دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1395 - 16:03

دنباله‌داری که توسط خورشید نابود شد + ویدئو

رصدخانه فضایی خورشیدی و هلیوسفر (هورسپهری) سازمان‌های فضایی آمریکا و اروپا (ناسا و ESA)‌ در روزهای سوم و چهارم اوت ۲۰۱۶ تصاویر دنباله‌دار درخشانی را ثبت کردند که با سرعت 2 میلیون کیلومتر در ساعت به سمت خورشید شیرجه زد. 
کد خبر : 108286

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ناسا، دنباله‌دارها تکه‌های از خاک و یخ هستند که در مداری بسیار کشیده به گرد خورشید می‌چرخند. مدار آنها به قدری بیضوی است که دورترین نقطه آن یعنی نقطه اوج از مدار پلوتو هم بسیار دورتر است.


این دنباله‌دار درخشان که نخستین بار در اول اوت توسط رصدخانه فضایی خورشیدی و هلیوسفر (SOHO) دیده شد، عضو خانواده‌ دنباله‌دارهای «کروز» است. دنباله‌دارهای کروز گروهی از دنباله‌دارهای خانواده مسیر خورشیدی‌ها (سانگریزرها) به شمار می‌رود. تصور می‌شود که این دنباله‌دارها قطعاتی از یک ستاره دنباله‌دار بزرگ باشند که چند قرن پیش نابود شده است. نام این گروه به افتخار نام کاشفش «کروز هاینریش»، کروز گذاشته شد.


این دنباله‌دار به درون خورشید فرو نرفت بلکه از کنار آن گذشت. در واقع این دنباله‌دار نتوانست از گرمای خورشید جان سالم به در ببرد و همانند دیگر مسیر خورشیدی‌ها بر اثر گرما و گرانش شدید نزدیک خورشید از هم پاشید و بخار شد.


قرص سرخ‌رنگ مرکز تصویر بخشی از تلسکوپ است که برای پوشاندن قرص خورشید و تاج بسیار درخشانش، جهت بهتر دیدن اجرام نزدیک به آن به کار می‌رود. جایگاه خود قرص خورشید با دایره‌ سفید دیده می‌شود.






انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب