دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جهانگیری: دولت از دروغ رسانه‌ها گریزان است، اما از نقد استقبال می‌کند

معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دانشکده خبر گفت: دولت به دنبال ایجاد فضای پوپولیستی در جامعه نیست و از دروغ رسانه‌ها گریزان است، اما از نقد استقبال می‌کند. دولت دنبال مچ‌گیری و پرده‌دری نیست، بلکه دنبال شفافیت و حقیقت است.
کد خبر : 107679

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر ضمن بزرگداشت یاد شهید صارمی و روز خبرنگار و ابراز امیدواری از مرتفع شدن مشکلات دانشکده خبر با تعامل دولت و اهالی رسانه در رابطه با وضعیت عرصه خبر در کشور گفت: کشور ما به دلیل مسائل متعددی که با آن روبه‌روست و البته امروزی هم نیستند، دچار مشکلاتی است که بدون تفاهم قابل حل نخواهند بود و ما سخت نیازمند امکاناتی برای گفت‌وگو و دست‌یافتن به مفاهمه با جامعه هستیم.


وی ضمن بیان این مطلب که عرصه ارتباطات اقتضا می‌کند افراد دارای دانش ارتباطات مورد استفاده قرار گیرند، افزود: عصر ما، عصر ارتباطات دوسویه است نه ارتباطات یک‌سویه؛ عصر تنوع و نه عصر یکدستی.


وی اظهار داشت: در حال‌حاضر تقریبا همه مسائل دنیا، مسائلی رسانه‌ای هستند و این مساله به دلیل تاثیر متقابل رسانه و جامعه بر یکدیگر اتفاق افتاده است. کشور ما در حوزه‌های مختلف گرفتار مشکلات ارتباطاتی است؛ رابطه فرهنگ سیاسی با فرهنگ گفت‌وگو هنوز محقق نشده است زیرا افکار عمومی با پروپاگاندا ساخته نمی‌شود بلکه با ارتباطات فعال و دوسویه به دست می‌آید.


معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها به سوی ارتباطات دوسویه بروند،‌ قطعا در خدمت توسعه واقع می‌شوند و پیشرفت هیچ کشوری جز با ارتباط صحیح بین مردم و حکومت‌ها میسر نیست. البته رسانه‌ها باید به معنی واقعی رسانه‌ باشند؛ یعنی محل گفت‌وگو نه محل جنگ و دعوا علیه گروه‌های دیگر؛ باید محل ارتباط باشند، نه محل القائات مسائل غیرواقعی.


جهانگیری ضمن بیان این مطلب که دولت به دنبال ایجاد فضای پوپولیستی در جامعه نیست، گفت: دولت بر حسب وظیفه‌اش به دنبال نظام ارتباطی عقلانی است. دولت از دروغ رسانه‌ها گریزان است، اما از نقد استقبال می‌کند. دولت دنبال مچ‌گیری و پرده‌دری نیست، بلکه دنبال شفافیت و حقیقت است.


وی با اشاره به سرنوشت قرارادهای نفتی اظهار داشت: سال قبل مصوبه‌ای تصویب شد که تعیین می‌کرد قراردادهای نفتی باید از چه اصولی تبعیت کنند و این مساله نقدهایی را در جامعه ایجاد کرد و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت از نظر صاحب‌نظران استفاده کند. همچنین نظر مقام معظم رهبری تایید این مصوبات از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود که با برگزاری ده‌ها ساعت جلسه همراه شد.


وی اضافه کرد: در هفته قبل این مصوبه با اصلاحات فراوان و در 20 ماده به تصویب رسید، اما به محض انتشار این خبر عده‌ای که فکر می‌کنند باید با هر موضوعی مخالفت کنند، واکنش نشان دادند. در حالی که باید بگویم روند تصویب این مصوبات در تاریخ مصوبات دولت کم‌نظیر بوده است.


جهانگیری با انتقاد از برخی رسانه‌های مخالف دولت گفت: از نظر دولت رسانه‌ها جایی برای آگاهی‌ دادن و تربیت انتقادات هستند نه میدان جنگ و تخریب. امروزه سهم دولت از فضای رسانه‌ای بسیار کم است و زبان منتقدان تند و باز. کاش دولت هم می‌توانست به اندازه منتقدانی که از تریبون‌های رسمی و رسانه‌های بیت‌المال حرف می‌زنند، پاسخگوی آنان باشد.


وی هجمه‌ها علیه دولت را در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌نظیر خواند و گفت: چه تعابیری علیه رئیس‌جمهوری که 24 سال نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده به کار گرفته نشده است؛ کسی که بزرگترین گره‌ها را تاکنون باز کرده؛ مگر کسی می‌توانست فکرش را بکند که گره مساله هسته‌ای در مذاکرات با 6 قدرت بزرگ جهان باز شود.


وی گفت: مخالفان دولت اصرار دارند مفاهیم اعتدال و امید را از رسانه‌هایشان خارج کنند، اما جامعه ما به شدت نیازمند امیدواری و اعتدال است و این مساله چیزی است که مصلحت کشور به شمار می‌آید و رسانه‌ها باید در این مسیر حرکت کنند.


جهانگیری گفت: مصلحت این است که رسانه ملی و رسانه‌های وابسته حکومتی دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشند و حقوق شهروندان و سرمایه‌های کشور را حفظ کنند. ما قبول داریم نقایصی در حوزه ارتباط بین دولت و مردم و نخبگان وجود داشته، اما امیدواریم این مشکلات را جبران کنیم.


وی ضمن بیان این مطلب که مسائل زیادی درباره مفاسد موجود در کشور وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت، درباره مبارزه با فساد از رسانه‌ها خواست تا بر حقوق و آرمان‌های ملت و حاکمیت قانون اصرار کنند.


معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار داشت: بخشی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر برای کشور پیش آمده به دلیل قانون‌گریزی‌ها و همچنین مداخله سازمان‌ها و قوه‌ها در کار یکدیگر بوده است، اما اگر قرار به احترام گذاشتن به قانون باشد و اینکه بخواهیم قوای مختلف و نظامی مقتدر داشته باشیم، نباید این اتفاقات رخ دهد.


وی گفت: علت اینکه فساد در کشور تا این اندازه به شکل سیستمی گسترش پیدا کرده غیبت رسانه‌ها بوده است و تا وقتی این مشکل برطرف نشود، توسعه اتفاق نمی‌افتد. مبارزه با فساد نباید با مسائل سیاسی آلوده شود. با مفسده باید مقابله کرد؛ این جریان و آن جریان ندارد. کسی که در گذشته از رانت برخوردار بوده و امروز فراموش شده است، نمی‌تواند امروز به رانت دیگران اعتراض کند.


جهانگیری همچنین با اشاره به امکانات فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال گفت: شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فرصت‌های خوبی برای اعمال شفافیت و نظارت بر جریان دسترسی آزاد به اطلاعات را به همراه داشته‌اند، اما باید در نظر داشت که قدرت رسانه‌ای مسئولیت رسانه‌ای را بیشتر می‌کند، بنابراین نباید مرز فضای خصوصی و عمومی از بین برود و پیامدهای انتشار اخبار در این فضاها نادیده گرفته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته