دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1395 - 10:05

امواج صوتی بیماران را از کما در می‌آورد

محققان در حال تحقیق و بررسی روی نوع خاصی از امواج فراصوتی هستند که برای خروج یک بیمار 25 ساله از کمای عمیق، به کار گرفته شد و او را به زندگی سالم بازگرداند.
کد خبر : 113086

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از Engadget، خواب عمیقی که در آن بیش‌تر حواس و واکنش‌های انسانی از کار می‌افتد و هوشیاری از دید پزشکی به پایین‌تر از درجه پنج می‌رسد، اصطلاحا «کما» نامیده می‌شود اما این وضع لزوما کابوس و پیش‌درآمد مرگ نیست. طی سال‌های پایانی قرن بیستم، تحقیقات اثبات کرد که در کما، مغز فرصت بازسازی و بازیابی سلول‌های آسیب‌دیده خود را پیدا می‌کند و کما در واقع یک روش درمانی برای مغز است. در نتیجه از خواب مصنوعی یا کمای مصنوعی برای درمان برخی از آسیب‌های واردشده به مغز استفاده شد اما کمای طولانی و عمیق، نه‌تنها برای مغز مفید نیست، بلکه منجر به از دست رفتن برخی توانایی‌های فرد برای همیشه می‌شود و ممکن است به ناتوانی‌های جسمی نیز منجر شود.


محققان دانشگاه UCLA آمریکا اخیرا در تحقیقاتی که برای به‌هوش آوردن افراد از کمای عمیق انجام داده‌اند به نتیجه رسیدند که امواج فراصوتی متمرکز کم‌توان این قابلیت را دارند که سلول‌های مغزی بیمار بیهوش را فعال کنند. به گزارش آنا، این محققان با استفاده از این شیوه، سلول‌های هیپوتالاموس مغز جوان 25‌ ساله‌ای را که مدت‌ها در کما بود تحریک کردند و به‌ شکل موفقیت‌آمیزی توانستند او را به زندگی باز گردانند. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که واکنش‌ها و دریافت‌های حسی از حسگرهای بدن را تنظیم می‌کند و با هوشیاری تماس مستقیم دارد.


بنابر اعلام تیم تحقیق، ابتدا واکنش‌های عصبی و ناخودآگاه شروع به افزایش کردند و سپس بیمار آرام آرام به‌هوش آمد. این جوان ابتدا برای درک صحبت‌ها و واکنش دچار مشکل بود اما به‌تدریج توانایی مکالمه و پاسخ به محرک‌ها را دوباره به‌دست آورد و توانست به زندگی بازگردد.


در صورتی‌که این روش در تحقیقات آتی، کارآیی و امنیت خود را به‌اثبات برساند، از این پس با استفاده از یک دستگاه ارزان و ساده پزشکی می‌توان بیماران بیهوش و در کما را به زندگی بازگرداند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته