه می‌دهد.


دانشگاه‌های دندانپزشکی در همه کشورهای جهان زیان‌آور هستند، اما چون فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها قرار است در نظام سلامت فعالیت داشته باشند و به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنند، دولت‌ها به این دانشگاه‌ها یارانه پرداخت می‌کند و از آنها حمایت مادی و معنوی می‌کنند تا به صورت غیرمستقیم به سلامت جامعه کمک کنند.


اگر اکنون سرانه دندانپزشکی کشور کم است و نسبت خرابی‌های دندان 6 به 7 است، به این دلیل است که تعداد دندانپزشکان و حمایت‌ از دانشگاه‌های دندانپزشکی کم است و اگر در کشوری مثل سوئد که این نسبت صفر است، دلیل آن حمایت دولت از دانشگاه‌هاست. حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از واحد دندانپزشکی خدمتی است که این دانشگاه به کشور ارائه می‌کند و بدون آنکه ریالی از دولت کمک بگیرد، به این واحد کمک مالی می‌کند.


شهریه‌ای که ما در دانشکده دندانپزشکی از دانشجویان می‌گیریم، حدود یک‌چهارم شهریه مصوب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. دانشگاه‌های دولتی به ازای هر دانشجوی دندانپزشکی، مبلغی حدود 30 تا 35 میلیون تومان از دولت یارانه می‌گیرند و شهریه‌ای که واحد دندانپزشکی از دانشجویان می‌گیرد بین 8 تا 10 میلیون تومان در سال است و چیزی حدود یک‌سوم هزینه‌های تحصیلی آنان است. با این‌حال مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه دکتر میرزاده رئیس و دکتر ابطحی معاون پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ما می‌گویند که فقط به فکر کیفیت آموزشی باشید و فارغ‌التحصیل کم‌سواد تحویل جامعه ندهید.


اکنون تحصیل در واحد دندانپزشکی تهران مربوط به قشر خاصی که توانایی مالی دارند، نمی‌شود و شهریه این واحد دانشگاهی حتی از مدارس غیرانتفاعی هم کمتر است چراکه معتقدیم کسانی باید به این دانشگاه بیایند که از توانایی علمی بالایی برخوردار باشند نه توانایی مالی.


حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از واحد دندانپزشکی خدمتی است که این دانشگاه به کشور ارائه می‌کند و بدون آنکه ریالی از دولت کمک بگیرد، به این واحد کمک مالی می‌کند

* آقای حراجی، آماری دارید که نشان دهد چند درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌ دندانپزشکی دانش‌آموخته واحد دندانپزشکی تهران هستند؟


- کل جمعیت فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی کشور حدود 30 هزار نفر است و واحد دندانپزشکی تهران در طول 30 سال فعالیت خود 5 هزار و 610 فارغ‌التحصیل تحویل جامعه داده است که حدود یک‌ششم کل فارغ‌التحصیلان کشوری را دربرمی‌گیرد و این در حالی است که این واحد در بین 48 دانشگاه دندانپزشکی کشور این سهم را به دست آورده است.


* چه استادان شاخص و برجسته‌ای با این واحد همکاری دارند؟


- در گروه رادیولوژی دکتر طلایی‌پور، در گروه بیماری‌های دهان و دندان آقای دکتر رضایی‌، آقای دکتر امینی در ارتودنسی، دکتر جمیلیان محقق کشوری، دکتر کلانترمعتمد، دکتر حسنی، دکتر امیرصالحی، دکتر دلبرانی، دکتر هنگامه بختیار، دکتر زربخش، دکتر اجلالی پدر رشته پروتز، دکتر لاسمی، دکتر قاسمی، دکتر سادات‌منصوری و بسیاری از استادان شناخته‌شده حوزه دندانپزشکی در این واحد دانشگاهی مشغول به تدریس هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته