نمایش دستاورد‌های نانویی ایران در بزرگ‌ترین رویداد سالانه فناوری

گفت‌وگوی آناتک با تعدادی از شرکت‌کنندگان شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نانو

گفت‌وگوی آناتک با تعدادی از شرکت‌کنندگان شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نانو
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از ۱۱ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. این نمایشگاه با شعار «توسعه بازار‌های صادراتی و تجاری‌سازی» بزرگ‌ترین رویداد سالانه در حوزه فناوری نانو در ایران به شمار می‌رود. شرکت‌کنندگان این رویداد فرصتی استثنایی خواهند داشت تا دستاورد‌های نوین نانویی خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش بگذارند، همکاری‌های تجاری جدید ایجاد کنند و با صنایع بزرگ و متقاضیان کلیدی ارتباط مستقیم برقرار کنند.

عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از گسترش نقش این دانشگاه در زیست‌بوم فناوری کشور خبر داد.

حضور دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه نانو با ۳۳ شرکت دانش‌بنیان
دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ۳۳ شرکت دانش‌بنیان از ۲۲ واحد دانشگاهی و ۴۳ آزمایشگاه فعال در هفدهمین نمایشگاه فناوری نانو، تلاش دارد هم آموزش و توانمندسازی دانشجویان را تقویت کند و هم صنایع را با ظرفیت‌های فناورانه خود آشنا سازد. این دانشگاه از طریق زیرساخت‌های آزمایشگاهی، مراکز تحقیقاتی و همکاری با صنعت، سهم خود در بازار فناوری کشور را گسترش می‌دهد.


عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌و‌گو با آناتک با اشاره به حضور این دانشگاه در هفدهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: «امسال دانشگاه آزاد اسلامی با ۳۳ شرکت از ۲۲ واحد دانشگاهی، ۱۲ استان، چهار مرکز تحقیقاتی و یک آزمایشگاه نانو در نمایشگاه نانو حضور پیدا کرده است.»
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک اکوسیستم فناوری را در قالب طرح سرا‌ها تعریف کرده، افزود: «در این اکوسیستم، زیرساخت‌ها از آزمایشگاه‌ها آغاز می‌شود و سپس مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان که در سرا‌ها یا پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، این زنجیره را کامل می‌کنند.»
محمدی درباره نقش دانشگاه آزاد در حوزه آزمایشگاهی گفت: «در حال حاضر ۴۳ آزمایشگاه با عنوان نانو در سطح کشور داریم که به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کنند. وظیفه اصلی این آزمایشگاه‌ها حمایت از شرکت‌های فناور است. مدل‌های حمایتی متنوعی داریم؛ از جمله تخفیف‌های ویژه برای شرکت‌های مستقر در مراکز رشد، تا دانشجویان بتوانند از امکانات آزمایشگاهی استفاده کرده و محصولات خود را توسعه دهند.»
مدیرکل شبکه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره سهم آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد از بازار فناوری کشور نیز اظهار کرد: «در حال پیگیری اخذ استاندارد‌های مرتبط با حوزه آزمایشگاه‌ها هستیم. اگر فعالیت‌هایمان را استاندارد کنیم، می‌توانیم صنایع را به سمت خود جذب کرده و سهم بیشتری از بازار فناوری کشور داشته باشیم.»
وی افزود: «مدل همکاری ما با صنعت، صرفاً ارائه خدمات آزمایشگاهی نیست، بلکه ارائه خدمات تحقیقاتی نیز بخش مهمی از این همکاری است. از ظرفیت اعضای هیئت علمی برای اجرای پروژه‌های صنعتی استفاده می‌کنیم و محل اجرای این قراردادها، همان آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد است.»
محمدی ادامه داد: «آزمایشگاه‌های ما پاسخگوی نیاز صنعت هستند. یکی از رویکرد‌های مهم، استانداردسازی فعالیت‌هاست و مدل دیگر، ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک با صنعت است؛ مدلی که در استان‌هایی، چون خراسان رضوی و البرز اجرا کرده‌ایم و نتایج بسیار خوبی به‌دست آورده‌ایم.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر برگزاری نمایشگاه‌ها برای دانشجویان و دانشگاه گفت: «نمایشگاه‌ها از جنبه‌های مختلف مفید هستند. دکتر طهرانچی همیشه تأکید دارند که هر فعالیت دانشگاه باید در راستای تقویت آموزش باشد و این نمایشگاه نیز می‌تواند چنین نقشی ایفا کند.»
مدیرکل شبکه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: «از منظر دیگر، شرکت‌های ما نیاز به معرفی دارند. این نمایشگاه‌ها بستری مناسب برای شناخته شدن شرکت‌های دانشگاه آزاد است. همچنین صنایع مختلف با بازدید از نمایشگاه می‌توانند با توانمندی‌های فناورانه و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی آشنا شوند.»

حضور هیات تجاری عراق در نمایشگاه نانو ایران
مدیر مرکز تجاری ایران در نینوای عراق برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را فرصتی مناسب برای ارتباط مستقیم تجار با تولیدکنندگان ایرانی می‌داند.


احمد سیفی، مدیر مرکز تجاری ایران در شهر نینوای عراق، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به حضور هیات تجاری عراقی در نمایشگاه فناوری نانو گفت: «بازرگانان عراقی را به این نمایشگاه آوردیم تا از نزدیک با دستاورد‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه فناوری نانو آشنا شوند.»
وی با تأکید بر اهمیت تداوم برگزاری این نمایشگاه‌ها افزود: «دعوت هیات‌های تجاری خارجی برای بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی، بخشی از استراتژی کاری ما در مرکز تجاری ایران در نینواست. این اقدام زمینه‌ساز توسعه تعاملات اقتصادی و فناوری بین ایران و کشور‌های همسایه خواهد بود.»
سیفی خاطرنشان کرد: «چنین نمایشگاه‌هایی فرصت ارزشمندی را فراهم می‌کنند تا تجار بین‌المللی بتوانند بر اساس نیاز خود، بدون واسطه با شرکت‌های تولیدکننده ایرانی ارتباط برقرار کرده و محصولات مورد نیازشان را مستقیماً از تولیدکننده اصلی تهیه کنند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا