دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1395 - 11:22

کاوشگر «کنجکاوی» برای شلیک لیزر آزادی عمل به دست آورد

کاوشگر «کنجکاوی» که از سال 2012 تاکنون در حال کاوش و بررسی سیاره مریخ است، اکنون می‌تواند به صورت خودکار به سنگ‌های هدفش با لیزر ChemCam شلیک کند؛ بدون اینکه لازم باشد از دانشمندان اجازه بگیرد.
کد خبر : 104042

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از بیزینس‌اینسایدر، ChemCam ابزاری است که برای مطالعه روی ترکیبات شیمیایی خاک و سنگ سیاره مریخ طراحی شده است. این ابزار با شلیک لیزر به سنگ‌ها و بررسی گازی که از نقطه هدف متصاعد می‌شود، ترکیبات آن را بررسی می‌کند. تا به امروز، دانشمندان از روی زمین به کاوشگر کنجکاوی دستور می‌دادند که به کجا شلیک کند ولی اکنون این ربات به‌روز شده است و این توانایی را دارد که هدف‌هایش را خودش انتخاب و به آنها شلیک لیزری کند.


کنجکاوی به تازگی به نوعی نرم‌افزار با نام AEGIS مجهز شده است که می‌تواند تصاویر دوربین ناوبری‌ (Navcam) این کاوشگر را تحلیل کند و در آنها به دنبال مناطق مناسب برای شلیک لیزر می‌گردد.


اگر این نرم‌افزار سنگی با ویژگی جالب را بیابد، کنجکاوی را به گونه‌ای کنترل می‌کند که به سوی آن برود و بدون آن که عکس‌ها را به زمین بفرستد و منتظر اجازه دانشمندان شود، با ابزار لیزری‌اش آن را هدف قرار دهد.



برای نمونه، در چارچوب سمت چپ تصویر بالا عکسی را می‌بینیم که توسط دوربین ناوکم گرفته شده است و نرم‌افزار AEGIS با بررسی آن یک هدف را برگزیده که با نقطه‌ زرد نشان داده شده است. چارچوب سمت راست، همین سنگ را نشان می‌دهد که دستگاه ChemCam برای شلیک لیزر روی آن نشانه رفته است.


این آزادی عمل تازه کنجکاوی مربوط به زمانی‌هایی است که ارتباط این کاوشگر با زمین قطع شده است و یا فضاپیماهای مدارگرد مریخ گرفتار پروژه‌های دیگری هستند و نمی‌توانند دستورهای زمینی را به این کاوشگر برسانند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته