دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چشم‌انداز پرورش 200 هزار تنی ماهی در قفس طی 5 سال

مدیر بخش هماهنگی امور پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره چشم‌انداز پرورش ماهی در قفس گفت: دولت تاکید دارد پرورش ماهی در قفس در یک افق 5 ساله به رقم 200 هزار تن برسد.
کد خبر : 100694

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از رادیو گفت‌وگو، برنامه گفت‌وگوی علمی با موضوع پرورش ماهی درقفس؛ چالش ها و چشم اندازها با حضور عبدالحمید یزدانی جهرمی کارشناس شیلات و مدیرعامل فانون مکران قشم و محمود حافظیه مدیر بخش هماهنگی امور پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پخش شد.


محمود حافظیه در این برنامه درباره جایگاه تحقیقات در این حوزه عنوان کرد: در راستای دستورات وزارت جهاد کشاورزی و ریاست شیلات، تحقیقات به عنوان بازویی محکم در اختیار سازمان شیلات است.


مدیر بخش هماهنگی امور پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: ساختار قفس حلقه های پلی اتیلینی است و با توجه به این موضوع، در گام دوم، باید گونه مناسبی را برای پرورش در آن شرایط انتخاب کنیم.


وی با اشاره به فعالیت های موسسه در حوزه آموزش و ترویج گفت: در حوزه پرورش ماهی در قفس برنامه هایی را برای آینده داریم که البته ارائه آنها در حال حاضر خیلی زود است اما برنامه ریزی ها انجام شده است که انشالله در فازهای بعدی برنامه ششم توسعه به صورت مرحله ای انجام خواهد شد.


همچنین عبدالحمید یزدانی جهرمی درباره علت رواج پرورش ماهی در قفس گفت: عمدتا با محدودیت آب شیرین در زمین روبرو هستیم و سرمایه گذاری برای ماهیان آب شور در ساحل بسیار بالا است. همچنین یادآور می شوم سه چهارم سطح زمین نیز از اقیانوس ها تشکیل شده است. این محدودیت ها و افزایش جمعیت، مردم را مجبور کرد تا به سمت تامین نیازهای پروتئینی خود از دریا بروند.


وی صید را یکی از راه های تامین پروتئین از دریا دانست و عنوان کرد: اکنون صید با محدودیت های شدیدی انجام می شود تا هر سال یک صید متعادل از دریا انجام شود زیرا گونه های دریایی بی انتها نیستند و این موضوع در حال مدیریت است.


این کارشناس شیلات به پرورش ماهی در آب دریا اشاره کرد و ادامه داد: این مسئله تکنیکی است که از سال های دور در مناطق آسیای جنوب شرقی، چین و اندونزی و همچنین در اروپا انجام می شده است. با توجه به اینکه اقتصاد این کار قابل توجیه بوده است، به سرعت نیز توسعه یافته است.


وی درباره ارزش اقتصادی پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: این صنعت چند مزیت دارد؛ یکی از این مزیت ها در حوزه اقتصاد مقاومتی و تامین نیازهای مردم است. با توجه به تجربه حاصله در دوره 37 ساله وضع تحریم‌ها، تامین پروتئین 80 میلیون نفر یک دغدغه جدی است. سالانه 4 الی 6 میلیون تن علوفه وارد کشور می کنیم تا غذای نهاده های دامی تامین شود. اگر در این قسمت خللی واقع شود، تامین نیازهای پروتئینی دچار مشکل می شود.


یزدانی جهرمی خاطر نشان کرد: ماهی نیاز کمی به غذا دارد و این موجب می شود تا مقدار کمتری واردات داشته باشم و در عین حال درصد بالاتری پروتئین هم بگیریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته