دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1395 - 12:08

کاوشگر «روزتا» تصاویر جالبی از انفجار یک ستار دنباله‌دار گرفت + تصاویر

آژانس فضایی اروپا (ESA) تصاویر خیره‌کننده‌ای را به تازگی منتشر کرده است که توسط کاوشگر «روزتا» گرفته شده‌اند. در این تصاویر، یک فلش درخشان نور از ستاره دنباله‌داری به چشم می‌خورد که احتمالا از لغزش سطح این ستاره به وجود آمده است.
کد خبر : 113864

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از FoxNews، به گفته آژانس فضایی اروپا انفجار این ستاره دنباله‌دار در تاریخ 19 فوریه گذشته، یعنی زمانی که روزتا در فاصله 35 کیلومتری این ستاره قرار داشته، اتفاق افتاده است. تجهیزات این کاوشگر پدیده‌های بسیار جالب و مهمی را از این انفجار ثبت کرده‌اند. پرتوی فرابنفش و گرد و غبار، پلاسما، گاز و افزایش شدید حرارتی که دنباله‌دار در واکنش به این فروپاشی نشان داده است، چیزهایی است که در تصویر دیده می‌شوند.


به گفته آژانس فضایی اروپا، این رویداد در لوپ بزرگ ستاره دنباله‌دار که نام 67P/Churyumov–Gerasimenko را به یدک می‌کشد، رخ داده است.


ابرهارد گرون، یکی از محققان ESA که روی این پدیده فضایی مطالعه می‌کند، می‌گوید: «ما احتمال می‌دهیم که این انفجار به دلیل لغزش‌های روی سطح این ستاره‌ دنباله‌دار به وجود آمده است تا مثلا به دلیل تمرکز شدید مواد تازه از داخل آن».


روزتا براساس ماموریتی که برایش در نظر گرفته شده بود، به ستاره‌ دنباله‌دار 57 پی نزدیک شد و در نوامبر 2014 کاوشگر «فیله» را روی سطح این ستاره قرار داد. البته فرود این کاوشگر، طبق برنامه‌ریزی‌ها انجام نشد و آژانس فضایی اروپا خیلی زود ارتباطش را با فیله از دست داد.



مکانی که لغزش سطح روی ستاره دنباله‌دار اتفاق افتاده و منجر به انفجار این ستاره شده است


فیله پس از اولین برخورد با سطح دنباله‌دار، یک کیلومتر بلند شد و تا زمانی که سرانجام ساکن و مستقر شود حدود دو ساعت (۱۱۰ دقیقه) طول کشید. در واقع، موقعیت دقیق جایی که فیله فرود آمد، مشخص نیست و احتمالا در سایه یک تخته سنگ است که سبب شده است فیله نتواند باتری‌هایش را با نور خورشید شارژ کند و فقط به آنچه ذخیره داشت محدود ماند. در واقع، فیله پس از 60 ساعت دیگر توانی نداشت و از کار افتاد. هفت ماه بعد، با تغییر موقعیت دنباله‌دار، فیله که اندکی نور خورشید دریافت کرده بود، دوباره مدت کوتاهی به کار افتاد.


روزتا که آن زمان در مدار دنباله‌دار پی ۶۷ قرار دارد، بارها سعی کرد با فیله ارتباط برقرار کند که موفق هم بود اما بعد از نهم ژوئیه گذشته (۱۸ تیر ۱۳۹۴) دیگر تماسی برقرار نشده است. دنباله‌دار پی ۶۷ اکنون در مسیر خود به نقاطی بسیار سرد، یعنی منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، رسیده است و فیله از اساس برای کار در چنین سرمایی طراحی نشده است.


قرار است دفتر ماموریت روزتا 30 سپتامبر سال آینده بسته شود و زمانی که این ماموریت تمام شود، تمام ارتباطات با این کاوشگر قطع خواهد شد.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته