دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1395 - 12:51

ساخت شیشه هوشمند منعطفی که خودش دودی می‌شود

به لطف دستاورد جدید تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس، پنجره‌های ساختمان و خودرو در آینده پنجره‌های ارزان‌ قیمتی خواهند بود که خودشان دودی یا روشن می‌شوند؛ بدون اینکه در سیستم گرمایشی یا سرمایشی خودرو خللی ایجاد کنند.
کد خبر : 112616

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، به گفته پروفسور «دلیا میلیرون» و تیمی از مهندسان شیمی دانشگاه تگزاس، این تیم توانسته است ماده لازم برای ساخت «پنجره هوشمند منعطف» را ابداع کنند که می‌تواند با تغییر اندک الکتریسیته، روشن یا دودی شود (تغییر رنگ دهد). پنجره‌های ساخته‌شده از این مواد می‌تواند به راحتی و در فرآیندی با هزینه بسیار کم و در دمای پایین تولید شود.


ماده‌ای که این تیم تحقیقاتی ابداع کرده است، کاملا متفاوت از پنل‌های کریستال مایع یا شیشه الکتروکرومیک جلوی خودرو است که در بازار یافت می‌شوند. این ماده جدید شامل یک «جامد آمورف» (جامدی که در آن اجزای تشکیل‌دهنده یعنی اتم‌ها و مولکول‌ها برخلاف مواد بلورین نظم بلند دامنه ندارند و فقط نظم کوتاه‌برد دارند) می‌شود که از اکسید نیوبیوم تغلیظ‌شده تشکیل شده است و ساختار آن نسبت به مواد مشابه از تراکم کم‌تری برخوردار است.


این امر موجب شده است شیشه جدید از انعطاف بیش‌تری برخوردار باشد و دو برابر بیش‌تر در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. این ماده جدید برخلاف روکش‌های رایج که روی سطوح شیشه‌ای نشانده می‌شود، می‌تواند روی پلاستیک اعمال شود تا پنجره‌هایی ارزان‌قیمت تولید شود.


در حالی که شیشه‌های هوشمند می‌توانند برای ساخت شیشه‌های رنگی یا عینک‌های آفتابی پیشرفته به کار بروند، تیم میلیرون معتقد است که این فرآیند جدید ساخت می‌تواند در آینده باعث تولید مواد غیرشفاف برای ساخت ابرخازن‌های کارآمدتر در آینده شود.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته