دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1395 - 11:58
مدیرکل اداره تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با آنا:

بودجه ورزش دانشگاه‌ها باید 10 برابر شود/ آغاز سیزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر کل کشور از سه‌شنبه

دکتر محمد پورکیانی مدیرکل ادراه تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری سیزدهیمن المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان سراسر کشور در بخش پسران از فردا 12 مرداد در دانشگاه فردوسی مشهد، بر افزایش بودجه ورزش دانشگاه‌ها به 10 برابر تاکید کرد.
کد خبر : 106451

محمد پورکیانی مدیرکل اداره تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان سراسر کشور در بخش پسران از فردا، 12 مرداد، تا 20 مرداد در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.»


پورکیانی گفت: «در این المپیاد دانشجویان پسر در 10 رشته والیبال، فوتسال، بسکتبال، تنیس روی میز، بدمینتون، شنا، دو و میدانی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی و تکواندو رقابت می‌کنند. نزدیک به 3500 دانشجوی ورزشکار، مربی، سرپرست و بخش فنی در این المپیاد حضور دارند و ما امیدواریم با توجه به پیش‌بینی‌های خوبی که دانشگاه فردوسی مشهد از 2 سال پیش انجام داده است مسابقات خوب و با کیفیتی را شاهد باشیم. نکته قابل توجه این است که همه مسابقات ما در فضاهای ورزشی آبی، روباز و سرپوشیده دانشگاه برگزار می‌شود.»


او افزود: «همچنین در این المپیاد از سیستم مدیریت جامع ورزشی رونمایی و استفاده شد. یعنی دانشجویان، سرپرستان، مربیان و کادر فنی و اجرایی می‌توانند به آسانی از طریق این سیستم به اخبار فنی، اجرایی و فرهنگی این المپیاد دسترسی داشته باشند. چهار کارگاه آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه ورزش همگانی از دیدگاه رسانه، ورزش و حفظ محیط‌زیست، ارزیابی تندرستی و امور ورزشی در حاشیه این المپیاد برگزار می‌شود. همچنین حرم‌شناسی، خراسان‌شناسی و بازدید از اماکن مختلف باستانی و تاریخی شهر مشهد از جمله برنامه‌های فرهنگی این المپیاد است.»


مدیرکل اداره تربیت‌بدنی وزارت علوم گفت: «از دیگر برنامه‌های این المپیاد بازارچه‌ای است که دانشگاه فردوسی مشهد در داخل دهکده بازی‌ها پیش‌بینی کرده است و شامل صنایع دستی، سوغات مشهد و ... می‌شود. همچنین تولیدات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزش نیز در قالب یک نماشگاه به معرض نمایش گذاشته می‌شود.»


پورکیانی درباره سرانه دانشجویان از بودجه این اداره کل گفت: «ما معتقدیم منابع مختلفی باعث توسعه یک موضوع می‌شود، یک بخش آن منابع انسانی، فضای کالبدی، اماکن و تجهیزات و بخش دیگر منابع مالی و مدیریتی است. ما نباید متکی به منابع مالی باشیم ولی حداقل‌هایی را باید برای اجرای برنامه‌های ورزشی در بین دانشجویان به عنوان آینده‌سازان کشور در نظر بگیریم اما به این امر کم‌توجهی شده است و این مربوط به امسال و پارسال نیست؛ بلکه در طول سال‌ها بوده و نهایتا ما شاهد این وضع هستیم.»


او گفت: «اگر بخواهیم فضای دانشگاهی ما هم در بعد ورزش قهرمانی و هم در بعد ورزش همگانی و هم از حیث اماکن و بالابردن سرانه فضای ورزشی به حد مطلوب و مناسب برسد، این بودجه اصلا پاسخگو نیست و حداقل این بودجه باید به 10 برابر افزایش پیدا کند تا بتوانیم به انتظاراتی که از ورزش دانشگاهی داریم، برسیم. در حال حاضر واقعا بسیار مقتصدانه و با کوچک‌کردن برنامه‌ها، همه کارها را انجام می‌دهیم تا حداقل با همین بودجه اندک هم به بخشی از انتطاراتمان برسیم.»


سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی‌ افزود: «تامین بودجه ورزش دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم، دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌های جامع علمی-کاربردی و بخشی از موسسات غیرانتفاعی و بعضی از رویدادها در بخشی از دانشگاه‌های غیردولتی مانند دانشگاه افسری، صداوسیما، فرهنگیان، تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان و ... به عهده اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم است. یعنی ما جمعیتی بالای 2میلیون و 800 هزار نفری را پوشش می‌دهیم.»


پورکیانی گفت: «فعالیت‌های ما فقط مختص فعالیت‌های قهرمانی نیست بلکه همگانی، درون‌دانشگاهی و ... نیز داریم که این بودجه باید بیشتر از این شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته