جلیسه: ویترینهای کتاب در کشور جذاب نیستند/ غریبپور: به دنبال تبدیل شدن «نشان شیرازه» به یک برند معتبر هستیم
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، غلامی جلیسه درنشست خبری «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» ضمن ابراز امیداوری از اینکه برگزاری این جایزه، بر جریان کتاب و کتابخوانی در کشور تاثیرات مثبتی داشته باشد، گفت: «همه میدانند که شکل کتاب، موضوع مهمی است اما متاسفانه با وجود سابقهای که ایران در کتابآرایی در سطح جهان داشته و یکی از افتخارات ما این بوده که کتابارایی ایرانی، هویت ایران را در جهان تبلیغ میکرده، در حال حاضر این هنر کمتر مورد توجه قرار دارد.»
وی افزود: «البته این مساله دلایلی دارد؛ مثلا صنعت چاپ ما به لحاظ تکنولوژی، بهروز نیست و عقب است و دلیل دیگر میتواند این باشد که بنیه نشر ایران صعیف است و این مساله باعث شده که کمتر به مقوله کتابآرایی توجه کنند.»
مدیرعامل خانه کتاب ضمن بیان این مطلب که مجموع عوامل باعث شده، ویترینهای کتاب در کشور چندان جذاب نباشند، اظهار داشت: «شیرازه قرار است کمک کند تا شیرازه از هم پاشیده شده کتاب ایرانی، قوام بگیرد. به همین دلیل نظرات کارشناسان در جلسات هم در آن مسیر است که شیرازه، تنها یک جایزه نباشد بلکه استانداردی باشد برای تمام حوزههای نشر.»
وی همچنین با اشاره به نمایشگاهها و ورکشاپهای مرتبط، افزود: «ما به دنبال آن هستیم که سطح توانمندی طراحی کتاب را در کشور بالا ببریم؛ بنابراین شیرازه قطعا فقط به تهران محدود نمیشود و قرار است فعالیت آن را به سایر شهرها و استانها نیز تسری دهیم.»
جلیسه ضمن ابراز امیدواری از اینکه شیرازه باعث شود آینده نشر کتاب در ایران، آیندهای رنگارنگ و پرارزش باشد، گفت: «در شرایطی که در سایر نقاط کشور از هنر ایرانی در کتابآراییهای خود استفاده میکنند، حرکت به سمت اصالتهای هنری در کتابهای ایرانی- اسلامی ضرورت بیشتری پیدا میکند.»
در بخش دیگری از این نشست، کیانوش غریبپور، دبیر نشان شیرازه با اشاره به آغاز این جایزه از سال گذشته، گفت: «عواملی همچون ورود تکنولوژیهای چاپی به کشور، باعث شده که کتابآرایی تضعیف شود و ما سعی داریم با برگزاری این جایزه، کتابآرایی در فضای صنعت نشر، دوباره اهمیت پیدا کند.»
وی افزود: «در دوره قبل نتایج خوبی از این جایزه به دست آمد و ما در ادامه سعی خواهیم کرد تا نشان شیرازه را به یک برند معتبر تبدیل کنیم؛ برندی که به آیندگان کمک کند تا کتابآرایی کتابها به لحاظ هنری ارتقا پیدا کنند؛ به همین دلیل هم عنوانِ کوتاه «نشان شیرازه» را انتخاب کردیم که قابلیت برند شدن بیشتری داشته باشد.»
غریبپور با اشاره به بخشهای مختلف نشان شیرازه، گفت: «در بخش اول که پیکره نام دارد، به همه بخشهای کتاب امتیاز میدهیم و کتابی که بیشتر از همه امتیاز بیاورد، برگزیده خواهد شد. گانرهای کتاب مصور و غیر مصور و همینطور کتابهای مرجع و علمی-آموزشی در بخشی دیگر، کتابهای کنجینخ که شامل مجموع آثار هنرمندان و مجموعهها و موزهها میشود در بخشی و کتابهای نفیس حوزه ادبیات نیز در بخشی دیگر مورد ارزیابی قرار میگیرند.»
وی ادامه داد: «دو جایزه؛ یکی برای مدیر هنری نشر و یکی هم برای مدیر مسئول نشر که روی کتابآراییها سرمایهگذاری کرده، در نظر گرفتهایم که باعث تکریم از ناشران و عوامل نشر فعال در حوزه کتابآرایی میشود. بخش دیگری هم با عنوان اجزای کتاب وجود دارد که در آن اگر کتاب در یک گرایش خاص برتر شناخته شد، مورد تقدیر قرار میگیرد.»
دبیر نشان شیرازه خاطر نشان کرد: «در کنار بخش رقابتی، 4 مستر کلاس برگزار میشود که 3 کلاس مختص طراحان و یک کلاس مختص ناشران است. 2 پنل هم داریم که اولی با حضور گرافیستها و دومی با حضور ناشران برگزار میشود.»
وی افزود: «فراخوان شرکت در دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران، از دوم شهریور ماه منتشر شده و این دوره از نشان شیرازه به کتابهای منتشر شده در سال 94 اختصاص دارد و ناشران فرصت دارند تا 25 شهریورماه آثار خود را برای حضور در این رویداد شرکت دهند.»
غریبپور افزود: «ما به دنبال این نیستیم که شیرازه تنها یک جایزه آرتیستی باشد بلکه برای ما مهم است که کتابهایی جایزه بگیرند که توانسته باشند در فضای نشر، به موفقیت رسیده باشند.»
وی در پاسخ به خبرگزاری آنا درباره معیارهای موفقیت برای داوران این جایزه چیست، توضیح داد: «عوامل مختلفی برای تشخیص موفقیت یک کتاب وجود دارد؛ مثلا تصویرها چقدر درست انتخاب شده و چقدر نقش تصویرگر و ... در آن برجسته باشد. همچنین کتابهایی که بدون تصویر هستند اما صفحهبندی خود و فونتهای مناسبی را دارند؛ یعنی گرافیک زیرپوستی دارند، مورد توجه قرار خواهند گرفت.»
غریبپور خاطر نشان کرد: «ما در هیات داوران شیرازه از افرادی استفاده کردهایم که کاملا در فضای نشر به روز هستند، کتابسازی را میشناسند و نسبت به اتفاقاتی که در بازار نشر میافتد، هوشیار هستند.»
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار آنا درباره ناشران و میزان توانمندی ناشران دولتی و غیردولتی گفت: «ما فقط به کار خوب نگاه میکنیم؛ هرچند واقعیتهای جدی پشت صنعت نشر وجود دارد مثل ضعف ادبیات، جشنوارهای شدن تصویرگری، دخالت بیشاز حد گرافیستها، تقلیدهای بدون فکر و ... اما ما باید وظیفه مشخصی را دنبال کنیم و قرار نیست شیرازه، نشر ما را درمان کند.»
دبیر نشان شیرازه خاطر نشان کرد: «اتفاقا در سال گذشته، ناشرانی تقدیر شدند که خصوصی بودند. هرچند اگر ناشری دولتی، حتی در دوره زمانی کوتاه در حوزه کتابآرایی فعالیت خوبی داشته باشد، قابل تقدیر است.»
افشین داورپناه نیز در بخش دیگری از این نشست درباره دوره قبل نشان شیرازه گفت: «در دوره گذشته 60 درصد از کتابها در حوزه بزرگسال بودند و 40 درصد در حوزه کودک و نوجوان.»
وی افزود: «متاسفانه تنها 15 درصد از کتابها به مرحله دوم داوریها راه یافتند که عمدتا روی بعد زیباییشناسی و کاربرد فونت تمرکز داشتند. این یعنی سطح کیفی کتابآراییها مناسب نبود. امیدواریم امسال شاهد کتابهای بهتری باشیم.»
انتهای پیام/