ایرانساخت امسال نقطه عطفی در تجاری سازی تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی خواهد شد
به گزارش خبرگزاری آنا؛ نمایشگاه ایران ساخت بهعنوان بزرگترین رویداد ملی در حوزه توسعه و تجاریسازی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برگزار میشود و با هدف تقویت تولید داخلی، معرفی توان شرکتهای دانشبنیان و کاهش وابستگی به واردات شکل گرفته است. ایرانساخت طی سالهای گذشته به محلی برای عرضه آخرین دستاوردهای آزمایشگاهی، ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان و مراکز پژوهشی و تسهیل فرآیند خرید دستگاههای ایرانی توسط دانشگاهها و مجموعههای تحقیقاتی تبدیل شده است و اکنون بهعنوان یکی از ستونهای اصلی حمایت از اقتصاد دانشبنیان در کشور شناخته میشود.
جزئیات برگزاری سیزدهمین نمایشگاه ایرانساخت
عبدالحسن بهرامی، رئیس مرکز راهبری ستادهای اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و رئیس نمایشگاه ایرانساخت اعلام کرد که این رویداد همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری، از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران و در سالنهای خلیج فارس، میلاد و سالن شماره ۴۰، همزمان با نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش برگزار میشود.
به گفته او، همزمانی این رویداد با هفته پژوهش طی سالهای اخیر یکی از نقاط قوت نمایشگاه ایرانساخت بوده است. امسال حدود ۲۷۰ شرکت فناور و دانشبنیان فعال در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته در نمایشگاه حضور دارند.
بهرامی با اشاره به چالشهای ایجادشده در صنعت دانشبنیان بر اثر جنگ تحمیلی، توضیح داد که پس از این تکانهها برخی شرکتها با ریزش مواجه شدند؛ اما بهواسطه حمایتهای معاونت علمی و برنامهریزیهای دبیرخانه ایرانساخت، در دوره سیزدهم ریزش شرکتکنندگان کنترل شده است و نمایشگاه با حضور پرشور شرکتهای فناور برگزار میشود.
آمار فروش و عملکرد دورههای پیشین
رئیس نمایشگاه ایران ساخت با اشاره به عملکرد دوره دوازدهم گفت: شرکتکنندگان در این دوره ۳۶۰ میلیارد تومان فروش داشتند که ۱۳۵ میلیارد تومان از آن بهصورت یارانه معاونت علمی برای خرید دانشگاهها، مراکز پژوهشی و شبکه آزمایشگاهی کشور اختصاص یافته است.
او اعلام کرد که مجموع فروش ۱۲ دوره گذشته نمایشگاه حدود ۲.۵ همت بوده است که نشاندهنده ایجاد ظرفیتهای قابل توجه برای توسعه بازار تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل است.
طبقهبندی کالاها در نمایشگاه
به گفته رئیس نمایشگاه ایرانساخت، این دوره شامل ۱۴ گروه کالایی است که حوزههای نفت و گاز و پتروشیمی، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی و آزمایشگاهی، فناوریهای راهبردی، کشاورزی و محیط زیست، برق و الکترونیک و نرمافزار، شبیهسازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، مهندسی پزشکی، مواد آزمایشگاهی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات تست و آزمون پیشرفته و خدمات کالیبراسیون را شامل میشود.
اهداف کلان نمایشگاه ایرانساخت
بهرامی چهار هدف اصلی نمایشگاه را چنین برشمرد:
۱. توسعه بازار شرکتهای فناور و دانشبنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی
۲. ترویج فرهنگ خرید تجهیزات پیشرفته ساخت داخل؛
۳. تقویت زیرساختهای آزمایشگاهی کشور
۴. توانمندسازی شرکتها برای ورود به بازار صادراتی
۵.سیاستهای حمایتی جدید و افزایش یارانه خرید
او مهمترین کارکرد نمایشگاه را «تحریک تقاضا» برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی از طریق یارانه خرید دانست و افزود: امسال با توجه به فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی، سیاستهای حمایتی اصلاح و افزایش یافته است:
سطح اول: افزایش یارانه از ۴۰٪ به ۴۵٪
سطح دوم: افزایش یارانه از ۲۵٪ به ۳۰٪
سطح سوم: بدون افزایش (۱۰٪ طبق روال گذشته)
سطح چهارم: بدون یارانه؛ صرفاً تسهیل حضور شرکتها و شکلدهی بازار نمایشگاه
به گفته بهرامی، تمرکز اصلی حمایتها در سطوح یک و دو با هدف تقویت محصولات «هایتک» و دارای پیچیدگی فنی بالا خواهد بود.
جایگاه تجهیزات آزمایشگاهی در توسعه فناوری
او در ادامه سخنان خود به اهمیت راهبردی بازار تجهیزات آزمایشگاهی اشاره و اعلام کرد که بازار جهانی تجهیزات آزمایشگاهی و مواد مصرفی حدود ۸۵ میلیارد دلار ارزش دارد.
سهم مناطق مختلف:
آمریکای شمالی: ۳۰ میلیارد دلار
اروپا: ۱۹ میلیارد دلار
چین: ۷ میلیارد دلار
آسیا پاسیفیک: ۸ میلیارد دلار
رئیس نمایشگاه ایران ساخت تأکید کرد که رشد علمی کشورها ارتباط مستقیم با توسعه بازار تجهیزات آزمایشگاهی دارد و این بازار طی ۱۰ سال گذشته هیچ دوره رکودی را تجربه نکرده است. به گفته او، تجهیزات آزمایشگاهی پایه اصلی تحقیق و توسعه در دانشگاهها، صنعت و کنترل کیفی محصولات تولیدی هستند.
دستاوردهای ارزی و اشتغال در ۱۲ دوره گذشته
رئیس نمایشگاه ایرانساخت اعلام کرد که در ۱۲ دوره گذشته؛ ۲۰۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی مستقیم، ۵۰۰ میلیون دلار جلوگیری غیرمستقیم از خروج ارز و ایجاد اشتغال برای بیش از ۷۰۰۰ نیروی متخصص، در شبکه شرکتهای دانشبنیان محقق شده است.
موفقیت در سیاست «تحریک تقاضا»
به گفته او، حجم فروش ۲.۵ همت و آمار صرفهجویی ارزی، گواهی روشن بر موفقیت سیاست تحریک تقاضا است. در ۱۲ دوره گذشته؛ بیش از ۷۰۰ مرکز آزمایشگاهی تجهیز شدهاند، تعداد شرکتهای حاضر از ۱۰۰ شرکت ابتدایی به حدود ۱۰۰۰ شرکت رسیده است و تعداد محصولات از ۱۰۰۰ مدل به بیش از ۲۰ هزار مدل افزایش یافته است.
برنامههای توسعه صادرات و حمایتهای جدید دوره سیزدهم
بهرامی توضیح داد که از دوره دوازدهم، استراتژی نمایشگاه به سمت توسعه صادرات تغییر کرده است و اقدامات جدید شامل استانداردسازی و کاربرپسندکردن محصولات، برگزاری جشنواره طراحی صنعتی، برنامهریزی برای حمایت از ۱۰ محصول هایتک صادراتمحور، افزودن برنامه لیزینگ با همکاری صندوق نوآوری، تقویت ارتباط با سفارتخانههای کشورهای هدف و ارائه مشوقهای مالیاتی طبق مواد ۱۰، ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان می شود.
او اعلام کرد که برای شرکتهای تولیدی و خدماتی دارای پروانه بهرهبرداری، خرید تجهیزات تست و آزمون پیشرفته از نمایشگاه، در پروژههای تأییدشده معاونت علمی، مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه خواهد شد. همچنین قراردادهای «ساخت بار اول» نیز حداکثر تا ۱۰۰٪ هزینهکرد، مشمول این اعتبار مالیاتی خواهند بود.
تقویت طراحی صنعتی و کاربرپسندی برای ارتقای توان صادرات
بهرامی افزود که جشنواره طراحی صنعتی از دوره هشتم آغاز شد، اما به دلیل وقفه در تقدیر از برگزیدگان، این موضوع در دوره دوازدهم جبران و از برگزیدگان دورههای یازدهم و دوازدهم همزمان قدردانی شد.
هدف اصلی این جشنواره، کمک به تولید محصولاتی با طراحی حرفهای، کاربرپسند و قابل رقابت در بازارهای بینالمللی است.
انتهای پیام/


