دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1395 - 09:10

استفاده از عاج ماموت برای ساخت طناب

اکتشافات اخیر در آلمان نشان می‌دهد که برخی انسان‌های اولیه از عاج ماموت‌ها برای ساخت طناب استفاده می‌کردند.
کد خبر : 105242

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از upi، محققان آلمانی به تازگی مصنوعات و ابزارهایی را از زیر خاک کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد برخی انسان‌های نخستین از عاج ماموت‌ها برای ساخت طناب بهره می‌بردند.


محققان دانشگاه Tübingen و دانشگاه Liège آلمان قطعه منظمی از یک عاج متعلق به ماموت را در حفاری‌های موشکافانه خود کشف کردند. محققان در تحقیقات خود مشخص کردند که این ابزار متعلق به 40 هزار سال پیش و زمانی است که انسان‌های اولیه به اروپا رسیدند.


بررسی‌های صورت گرفته روی این عاج نشان می‌دهد که شکاف‌های حک شده روی این ابزارها تنها برای زیبایی نیست بلکه با هدف بافت الیاف گیاهی و تولید طناب مورد استفاده قرار می‌گرفت.



بهترین حالت ساخت طناب، ویژگی‌های فنی استفاده از عاج را در این فرآیند نشان می‌دهد. این اولین باری است که دانشمندان عاج تراشیده‌ای را در مصنوعات دوران پارینه‌سنگی کشف کردند.


پیش از این، دانشمندان ابزارهای مشابهی را کشف کرده بودند که با عاج ساخته شده بودند و برای محکم بستن تیرها به هم از آنها استفاده می‌شد. برخی نیز بر این باور بودند که این عاج‌های تراشیده، قطعه‌هایی از ابزارهای هنری یا موسیقایی هستند.


اکتشافات جدید دانشمندان، به بسیاری از پرسش‌ها درباره چگونگی ساخت طناب در دوران پارینه‌سنگی پاسخ می‌دهد.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

برچسب ها: ماموت
ارسال نظر
قالیشویی ادیب