سوراخ روی شیشه هواپیما برای چیست؟
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از sciencealert، نیازی به این نیست که مهندس هوانوردی باشیم تا بدانیم داخل کابین هواپیما آنقدر فشار هوا وجود دارد که وقتی در ارتفاع 11 هزار متری از سطح دریا پرواز میکنیم، بتواند مانع از پرتاب شدن ما به خارج از هواپیما شود.
برای نگه داشتن این مقدار فشار داخل کابین هواپیما، نباید هیچ شکاف یا حفرهای در آن باشد. اما شاید متوجه این شده باشید که در هر شیشه هواپیما سوراخ کوچکی تعبیه شده است. این سوراخ شاید خیلی کوچک باشد اما دقیقا به منظور ایمنی مسافران در نظر گرفته شده است.
یکی از خلبانان خطوط هوایی بریتانیا میگوید: «به سوراخهای ریزی که روی شیشههای هواپیما وجود دارند، سوراخهای خونریزی میگویند. این سوراخها دو جدار شیشه از جنس مواد آکریلیک را از هم جدا میکنند. این بدان معناست که وقتی مسافر از شیشه هواپیما بیرون را نگاه میکند، در واقع از سه شیشه این کار را انجام میدهد».
اولین شیشه، شیشهای است که میتوان آن را لمس کرد و اثر انگشت روی آن به جا میماند و به آن شیشه اول میگویند. شیشه میانی، شیشهای است که سوراخ در آن تعبیه شده است و کل این سیستم شیشهای با شیشه خارجی کامل میشود و مهمترین نقش آن، محافظت از مسافران در برابر اختلاف فشار با هوای بیرون است.
در حالی که شیشههای خارجی و میانی قدرت مقاومت برابر فشار خارج از هواپیما را دارند، مسئولیت خطیر بیشتر بر عهده شیشه خارجی است که حد فاصل مسافر و ابرها قرار میگیرد.
در حالت طبیعی که شیشهها درست عمل کنند، مسافران نباید هیچ اختلاف فشاری را حس کنند. هنگامی که اکسیژن داخل کابین کاهش یابد، مسافران میتوانند با دستگاه تهویهای که برای هر نفر تعبیه شده است، از کمبود اکسیژن نجات پیدا کنند و هوایی مانند حضور روی سطح زمین را داشته باشند.
اما با افزایش ارتفاع، هوای خارج شیشه رقیقتر و اکسیژن و فشار آن نیز کمتر میشود. تقریبا یک کیلوگرم بر سانتیمتر مربع فشار در سطح دریا وجود دارد که مسافر تحت این فشار در داخل هواپیما قرار میگیرند. وقتی داخل هواپیما میشوید و تا ارتفاع 10 هزار و 679 متری بالا میروید، این مقدار فشار به حدود 0/2 کیلوگرم در سانتیمتر مکعب کاهش مییابد. این به معنای وجود اختلاف فشار زیادی بین هوای داخل و خارج هواپیماست و از این رو، هوای داخل تمایل زیادی به خارج شدن از هواپیما دارد.
سوراخ کوچک تعبیه شده در شیشه هواپیما فشار موجود در شیشه میانی را کاهش میدهد بنابراین تنها شیشه خارجی فشار وارد بر کابین هواپیما را تحمل میکند و این فشار را در طول پرواز آهستهتر حس میکند.
در واقع دلیل وجود این سوراخ این است که اجازه میدهد که فشار بین کابین و هوای بین شیشهها متعادل شود بنابراین، فشار کابین در طول پرواز تنها به شیشه خارجی وارد میشود. از این رو، اگر شیشه خارج شکسته شود، هنوز شیشه میانی برای محافظت از کمبود فشار خارج وجود دارد.
این سوراخ همچنین مانع از بخار کردن شیشه در اثر تفاوت دمای بین داخل و خارج کابین هواپیما میشود.
مترجم: ندا اظهری
انتهای پیام/