دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1395 - 15:11

ربات‌های بی‌احساس به جنگ می‌روند

 روسیه به‌شدت درگیر توسعه سیستم‌های نظامی رباتیکی و جایگزینی نیروهای نظامی با ربات‌های پیچیده شده است.
کد خبر : 113952

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از مهر، در جنگ‌هایی که آیندگان تجربه خواهند کرد حضور ربات‌های جنگجو چه روی زمین، در آب‌ها و چه در آسمان‌ها رویدادی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. این روند حتی در فضا نیز دنبال خواهد شد. کشورهای زیادی به سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه مشغول شده‌اند اما به نظر می‌رسد روسیه یکی از مهم‌ترین آنها باشد.


این کشور به جایگزین کردن بخشی از نظامیانش با ربات‌ها می‌اندیشد. البته این نگاه از حد اندیشه فراتر رفته و به مرحله عملیاتی هم رسیده است.


مهندسان نظامی روسیه به‌تازگی کار روی مجموعه جدیدی از فناوری‌های رباتیکی ویژه استفاده در میدان‌های جنگ را توسعه داده‌اند. یکی از این فناوری‌ها، سیستم «مین روبی پروخود ۱» است که کار را برای پیشروی نظامیان در مناطق مین‌گذاری شده راحت می‌کند. این سیستم پیشرفته می‌تواند مسیری به عرض چهار و نیم متر را برای عبور نظامیان از مین پاکسازی کند.


رباتیک بودن این فناوری و کنترل از راه دور آن ویژگی مهمی محسوب می‌شود که چنین سیستمی را در زمره کاربردی‌ترین فناوری‌های نظامی قرار می‌دهد. بهره‌گیری از پوشش دینامیکی در بدنه این سیستم مین‌روب جای هیچ گونه نگرانی درخصوص صدمه دیدن آن بر جای نمی‌گذارد.


طراحی این دسته از سیستم‌های پیشرفته نظامی بخشی از استراتژی جدید روسیه برای شرکت در جنگ‌های آینده است. ژنرال آندری گریجوریف، رئیس بنیاد تحقیقات پیشرفته روسیه می‌گوید: «من چشم‌انداز وسیعی را می‌بینم که در آن ربات‌ها در سطح گسترده‌ای پای به عرصه‌های جنگی می‌گذارند. در جنگ‌های آینده اپراتورها و ماشین آلات حضور دارند و دیگر خبری از شلیک نظامیان به یکدیگر نخواهد بود».


البته آنچه این مقام ارشد نظامی روسیه و سایر مقامات هم‌رده وی می‌گویند حاوی نکات قابل تأملی است.


درحالی که در جنگ‌های فعلی، نیروهای انسانی در طرفین منازعه قرار دارند اما در بحث جنگ‌های آینده که ربات‌ها یک پای ثابت خواهند بود نمی‌توان انتظار داشت که ربات‌ها در مقابل ارتشی که تصمیم به تسلیم شدن دارند، پایان حملات نظامی و توقف تیراندازی را کلید بزنند.


در واقع ربات‌ها به واسطه عدم خستگی و نداشتن اشتباه محاسباتی به ابزاری کارآمد در میادین نظامی تبدیل می‌شوند اما در عین حال ارتش‌های جهان را به تداوم نبردها ترغیب می‌کنند زیرا دیگر خبری از تلفات نیروهای خودی نخواهد بود. اینجا صحبت از درگیری سخت میان ارتشی از نیروهای انسانی در یک سو و انبوهی از سیستم‌های رباتیکی در سمت دیگر است.


این ربات‌ها عاری از احساس هستند و بدون درنظر گرفتن معیارهای اخلاقی تا از پای درآوردن نیروهای مقابل به کار خود ادامه می‌دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: رباتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته