دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1395 - 16:00

انفجار فالکون، ماهواره اسرائیل را نابود کرد

صبح پنجشنبه به وقت کیپ‌کاناورال آمریکا (پنجشنبه نیمه‌شب به وقت تهران) موشک فالکون 9 متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس، در حین انجام تست‌های پرواز منفجر شد.
کد خبر : 114990

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از توییتر SpaceX، فالکون9 که حامل یک ماهواره متعلق به شرکت اسرائیلی Spacecom بود، هنگام روشن کردن موتورها برای انجام آخرین آزمون‌های قبل از پرواز شنبه، روی سکوی شماره 40 کیپ‌کاناورال منفجر و به همراه محموله خود نابود شد.


بنابر اعلام‌های نخستین از سوی اسپیس‌ایکس، این انفجار یک اتفاق نادر و غیرعادی در حین انجام آزمون‌های معمول برای آماده‌سازی پرواز بود و علت اصلی آن مشخص نیست اما در زمان روشن شدن موتور اول راکت، این انفجار اتفاق افتاد. ب


ه گزارش آنا، در هنگام انجام آزمون، موزه فضایی کندی در این پایگاه تعطیل شده بود و هیچ پرسنلی در محوطه سکو نبود. همچنین هنگ 42 نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده تا این لحظه این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته است.



ماهواره AMOS-6 پروژه‌ای مشترک از فیس‌بوک و شرکت یوتل‌ست فرانسه بود که توسط یک شرکت اسرائیلی اجرا شده بود و قرار بود برای 14 کشور آفریقایی، امکان ارتباطات و اینترنت ایجاد کند که در انفجار روز گذشته به شکل دود به آسمان رفت. پیش از این نیز یک‌بار دیگر موشک فالکون در حال انجام مأموریتی برای ناسا که طی آن قرار بود تجهیزات برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شود، در مرحله نخست پرواز منفجر شد.


آخرین به‌روز رسانی این حادثه، به توئیت الون ماسک، مدیرعامل و صاحب شرکت اسپیس‌ایکس، مربوط می‌شود که نوشت: «انفجار هنگام سوخت‌گیری با پروپلانت و در زمان روشن شدن موتور نخست، اتفاق افتاد و از مخزن فوقانی اکسیژن آغاز شد اما علت آن هنوز مشخص نیست.»


مترجم: محمدرضا احمدی نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته