انقلاب در موتورهای بنزینی
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، نیسان موتور جدیدی را با ضریب تراکم متغییر طراحی کرده است که به زودی برای اولین بار در برند اینفینتی، برند لوکس شرکت نیسان استفاده خواهد شد. این موتور جدید چالشی برای موتورهای دیزلی خواهد بود. هماکنون به دلیل رسوایی برخی خودروسازان بزرگ از جمله فولکس واگن اما اگرهای فراوانی درباره موتورهای دیزلی مطرح شده است.
سهام اصلی شرکت نیسان هم در اختیار گروه رنو فرانسه است و احتمالا بهزودی این موتورها در گروه رنو نیسان به طور چشمگیری استفاده خواهند شد و این تکنولوژی از این گروه به خودروسازان دیگر نیز نفوذ خواهد کرد.
این موتور جدید از تکنولوژی نسبت تراکم متغیر (VCT) استفاده میکند. مهندسان نیسان میگویند تکنولوژی نسبت تراکم متغیر این امکان را به وجود میآورد که در هر لحظه موتور برای احتراق از نسبت تراکم مناسب استفاده کند. این مساله عامل کلیدی برای انتخاب بین قدرت و بهرهوری در همه موتورهای بنزینی محسوب میشود. این تکنولوژی موجب میشود موتورهای جدید عملکرد موتورهای بنزینی توربوشارژر را داشته باشند و همزمان از قدرت و بهرهوری سوخت خودروهای دیزلی برخوردار باشند. تا به امروز، موتورهای بنزینی نتوانستهاند به این سطح از عملکرد و بهرهوری برسند.
یکی از اصلیترین برتریهای موتورهای دیزلی به بنزینی بهرهوری بیشتر این موتورهاست که سبب میشود مصرف سوخت این نوع موتورها نسبت به موتورهای بنزینی کمتر باشد. البته موتورهای دیزلی در زمینه تولید برخی گازهای آلاینده از جمله اکسیدهای نیتروژن وضع بدتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.
هماکنون مشخص شده است که خودروهای دیزلی در خودروهای سواری بسیار بیشتر از چیزی که قبلا گفته میشد محیط زیست را آلوده میکنند.
دادههای چندین موسسه تحقیقاتی و چند سازمان غیر دولتی حکایت از آن دارد که فولکس واگن یک تقلب بزرگ در زمینه محیط زیست انجام داده است. برخی خودروهای این شرکت تا ۱۵ برابر بیشتر از سطح استاندارد آلایندگی در آمریکا اکسید نیتروژن تولید میکردند حال آن که مهندسان فولکس واگن خودرو را طوری طراحی کرده بودند که در زمان تست آلودگی میزان آلودگی خودرو در حد استاندارد باشد.
البته تحقیقات بیشتر نشان داد این مشکل تنها به خودروهای گروه فولکس واگن محدود نمیشود و بسیاری از خودروسازان بزرگ در جهان هم با این مشکل روبهرو هستند.
کینیچی تامونا، مهندس ارشد نیسان که توسعه تولید برند اینفینیتی را برعهده دارد، میگوید: «موتورهای دیزلی موضوع داغ جهانی هستند. اما ما معتقدیم موتور جدید ما حد اعلای موتور بنزینی است که در طول زمان جایگزین موتورهای دیزلی فعلی خواهد شد».
شرکت رنو نیسان قصد دارد اولین موتور کمپرسور بنزینی را روی یک خودروی تولید انبوه قرار دهد و این گمانهزنی وجود دارد که این موتورها تا حد زیادی اعتماد به موتورهای دیزلی را کاهش خواهند داد.
هماکنون یکی از راهکارهای میانمدت در صنعت خودرو جهان برای کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده استفاده از موتورهای کوچک است. با این همه موتورهای کوچک به تکنولوژیهای بسیار جدید پاشش و فشردهسازی سوخت وابسته هستند که تنها چند شرکت در جهان دارای چنین دانشی هستند. البته برخی از کشورها استفاده از خودروهای هیبریدی (برقی -بنزینی) را به عنوان راهکار میانمدت انتخاب کردهاند.
فعلا تنها تویوتا موفق شده از سوخت هیدروژن به صورت محدود در یک مدل به صورت تجاری استفاده کند. این خودرو با یک باک پر هیدروژن خود قادر است ۵۰۲ کیلومتر را طی کند. قدرت موتور الکتریکی این خودرو ۱۵۲ اسب بخار است. در این خودرو هیدروژن که در مخازنی با فشار ۷۰ مگا پاسکال (۷۰۰ برابر فشار هوا) ذخیره شده است، به سمت واحد پیل سوختی حرکت میکند در این واحد هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط میشود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف میشود و آب هم از اگزوز خودرو خارج میشود.
البته به باور بسیاری تحلیلگران طی ۵۰ سال آینده به تدریج موتورهای الکتریکی جایگزین موتورهای درونسوز مانند موتورهای بنزینی خواهد شد. حال چه این موتورهای انرژی خود را از باتریهای قابل شارژ بگیرند چه انرژی الکتریکی اینموتورها توسط پیلهای سوختی با سوخت هیدروژن تامین شود.
انتهای پیام/