دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1395 - 15:59

ساخت ایمپلنتی برای اتصال بی‌سیم به بدن + ویدئو

محققان ایمپلنت کوچکی ابداع کرده‌اند که کامپیوتر را به طور بی‌سیم به بدن انسان متصل می‌کند.
کد خبر : 107985

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از sciencealert، محققان دانشگاه کالیفرنیا نوعی ایمپلنت کوچک به اندازه دانه شن تولید کرده‌اند که به طور بی‌سیم و بدون نیاز به باتری، کامپیوتر را به بدن انسان متصل می‌کند.
از این دستگاه‌ها که «گرد و غبار عصبی» نامیده می‌شوند، به طور مداوم برای کنترل اندام‌هایی مانند قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که این دستگاه در ابعاد کوچک‌تر ساخته شود، آن را می‌توان در داخل مغز کاشت تا از این طریق دستگاه‌های رباتیک را مانند دست‌ها و پاهای مصنوعی کنترل کند.


محققان بر این باورند که با تحریک عصبی و ماهیچه‌ای می‌توان با استفاده از این ایمپلنت صرع را درمان کرد. همچنین استفاده از این ایمپلنت در بی‌اختیاری ادرار به بیماران در کنترل مثانه و حتی کاهش اشتها کمک می‌کند. محققان با استفاده از این ایمپلنت نیز می‌توانند باعث فعال شدن سیستم ایمنی شوند و التهاب را کاهش دهند.
اما تولیدکنندگان این ایمپلنت بر این باورند که استفاده از آن تنها محدود به اعصاب و مغز محدود نمی‌شود و وظیفه آن بسیار گسترده‌تر است. تاکنون امکان قرار دادن چنین دستگاه کوچکی در عمق بدن وجود نداشته است.
ارتعاشات فراصوتی که به تمام قسمت‌های بدن نفوذ می‌کند، نیروی مورد نیاز حسگرهایی را فراهم می‌کنند که تنها یک میلی‌متر از آن فاصله دارند. این حسگرها حاوی کریستال‌های مخصوصی هستند که برای تامین نیروی یک ترانزیستور کوچک، فراصوت را به برق تبدیل می‌کند.


با بالا رفتن ولتاژ در رشته‌های عصبی و ماهیچه‌ای، ارتعاش کریستال تغییر می‌کند و روشی را که صدا در گیرنده فراصوت منعکس می‌شود، تغییر می‌دهد.
تاکنون محققان از این روش روی ماهیچه‌ها و سیستم عصبی محیطی موش‌‌های آزمایشگاهی استفاده کرده‌اند اما محققان معتقدند که این روش در سیستم عصبی مرکزی و مغز به منظور کنترل اندام‌های مصنوعی به کار می‌رود.


محققان در حال حاضر مشغول ساخت ایمپلنت‌هایی هستند که بیش از 10 سال در بدن باقی بمانند و از آنجایی که به طور بی‌سیم کار می‌کنند، نیازی به ایجاد حفره‌ای در جمجمه نیست. این ایمپلنت‌ها به زودی جایگزین الکترودهای سیمی خواهد شد.







مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته