دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 09:06
رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با آنا:

انتقادهای دانشجویی به بیانیه لوزان بیشتر متاثر از دیدگاه‌های سیاسی است

از زمان صدور بیانیه لوزان سوییس تا به امروز تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی نیز مانند افراد حقوقی دیگر موضع‌گیری‌های خاص و متفاوتی درباره این تفاهم هسته‌ای داشته‌اند اما سوال این است که نقد‌های دانشگاهی به چنین قراردهایی که با منافع ملی سروکار دارد چقدر بجا و علمی است.
کد خبر : 11321

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه نقد سیاسی و علمی با یکدیگر تفاوت دارند، بیان کرد: علمی بودن نقد در زمینه‌های مختلف تعریف می‌شود ما باید به طورخاص حوزه‌ای که نقد‌شده را بررسی کنیم و آن را با واقعیت بسنجیم که نظر داده‌شده چقدر واقع بینانه است.


دکتر جواد واثقی امیری با اشاره به برخی از دیدگاه‌هایی که درباره بیانیه لوزان توسط گروه‌های دانشجویی مطرح شده است، گفت: با توجه به وسعت تشکل‌های دانشجویی نمی‌شود قضاوت درستی ارائه داد که آیا همه آنها دیدگاه‌های سیاسیشان را بیان کردند یا نقد واقع‌بینانه داشتند. برخی از این نقد‌ها بجا و درست است، برخی دیگر، قسمتی از آن‌ها علمی و درست است و بعضی از آنها بدون توجه به مطالب ومفاد بیانیه دیدگاه‌هایی را ارائه دادند که دیگر نمی‌شود اسم نقد رویشان گذاشت.


رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در مورد ویژگی‌های نقد علمی افزود: تسلط برموضوع نقد یکی از مهم‌ترین المان‌های نقد علمی است همین طور حوزه کاربردی موضوع را از نظر فنی، حقوقی و سیاسی باید سنجید و نسبت به آن باید آگاهی داشت. اما ویژگی دیگر یک نقد درست این است که نظر خود را با شاخص‌های فنی و علمی در قالب نقد بیان کنند در غیر این صورت بدون تسلط بر اصل موضوع نمی‌شود قضاوت درستی ارائه داد.


واثقی امیری در پایان تاکید کرد: ‌ قضاوت‌هایی که تا به امروز از طرف گروه‌های دانشجویی درباره بیانیه لوزان مطرح شده بیشتر متاثر از دیدگاه‌های سیاسی است تا اینکه به یک نقد و قضاوت درست نزدیک باشد. البته این موضوع به علت وسعت تشکل‌های دانشجویی بررسی دقیق‌تری می‌خواهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته