دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 15:15

طرح ناسا برای خصوصی‌سازی ایستگاه فضایی

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد در آینده فعالیت‌های فضایی در مدارهای پایین زمین را به بخش خصوصی بسپارد و این شامل ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز می‌شود.
کد خبر : 111118

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از TechCrunch، ایستگاه فضایی بین‌المللی یک سازه عظیم در مدار زمین است که سال‌هاست محل استقرار و تحقیقات فضانوردان از چندین کشور جهان بوده است و بر سر مالکیت و آینده آن نیز حرف و حدیث‌های بسیاری زده می‌شود. در آخرین اظهارنظر در این‌ باره، بیل هیل، معاونت همکاری‌های ناسا، در یک سخنرانی اعلام کرد که ناسا قصد دارد برای درآمدزایی فضایی، این ایستگاه را به بخش خصوصی بسپارد. هیل که در سمینار «سفر به مریخ» سخنرانی کرد، گفت که نگاه ما برای تأمین بودجه مورد نیاز به بخش خصوصی‌ است و قصد داریم در آینده فعالیت‌های تحقیقاتی و تجاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به شرکت‌های خصوصی یا یک کنسرسیوم خصوصی انتقال دهیم.


پیش از این نیز ناسا اعلام کرده بود که فعالیت بخش خصوصی در ایستگاه بین‌المللی را بررسی می‌کند. به گزارش آنا، این سازمان قصد دارد در آینده پایگاهی در مدار بالاتر زمین ایجاد کند تا به‌ عنوان پایگاه پشتیبان برای سفر به ماه و مریخ و اهداف دورتر در فضا مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه توسعه یک یا چند ایستگاه فضایی پس از سال 2024 ضروری‌ است. این سازمان همچنین همکاری‌های پیشرفته‌ای را طی سال‌های اخیر با شرکت‌های خصوصی داشته و از سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی در بخش فضا نتایج خوبی به‌دست آورده است.


تصمیم ناسا برای اجاره دادن یا فروختن ایستگاه فضایی بین‌المللی در مقابل امکان انهدام این ایستگاه پس از پایان دوران قرارداد یا تکه‌تکه‌کردن و فروختن بخش‌های آن، گرفته شده است اما این تصمیم بدون چالش نخواهد بود. ایستگاه فضایی بین‌المللی حاصل همکاری و قراردادی بین ناسا، راس‌کاس‌مس (Roscosmos)، سازمان فضایی روسیه، اسا (ESA)، سازمان فضایی اروپا، جاکسا (Jaxa)، سازمان فضایی ژاپن و سی‌اس‌ای (CSA)، سازمان فضایی کاناداست و این شرکا نیز سالانه میلیاردها دلار برای نگهداری و ادامه فعالیت این ایستگاه پرداخته‌اند.


روس‌ها نیز پیش از این اعلام کرده بودند که در پایان قرارداد همکاری در ایستگاه بین‌المللی، این ایستگاه به آنها تعلق خواهد داشت و قصد دارند پس از جداسازی قسمت‌های مختلف آن، یک ایستگاه اختصاصی بزرگ‌تر برای خود بسازند. در حالی‌ که مالکیت آینده ایستگاه فضایی در هاله‌ای از ابهام قراردارد، هنوز سازمان‌های دیگر اظهارنظری درباره احتمال خصوصی شدن مدارهای پایین زمین نکرده‌اند و مشخص نیست چه بر سر بزرگ‌ترین سازه دست بشر در فضا خواهد آمد.


مترجم‌: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته