دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1395 - 11:38
در اختتامیه اولین اردوی آموزشی و فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی؛

توصیه سیدحسن خمینی به دانشجویان: شجاعت را باید تمرین و آن را در محیط دانشگاهی بارور کنیم

یادگار امام، «شجاعت» را عامل تمایز شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عالمان و سیاستمداران دیگر، خواند و با تأکید بر تمرین این ویژگی در زندگی، تاکید کرد شجاعت به شرطی باعث سعادت می شود که توام با اندیشه و خرد باشد.
کد خبر : 114929

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از جماران، حجت‌الاسلام‌ سیدحسن خمینی در مراسم اختتامیه اولین اردوی آموزشی و فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد، عنصر «شجاعت» را یکی از نقاط تمایز میان انسان‌ها دانست و گفت: «گرچه اموری چون علم و دانش انسان‌ها نیز در کارهای آن‌ها اثر دارد، اغلب افعال ما ریشه‌های شخصی دارد و شناخت یک شخصیت جز از طریق درک علل اصلی پدیدآوردنده رفتار او غلط است.»


او ادامه داد: «ما به سبب برخورداری از قوه تفکر توانایی توجیه رفتارهای خویش را داریم در حالی که بعضا دلیل اصلی در جای دیگری نهفته است. هرچه انسان ها از حوزه اندیشه و خرد قوی‌تری برخوردار باشند توانایی آن‌ها در توجیه رفتارهایشان بیشتر است.»


یادگار امام به شخصیت عظیم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «تفاوت امام(ره) با عالمان و سیاستمداران دیگر قوت در فقه، اصول و عرفان و سیاست نیست؛ گرچه امام از همه این صفات برخوردار بوده است. بلکه تفاوت امام(ره) برخورداری ایشان از جوهره شجاعت است که در میان دیگران کمتر بوده است.»


او ادامه داد: «معرفی امام(ره) بدون در نظر گرفتن صفت شجاعت، بسنده کردن به یک سری مباحث مفهومی است که در هر کدام در جای خود درست است اما چهره کامل امام(ره) را نمایش نمی‌دهد.»



سیدحسن خمینی یادآوری کرد پرداخت هزینه برای آرمان نکته بسیار مهمی است که امام(ره) واجد آن بود. او گفت: «خیلی اوقات در سبد محاسبه‌مان، در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم منافعی را هم کسب می‌کنیم که کمترین آن نام نیک است؛ بدین معنا که کسی می‌گوید من گرچه با پیمودن یک مسیر جان خود را از دست می‌دهم، اما در ازای آن از من به بزرگی یاد خواهد شد. ولی روزی که مبارزه امام(ره) آغاز شد حتی بحث نام و شهرت هم مطرح نبود و کسی نمی‌دانست که این عظمت امروز برای امام(ره) ایجاد می‌شود. ریشه اینگونه رفتار کردن وسعت روح و جان و شجاعت است. »


او تلاقی آرمان‌های بزرگ ملت ایران در شخصیت امام(ره) را از دیگر عوامل عظمت ایشان دانست و گفت: «شجاعت مقوله‌ای نیست که از روز اول به صورت کامل در انسان‌ها قرار داده شده باشد؛ بلکه شجاعت را باید تمرین کنیم و مانند سایر خصلت‌ها در خود تکمیل و تقویت کنیم.»


یادگار امام ادامه داد: «فراموش نکنیم که شجاعت به معنای «تهوّر» و اینکه هرکس هرچه گفت ما با آن مخالفت کنیم، نیست؛ شجاعت به شرطی باعث سعادت می‌شود که توام با اندیشه و خرد باشد.»


او سپس به عوامل جوانه زدن شجاعت در شخصیت انسان‌ها پرداخت و گفت: «ریشه شجاعت امام(ره) به ارتباط روحی ایشان با خدا برمی‌گردد. در شرایط سال 42 وقتی نیمه‌شب به منزل امام(ره) در قم ریختند و ایشان را دستگیر کردند، خودشان نقل می‌کنند که «وقتی مرا با ماشین به تهران منتقل می‌کردند و یک‌باره ماشین از جاده منحرف شد و به سمت دریاچه نمک رفتند استنباط من این بود که می‌خواهند مرا بکشند؛ در آن لحظه هرچه به خودم رجوع کردم که ببینم می‌ترسم یا خیر، دیدم نمی‌ترسم». این شجاعت به رابطه روحی امام(ره) با خدا برمی‌گردد.


یادگار امام به دانشجویان توصیه کرد که برای تقویت شجاعت، ارتباط خود با خدا را تقویت کنند. او گفت: «وقتی این ارتباط برقرار شد جوهره شجاعت در وجود انسان‌ها پیدا می‌شود.»



او از دانشجویان خواست شجاعت را در محیط دانشگاهی و خانواده خود بارور کنند. سیدحسن خمینی گفت: «ایستادن در مقابل ظلم و تحمیل در دنیاى استکبارى، به شرطی ممکن است که تک‌تک ما شجاع باشیم، چرا که از افراد ترسو ملت شجاع زاییده نمی‌شود و ملت شجاع مولود تک‌تک افراد شجاع است.»


سیدحسن خمینی در پایان به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «این امر شجاعت در حوزه فکری را شامل می‌شود و باید همراه با شجاعت رفتاری در زندگی و فعالیت‌های اجتماعی باشد.»


در ابتدای این دیدار دکتر سیدطه هاشمی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر سیدجواد مددی، رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از برگزاری این اردو ارائه کردند.


همچنین از دانشجویان برگزیده مسابقات ورزشی این اردو از سوی یادگار امام تقدیر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته