دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1395 - 11:30

رکورد 137 ساله گرما شکسته شد/ امسال، گرم‌ترین ژوئن تاریخ رقم خورد

آمارها حاکی از آن است که ماه ژوئن گذشته، گرم‌ترین ماه ژوئن در تاریخ لقب گرفت و رکورد گرمای سال گذشته ، در این ماه پشت سر گذاشته شد؛ ماهی که در تاریخ شمسی بین 12 خرداد تا 10 تیر ماه بود و اتفاقا بخش اعظم ماه رمضان نیز در آن بود.
کد خبر : 103766

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، گزارش‌های اخیر سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا حاکی از آن است که ماه گذشته (ژوئن) با حفظ روند گرم‌ترین ماه‌ها در تاریخ کنونی به عنوان گرم‌ترین ماه ژوئن در تاریخ به ثبت رسید.


در واقع، بعد از 14 ماه پیاپی، رکورد متوسط دمای ماهیانه در دنیا شکسته شد. از 137 سال پیش که دماهای جهانی از سوی سازمان ملی اقیانوسی و جوی پیگیری و اعلام می‌شود، این بلندترین روند گرمایشی به شمار می‌رود.


متوسط دمای جهانی سطح زمین بیش از دو درجه فارنهایت (منفی 16/6 درجه سانتی‌گراد) گرم‌تر از متوسط قرن بیستم بود. گرم‌ترین دمایی که در زمین به ثبت رسیده است، متعلق به منطقه شمال و مرکز و برخی مناطق شرقی روسیه و نیز شمال استرالیا بود. چنین دماهای متوسط بالایی همچنین در مناطقی از جنوب غرب آمریکا، جنوب مکزیک، شمال شرق برزیل، شمال شرقی و جنوب غربی آفریقا نیز به ثبت رسیده است.


همان‌طور که انتظار می‌رود، دماهای اقیانوسی حتی از دمای سال‌های قبل هم گرم‌تر بود. متوسط دمای اقیانوسی در ماه ژوئن در حالی به بالاترین حد خود رسید که این ماه را در ردیف چهلمین ماه ژوئن با متوسط دمای بالای ماهیانه در قرن بیستم قرار داد.


گزارش‌ها حاکی از آن است که شش ماهه نخست امسال به عنوان گرم‌ترین نیم سال به ثبت رسید. در واقع، سال 2016 به عنوان گرم‌ترین سال، رکورد گرمای سال گذشته را پشت سر گذاشت.


با وجود این که روند گرمایش جهانی همچنان ادامه دارد، قطب شمال همچنان تغییرات چشمگیر آب و هوایی را تجربه می‌کند. این افزایش دما در قطب شمال طی شش ماه گذشته به حد بسیار بالایی افزایش یافته است.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته