دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1395 - 11:44
در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها:

وزیر علوم: قرار است نهادهای نظارتی دیگر در مسائل داخلی دانشگاه‌ها دخالت نکنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مذاکرتی با مراکز نظارتی خبر داد که در مسائل داخلی دانشگاه‌ها دخالت نکنند و این مسائل را به خود آن‌ها واگذار کنند.
کد خبر : 107587

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی صبح امروز در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در وزارت علوم گفت: «طبق صحبت‌هایی که با مراکز نظارتی داشتیم، قرار شده است این مراکز درگیر مسائل داخلی دانشگاه‌ها نشوند و مسائل داخلی دانشگاه‌ها بر اساس ضوابط و قوانین و شوراهایی که وجود دارد، دنبال شود. در دانشگاه‌ها چارچوب‌ها، ضوابط و مقرراتی وجود دارد که این موضوعات از طریق هیات‌هایی دنبال می‌شود.»


وزیر علوم یادآوری کرد دانشگاه‌ها دارای برنامه‌های فرهنگی هستند و از این که این این برنامه‌ها ترویج و توسعه پیدا نکرده و بسیاری از افراد از این برنامه‌ها اطلاع ندارند اظهار تاسف کرد.


فرهادی تاکید کرد دانشگاه باید در بطن جامعه باشد و گفت: «بخش عمده‌ای از این هدف با ورود دانشگاه به مسائل فرهنگی دنبال می‌شود.»


او افزود: «سال جاری سال ویژه‌ای برای کشور و دانشگاه‌ها است؛ چرا که انتخابات را پیش رو داریم و همچنین از سویی امسال سال پایانی دوره اول دولت یازدهم است؛ بنابراین باید بیش از پیش فعالیت‌های صورت گرفته مطرح و بیان شود.»


وزیر علوم به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: «اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد دانش‌بنیان است که تحقق این امر از طریق دانشگاه‌ها فراهم خواهد شد.»


فرهادی گفن: «برای رسیدن به این هدف باید مدیریت، تولیدات، مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی برخوردها نیز دانش‌بنیان باشد و دانشگاه‌ها وظیفه عملیاتی کردن این موضوع را برعهده دارند.»


دانشگاه بدون فرهنگ امکان زیستن ندارد


او به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و از قول ایشان فرهنگ را همانند اکسیژنی در فضاهای کشور از جمله فضاهای دانشگاهی دانست. فرهادی گفت: «دانشگاه بدون فرهنگ امکان زیستن نخواهد داشت، بنابراین فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی امری ثانوی، مناسبتی، کلیشه‌ای و سطحی نیست، بلکه مانند خون در پیکره دانشگاه جاری است.»


وزیر علوم گفن: «نمی‌توان با ترسیم مرزهایی حوزه پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد، بنابراین ما در دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از بیانات مقام معظم رهبری، مقررات و اسناد بالادستی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های فرهنگی فعالیت می‌کنیم.»


توسعه کرسی‌های آزاداندیشی


او توسعه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را از برنامه‌های وزارت علوم دانست و گفت: «کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته‌اند، راهبرد کلان این وزارتخانه است و ما این کرسی‌ها را فرصتی برای بحث و گفتگوی علمی، تحقق جنبش نرم‌افزاری، توسعه علمی، پویایی و جلوگیری از تسلط و تعصب فکری می‌دانیم.»


فرهادی گفت: «مسئولان دانشگاه‌ها باید بستری را فراهم کنند تا دانشجویان بیش از پیش با مبانی دینی و منافع ملی آشنا شوند.»


دانشگاه پدیده‌ای نیست که بتوان آن را با مداخله و نظارت‌های بیرونی شکل داد، بلکه دانشگاه یک فضا و میدان اجتماعی سرشار از ارزش‌ها، هنجارها، قواعد، تعاملات، آگاهی و دانایی است. اگر مقوله فرهنگ و تعاملات اجتماعی و کنشگری فرهنگی از دانشگاه‌ها گرفته شود، عملا این مراکز به آموزشگاه تبدیل خواهند شد

او ادامه داد: «همچنین باید بستری فراهم شود تا استقلال و اعتماد به نفس دانشجویان حفظ شود و دانشجویان بتوانند از طریق نقد و گفتگو به شناخت بیشتر و صحیح برسند.»


وزیر علوم تاکید کرد باید در دانشگاه‌ها بستری فراهم شود تا دانشجویان ضمن پایبندی به اخلاق و حقوق شهروندی، یکدیگر را نقد کنند و بیاموزند که نقد علمی با تهمت و افترا مرزبندی روشنی دارد.


فرهادی تاکید کرد دانشجویان باید بیاموزند که می‌توان به مصالح و منافع کشور پایبند بود اما سیاست‌ها و عملکرد مسئولان را نقد کرد. او گفت: «دانشجویان با ورود به مباحث اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌توانند احساس مفید و موثربودن داشته باشند. دانشجویان باید به ارزش‌های اسلامی و انقلابی پایبند باشند. بنابراین دانشگاه باید نمادی از عقلانیت مبنی بر گفتگو، استدلال، برهان‌آوری و مفاهمه باشد.»


افزایش امید از راهبردهای کلان است


وزیر علوم بر لزوم امید و نشاط در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: «دانشگاه نه تنها خود باید سرشار از نشاط، امید و پویایی باشد، بلکه باید نشاط و امید را به بطن جامعه تزریق کند؛ چرا که اگر فضای دانشگاه آکنده از ناامیدی، یأس و بی‌اعتمادی باشد پیشرفت کشور کُند و در نهایت متوقف می‌شود.»


فرهادی ادامه داد: «تلاش برای افزایش امید، نشاط و شادی در فضای دانشگاه یکی از راهبردهای کلان وزارت علوم است.»


او به راه‌اندازی اتاق‌های فکر استانی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: «این اتاق‌ها با محوریت دانشگاه‌های مادر تشکیل شده‌اند تا پل ارتباطی میان دانشگاه، دولت، جامعه، صنعت و تجارت باشند.»


دانشگاه‌ نباید به آموزشگاه تبدیل شود


وزیر علوم گفت: «دانشگاه پدیده‌ای نیست که بتوان آن را با مداخله و نظارت‌های بیرونی شکل داد، بلکه دانشگاه یک فضا و میدان اجتماعی سرشار از ارزش‌ها، هنجارها، قواعد، تعاملات، آگاهی و دانایی است. اگر مقوله فرهنگ و تعاملات اجتماعی و کنشگری فرهنگی از دانشگاه‌ها گرفته شود، عملا این مراکز به آموزشگاه تبدیل خواهند شد، بنابراین این روند نوعی تقلیل‌گرایی به شمار می‌رود.»


او ادامه داد: «بسیاری از مسئولان و مدیران کشور از جمله مدیران دانشگاهی درک صحیحی از فرهنگ ندارند و ما وظیفه داریم درک و فهمی درست نسبت به فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی داشته باشیم و نسبت به مقوله‌های ناصحیح فرهنگی نیز روشنگری کنیم.»


فرهادی گفت: «متاسفانه هنوز برخی به نهاد علم، دانشگاه، دانشجویان و اساتید بدبینی دارند و سرشت پویا، نقاد، پرتحرک، پرسشگر، آرمان‌خواه، روشنگر و آگاهی‌بخش دانشگاه را تهدید و چالش می‌دانند. قطعا معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در خصوص پیدایش چنین فضاهایی نقش اساسی دارند و همان‌گونه که از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری برمی‌آید، دانشگاه رسالتی فرهنگی و اجتماعی دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب