دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1395 - 15:22
در اختتامیه دوره دانش‌افزایی برترین‌های المپیاد زبان فارسی دانشگاه‌های ترکیه

دکتر میرزاده: توسعه و گسترش زبان فارسی زمینه‌ساز تقویت وحدت، هویت و اقتدار ملی است/ دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه و حفظ زبان فارسی برنامه راهبردی دارد

مراسم اختتامیه دوره دانش‌افزایی برترین‌های المپیاد زبان فارسی دانشگاه‌های ترکیه، ظهر امروز با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.
کد خبر : 112680

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی در این جلسه با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره گفت: «حضور دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری میان این دانشگاه و بنیاد سعدی است.»


میرزاده گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه و حفظ و گسترش زبان فارسی برنامه راهبردی دارد. این برنامه که براساس اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از 400 واحد در سراسر کشور در دست اقدام است.»


او افزود: «در دانشگاه‌ آزاد اسلامی این اعتقاد وجود دارد که توسعه و گسترش زبان فارسی زمینه‌ساز تقویت وحدت، هویت و اقتدار ملی است. سابقه زبان فارسی نشان می‌دهد که این زبان از عناصر بسیاری برای توصیف مفاهیمی همچون دین، حکمت، فلسفه، علم و ... برخوردار است.»


او به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زبان فارسی در شبه‌قاره بیش از 700 سال زبان دیوانی بوده است اشاره کرد و گفت: «شناخت شاعران فارسی زبان در کشورهای آسیایی و دیگر کشورها نشان از عمق جاذبه این زبان است.»


رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی به راه‌اندازی شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «هدف از راه‌اندازی این شبکه، آموزش زبان و فرهنگ فارسی و ایرانی به فارسی‌زبانان مقیم کشورهای دیگر و علاقه‌مندان به این زبان است.»


میرزاده افزود: «در شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های بسیاری چون زبان و ادبیات فارسی، تاریخ فرهنگ و تمدن ایران، هنر ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به صورت مجازی با همکاری واحد تهران مرکز و واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود. امتحانات این دوره‌ها از طریق دفاتر دانشگاه‌ آزاداسلامی برگزار می‌شود و میزان شهریه دریافتی از متقاضیان این دوره‌ها معادل شهریه دریافتی دانشجویان ساکن در ایران است.»


رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: «همکاری با بنیاد سعدی برای ترویج و گسترش زبان فارسی از برنامه‌های اصلی این دانشگاه است. از وظایف مهم دانشگاه آزاد اسلامی حفظ و گسترش زبان فاسی است که در همین راستا دوره‌های آموزشی را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.»


میرزاده در پایان با قرائت شعری از قیصر امین‌پور پیام دوستی دانشگاه‌ آزاد اسلامی را به دانشجویان ترکی زبان ابراز کرد.


کلاس‌ها در دو سطح متوسط و پیشرفته برگزار شد


دکتر سید طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز در این جلسه با خوشامدگویی به حاضران گفت: «دوره‌های برگزار شده، اولین کار مشترک دانشگاه‌ آزاد اسلامی با بنیاد سعدی برای آموزش و ارتقای توسعه زبان فارسی بود و امیدواریم هر چه بهتر و گسترده‌تر ادامه پیدا کند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی درباره برگزاری این دوره‌ها، گفت: «پس از برگزاری المپیاد از سوی بنیاد سعدی در کشور ترکیه، 23 نفر از برگزیدگان این المپیاد در دانشگاه آزاد اسلامی برای آموزش زبان فارسی پذیرش شدند که این دوره ها از 22 مرداد آغاز و تا 9 شهریور ادامه دارد.»


هاشمی گفت: «کلاس‌های آموزشی در دو سطح متوسط و پیشرفته برگزار شد. برای هر سطح 30 کلاس آموزشی با عناوینی همچون ادبیات، دستور و نگارش، کارگاه گفت‌و‌شنود، ایران‌شناسی و ... برگزار شده است. همچنین بازدید از اماکن علمی، تاریخی، فرهنگی و تفریحی شهر تهران نیز از دیگر برنامه‌های این دوره‌ها بود.»


او در پایان ابراز امیدواری کرد دانشجویان با خاطره‌ای خوش ایران را ترک کنند و در آینده نیز میزبان آنها باشیم.


در ادامه این نشست، برخی از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانشگاه‌های ترکیه به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره برگزاری این دوره و حضور در تهران پرداختند.



یکی از دانشجویان حاضر در این مراسم با تشکر از بنیاد سعدی و دانشگاه آزاد اسلامی که امکان رشد و توسعه زبان فارسی را برای دانشجویان ترکیه‌ای فراهم کرده‌اند، گفت: «از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی امکان رشد و پیشرفت زبان فارسی را فراهم کرد، سپاسگزاریم و بسیار خوشحالیم که زبان فارسی را آن‌گونه که شایسته است، فرا گرفتیم.»


او گفت: «ایران مهد فرهنگ و تمدن است. ما در این چند هفته از مکان‌های تاریخی تهران بازدید کردیم و تجربه‌های بسیار خوبی به دست آوردیم.»


دیگر دانشجوی زبان فارسی نیز گفت: «در بازگشت به ترکیه، به همه دوستان خود توصیه می‌کنیم حتماً سفری به ایران داشته باشند تا از نزدیک با فرهنگ، تمدن و زبان فارسی آشنا شوند.»


این دانشجوی علاقه‌مند به زبان فارسی گفت: «استادان این دوره با علاقه فراوان زبان فارسی را تدریس کردند. از استادان به خاطر زحمت‌هایی که در این مدت کشیدند، تشکر می‌کنیم و به پاس زحمات آنها، تلاش می‌کنیم پیشرفت بیشتر و بهتری در زبان فارسی داشته باشیم.»


یکی دیگر از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانشگاه‌های ترکیه، با تشکر از مهمان‌نوازی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «امیدوارم در آینده دوره‌های این‌چنینی با زمان بیشتری برگزار شود.»


او در ادامه با بیان اینکه مولانا نزدیک‌کننده دل‌های فارسی‌زبانان همه جهان به یکدیگر است، غزل زیبای "بی‌همگان به سر شود، بی تو به سر نمی‌شود» را از دیوان شمس به طور کامل و با فارسی سلیس و شیرین قرائت کرد.


در این مراسم یکی از دانشجویان به نمایندگی از شرکت‌کنندگان در این دوره، لوح یادبودی را به رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی اهدا کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته