یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای نخستین‌بار تجهیزات کمک ناوبری بومی تولید کرد

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای نخستین‌بار تجهیزات کمک ناوبری بومی تولید کرد
یک شرکت دانش‌بنیانی اعلام کرده است که برای نخستین‌بار موفق شده نمونه داخلی تجهیزات کمک‌ناوبری دریایی را طراحی و تولید کند؛ تجهیزاتی که سال‌ها کاملاً تحریمی بوده و هیچ نمونه مشابه ایرانی نداشتند. این مجموعه با توسعه سامانه‌های هدینگ‌سنسور، اکوساندر و تجهیزات هواشناسی دریایی، نخستین نسل از دستگاه‌های ایرانیِ تأییدشده در ناوگان دریایی کشور را وارد خط بهره‌برداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان می‌گوید شرکت آن‌ها بر توسعه و بومی‌سازی تجهیزات کمک ناوبری دریایی متمرکز است؛ تجهیزاتی که روی انواع شناور‌ها برای کنترل و هدایت مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌دلیل تحریم‌ها تاکنون هیچ نمونه داخلی از آن‌‌ها وجود نداشته است. به گفته او، این شرکت توانسته نمونه ایرانی این دستگاه‌ها را طراحی، تولید و در ناوگان به‌کارگیری کند.

سعید جعفری با اشاره به اینکه شرکت آن‌ها چندین محصول تخصصی در این حوزه تولید کرده است، توضیح می‌دهد که سامانه «هدینگ‌سنسور» (Heading Sensor) برای تعیین جهت شناور نسبت به شمال مورد استفاده قرار می‌گیرد. سامانه «اکوساندر» (Echo Sounder) نیز وظیفه عمق‌یابی و اسکن سطح زیر شناور را برعهده دارد. این شرکت همچنین دستگاه هواشناسی ویژه‌ای تولید کرده است که سرعت و جهت باد و سایر پارامتر‌های محیطی ازجمله دما، رطوبت و فشار هوا را اندازه‌گیری می‌کند. افزون بر این موارد، دستگاه «اینترفیس» (Interface) برای برقراری ارتباط بین تجهیزات کمک ناوبری به کار می‌رود و سامانه مانیتورینگ چهار کاناله نیز به‌عنوان ریپیتر (Repeater) و خطایاب در مجموعه تجهیزات ناوبری استفاده می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت، پیشرفته‌ترین محصول شرکت مذکور حدود سه سال عملکرد مداوم داشته است و مجموعاً حدود شش تا هفت سال است که طراحی، تولید و استفاده عملیاتی این تجهیزات در ناوگان دریایی ادامه دارد. او سه محصول شاخص شرکت را سامانه هدینگ‌سنسور، سامانه هواشناسی و سامانه اکوساندر معرفی می‌کند و می‌گوید که نمونه‌های موجود روی شناور‌ها تاکنون تماماً خارجی بودند و دستگاه‌های شرکت آن‌ها نخستین نمونه‌های ایرانی تأییدشده در ناوگان دریایی کشور محسوب می‌شوند.

جعفری مزیت‌های این تجهیزات را قابل‌توجه می‌داند و می‌گوید که قیمت تمام‌شده دستگاه‌های ما پایین‌تر است، امکانات بیشتری نسبت به نمونه‌های خارجی ارائه می‌دهیم و مهم‌تر از همه اینکه پشتیبانی و تعمیرپذیری این تجهیزات به‌مراتب آسان‌تر است؛ چون مبتنی بر قطعات موجود در بازار داخل طراحی شده‌اند.

او مهم‌ترین عامل موفقیت شرکت را اعتماد به توان داخلی و حمایت از جوانان متخصص عنوان می‌کند: «اعتماد به محصولات داخلی و میدان‌دادن به جوانان، در شرایطی که تنها رقیب ما نشان‌های تجاری خارجی خارجی قدرتمند بودند، باعث شد بتوانیم این محصولات را ارائه کنیم.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا