دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1395 - 23:34
معلق‌سازی با صدا

خودروهای پرنده با امواج صوتی پرواز خواهند کرد

پس از سال‌ها تلاش محققان موفق شدند با استفاده از امواج صوتی، اشیائی بزرگ‌تر از طول موج صدا را در هوا معلق کنند.
کد خبر : 110644

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Phys.org، معلق کردن اشیا با استفاده از امواج فراصوتی، یکی از آرزوهای علم فیزیک بود. این کار در اواخر قرن بیستم برای اشیائی که کوچک‌تر از طول موج صدای به کار گرفته بودند، ممکن شده بود اما دانشمندان نتوانسته بودند راهی برای بلند کردن اشیای بزرگ پیدا کنند.


یکی از مشکلات بر سر راه این بود که طول موج طبیعی اشیا ممکن بود موجب متلاشی شدن آنها شود اما اکنون دانشمندان برزیلی و بریتانیایی موفق شدند شیئی به بزرگی 3/6 برابر طول موج صدای به کار گرفته شده را در هوا معلق کنند.


در تکنیک تازه ابداع‌شده، به جای این که در فاصله بین سوژه و منبع فراصوتی، یک بازتابنده قرار داده شود، این فاصله با یک موج ایستا پر شده است. به گزارش آنا، در روش‌های قدیمی، از یک بازتابنده استفاده می‌شد تا فاصله میان سوژه و مبدل صوتی را پر و خاصیت موج فراصوتی را تقویت کند اما در روش تازه، از خود موج صوتی برای تقویتش استفاده می‌شود.


تکنیک به کار گرفته‌شده این قابلیت را دارد که تعداد و زاویه منبع مبدل صوتی را تنظیم و حتی اشیائی با شکل‌های مختلف را از زمین بلند کنیم. محققان در حال حاضر این آزمایش را فقط با اشیائی از جنس نوع خاصی از پلی‌استرین انجام داده‌اند و هنوز راه طولانی‌ای برای توسعه این کار در پیش دارند. دانشمندان امیدوارند با استفاده از این تکنیک، بتوانند اتومبیل‌های پرنده را برای دنیای آینده طراحی و عملیاتی کنند. نتایج آزمایش‌ها برای اشیای ثابت موفقیت‌آمیز بوده اما هنوز هیچ آزمایشی روی اشیای متحرک و پرنده انجام نشده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته