دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1395 - 17:04
فرهادی در مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه خبر داد

به نسبت سال‌های گذشته تسهیلات بیشتری برای دانشجویان در نظر گرفته شده است

مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های سراسر کشور عصر امروز با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونان و رؤسای دانشگاه‌ها در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
کد خبر : 103578

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: «دانشجویان نمونه،‌ نمونه‌ای از دانشجویان خوب و نمونه ما هستند. با همه کمی‌ها و کاستی‌هایی که وجود داشته رشد علمی ایران در یک ماه اخیر در دنیا اول بوده است. در حالی که خیلی از کشورها نه تنها رشد نداشته‌اند بلکه از رتبه قبلی خود نیز پایین‌تر آمده‌اند و این نشان از جهت‌گیری‌ها و کیفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی ما دارد.»


فرهادی گفت: «میزان استناد به مقالات و ارجاعات در مقالات برتر در دانشگاه‌های کشور در خور توجه است. این طور نیست که مقالات علمی صرفا برای چاپ و انتشار در سطح بین‌الملل باشد؛ بلکه خیلی از آنها پایه تحقیقات و مطالعات علمی و فناوری و نیز زمینه ادامه تحقیقات بعدی هستند.»


وزیر علوم تاکید کرد مقالات باید پرمحتوا و پخته باشند و در نشریات معتبر چاپ شوند. او گفت: «ما بیش از 4میلیون و 800هزار دانشجو داریم که 350هزار نفر از آنها کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند. یعنی به طور دقیق‌تر 100 هزار دانشجوی دکتری و 250هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد ظرفیت بسیار خوبی برای حل مشکلات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.»


فرهادی یادآوری کرد در سال گذشته قرار شد امکانات بیشتری برای استعدادهای درخشان و دانشجویان نمونه در نظر گرفته شود. او خبر داد به همین دلیل امسال درصد بیشتری از دانشجویان استعداد تحصیلی می‌توانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.


فرهادی به تسهیلاتی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: «تسهیلات متفاوتی از سه سال گذشته از طرف صندوق رفاه دانشجویان از قبیل دوبرابر شدن وام تحصیلی برای همه مقاطع، اولویت دادن تسهیلات به دانشجویان کارآفرین، برنامه‌ریزی برای پرداخت 100 میلیون تومان به دانشجویان کارآفرین، وام ویژه دکتری با 400درصد رشد و فرصت‌های مطالعاتی با هزینه صندوق برای دانشجویان دکتری و یک‌ونیم برابر شدن وام مسکن برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.»


او گفت: «در سال گذشته 1100 نفر توانستند فرصت مطالعاتی 6 تا 9 ماهه خود را در خارج از کشور بگذارنند و 248 نفر هم در دانشگاه‌های داخل این فرصت را گذارندند. ما امسال باید به زیرساخت‌های علمی و آزمایشگاهی و نیز اعتبارات توجه بیشتری کنیم و امیدواریم که با آن یک درصد اعتبار GPT بتوانیم امکانات علمی و آزمایشگاهی را فراهم کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته