دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1395 - 12:39

آلاسکا با همکاری ماهواره‌های جاسوسی نقشه‌برداری شد

نخستین ابزار در بررسی تغییرات محیطی و آب‌و هوایی برای زیست‌بوم‌شناسان، نقشه‌های دقیق و قابل به‌روزرسانی از منطقه است که درباره قطب شمال، این نقشه به تازگی با دستور اوباما کمی پیش رفته است.
کد خبر : 115359

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از نشنال جئوگرافی، تهیه نقشه از سطح قطب شمال و افزودن تدریجی بر اطلاعات آن یکی از آرزوهای بوم‌شناسان و دانشمندان بود که با توجه به محیط خشن و مشکلات روش‌های سنتی، تا قرن 21 نیز ممکن نشده بود. یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در تهیه نقشه از چنین مناطقی، پرواز در سطح پایین و عکس‌برداری است اما بادهای شدید و مناطق یخ‌بسته که دید را ناممکن می‌کند، تا امروز چنین امکانی را فراهم نکرده بود.



کسی که سرسختی سرزمین‌های قطب شمال را در هم شکست، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بود که دستور همکاری بنیادهای زیست محیطی با ماهواره‌های تجاری و جاسوسی خصوصی و دولتی را صادر کرد. در این پروژه که اطلاعات ملی نام گزاری شد، ماهواره‌ها از هر نقطه با دقت 2 متر عکسبرداری کردند و این کار را به فاصله 45 ثانیه، دوبار تکرار می‌کردند. سپس این دو عکس به یک ابررایانه در مرکز ارسال می‌شد تا پس از تجزیه و تحلیل، به عکس‌های دیگر چسبانده شود.



با استفاده از این تکنیک اکنون نقشه آلاسکا تهیه شده که با دقتی معادل 2 تا 5 متر به لحاظ عرضی قابل استناد است و تغییرات ارتفاعی را نیز با دقت 60 سانتی‌متر، زیر چشم دانشمندان قرار می‌دهد. حال با این بانک اطلاعاتی بی‌نظیر که آن‌لاین نیز شده است، دانشمندان می‌توانند درک دقیق‌تری از منطقه و اثرات تغییر آب‌و هوا بر آن داشته باشند و تا سال 2017 نقشه کامل قطب شمال را نیز به آن بیافزایند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته