دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 10:35

شگفتی‌های دنیا زیر میکروسکوپ + تصاویر

دنیای علوم همواره با شگفتی همراه بوده و هست. این دنیا پر از معماهای طبیعت است که روز به روز توسط دانشمندان و محققان رمزگشایی می‌شوند. در این میان نیز گاهی تصاویری از موجودات ذره‌بینی یا بخش‌های ناشناخته‌ای از بدن یا مکان‌های جهان ثبت می‌شوند که همه در خور توجه و معمولا هم با شگفتی همراه هستند. در ادامه برخی از این شگفتی‌ها را خواهید دید:
کد خبر : 11213

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از News، تصاویری که در ادامه می‌بینید، عکس‌هایی هستند که در مسابقه عکس علمی 2015 برنده شده‌اند:


عکس زیر، تصویری از رحم یک اسب پونی باردار است که به عنوان برنده کلی جوایز بهترین عکس علمی 2015 انتخاب شده است. جنین این اسب 5 ماهه است و با وجودی که خارج از رحم مادرش است، همچنان توسط غشاء و بند ناف به آن متصل مانده است. این یک نمونه تاریخی از یک حیوان مرده است که در زمان بارداری مادرش اتفاق افتاده است. این نمونه در فرمالین در موزه آناتومی کالج سلطنتی دامپزشکی نگهداری می‌شود.


به گفته داوران، این تصویر تداعی‌کننده بسیاری از احساسات مختلف در یک لحظه است: جالب، غم‌انگیز، ترسناک و تقریبا بی‌رحمانه و با این حال ظریف، دقیق و زیبا. این تصویر به خوبی نشان می‌دهد که یک موجود بزرگ جثه تا چه حد می‌تواند شکننده باشد.



عکس زیر سر یک سوسکچه غوزه را زیر یک میکروسکوپ الکترونی نشان می‌دهد. متوسط طول این حشره ۶ میلی‌متر است و بیشتر روی غوزه گیاه پنبه زندگی می‌کند. این حشره پوزه منحنی درازی دارد. به ظاهر دوستانه این حشره نگاه نکنید، این حشره 6 تا 8 میلی‌متر در عرض چند ساعت می‌تواند تمامی پنبه‌ها را از بین ببرد.



تصویری که در زیر می‌بینید، اختاپوس نیست، بلکه چشم یک شته است که توسط یک میکروسکوپ الکترونیکی گرفته شده است. شته‌ها یک جفت چشم مرکب منحنی دارند که از سر آنها بیرون زده است و زاویه دید بسیار وسیعی نیز دارد. این چشم به شته‌ها امکان می‌دهد که بسیار سریع حرکت کنند و تمامی جزئیات و اشیای پیرامون خود حتی آنهایی که دورتر قرار دارند را ببینند.





این نقشه کدگذاری شده رنگی، بخشی از کلیه یک موش است. سه مولکول کوچک آسپارتات آمینو اسیدها و گلوتامین و گلوتاتیون آنتی‌اکسیدان توسط فرایند متابولیک بدن تولید شده‌اند که قابل مشاهده هستند (به ترتیب به رنگ قرمز، آبی و سبز). این تصویر با استفاده از یک تکنیک به نام «فنوتیپی مولکولی محاسباتی» ایجاد شده و نشان می‌دهد که چگونه سوخت و ساز بدن می‌تواند در میان سلول‌های یک ارگان آن هم در یک زمان خاص، متفاوت باشد.





یک سیستم عصبی زنده هر چیزی را که می‌تواند تحت کنترل خود درمی‌آورد؛ از فرآیند تنفس گرفته تا فکر کردن و احساس کردن. این تصویر بخشی از سیستم عصبی مرکزی یک مگس میوه را نشان می‌دهد. میکروگراف الکترونی عبوری برای ایجاد این نقشه رنگی دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است.



این تصویر نمونه جدیدی از زنبور انگل را نشان می‌دهد که اخیرا در جنگل‌های انبوه جزیره بورنئو کشف شده است. این زنبور انگلی کوچک تنها 75 صدم میلی‌متر طول دارد و ماده آن تخم خود را در داخل بدن دیگر حشرات قرار می‌دهد. این لاروها پس از خروج از تخم میزبان خود را زنده زنده می‌خورند.



عکس زیر، تصویری از دانه‌های گرده یک گل از خانواده کاسنیان مثل گل آفتابگردان است و یکی از بزرگترین خانواده‌های گیاهان گلدار به شمار می‌رود. دانه‌های گرده معمولا در اشکال و اندازه‌های مختلف است اما آنها معمولا بین یک صدم تا یک دهم میلی‌متر هستند.



آیا تا به حال گربه شما را لیس زده است؟ در این صورت سطح سنباده‌ای و خشن زبان گربه‌ را حس کرده‌اید. این عکس که با میکروگراف نوری پلاریزه شده گرفته شده، برش عرضی از بخشی از زبان گربه را نشان می‌دهد. برجستگی‌های دور زبان گربه به خوبی در این عکس نمایان است.



این عکس با یک میکروگراف از سلول‌های عصبی داخل مغز موش بالغ گرفته شده که شبیه به یک عکس هنری شده است. مغز به تکه‌های بسیار نازک بریده شده که در این عکس فقط یک تکه از آن دیده می‌شود. بعد از برش مغز، این بافت برای شفاف‌سازی شیمیایی شده است؛ به طوریکه ساختارهای عمیق داخل آن به راحتی قابل مشاهده هستند. این روش قبلا برای نقشه‌برداری از سیم‌کشی پیچیده کل مغز مورد استفاده قرار می‌گرفت.



گزارش: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته