اوبر به رانندگانش برای آموزش هوش مصنوعی پول میدهد
این برنامه آزمایشی که در رویداد اخیر اوبر برای رانندگان معرفی شد، به بخشی از رانندگان و پیکهای این شرکت در آمریکا اجازه میدهد تا به صورت داوطلبانه، کارهایی مانند ضبط کلیپهای صوتی کوتاه، بارگذاری عکس یا ارسال اسنادی را که برای آموزش هوش مصنوعی استفاده میشود، به طور مستقیم از طریق برنامک راننده اوبر انجام دهند. این طرح پس از یک دوره آزمایشی در هند، اکنون برای توسعه تا پایان سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.

اوبر هدف از این برنامه را ایجاد فرصتی برای کسب درآمد بیشتر توسط رانندگان در زمانهای غیرفعال، مانند هنگام شارژ خودروهای برقی یا استراحت در منزل، عنوان کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هر وظیفه دیجیتال فقط چند دقیقه زمان میبرد و مبلغ مشخصی برای آن پرداخت میشود که ظرف ۲۴ ساعت به حساب کاربری راننده افزوده خواهد شد. دستمزد هر کار بر اساس پیچیدگی و زمان مورد نیاز آن تعیین میشود و در دسترس بودن این وظایف به نیاز مشتریان بستگی دارد که نشاندهنده نوسان در حجم کار است.
با وجود اینکه اوبر اعلام کرده این وظایف دیجیتال به طور مستقیم به همکاریهای این شرکت با شرکتهای تاکسی خودران مانند Waymo مرتبط نیست، اما دادههای جمعآوری شده از طریق سکوی به نام راهحلهای هوش مصنوعی اوبر تأمین میشود. این سکو، مجموعه دادههای صوتی، تصویری و متنی را برای مشتریانی فراهم میکند که در حال آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود هستند. در وبسایت این سکو، نام شرکتهای فناوری خودروهای خودران مانند Aurora و Tier IV به عنوان مشتری دیده میشود. این موضوع بدین معناست که رانندگان عملاً در حال آموزش الگوریتمها و رباتهایی هستند که میتوانند در آینده جایگزین آنها شوند.
این اقدام اوبر دو نگرانی عمده را به همراه دارد:
امنیت شغلی رانندگان: این برنامه بخشی از یک روند جهانی بزرگتر است که در آن، دادههای تولید شده توسط نیروی انسانی برای آموزش سیستمهای هوش مصنوعی به کار گرفته میشود. بازار برچسبگذاری داده که بخش مهمی از این فرآیند است، ارزشی چند میلیارد دلاری دارد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار برسد.
هرچند اوبر تأکید کرده است که درآمد رانندگان در شهرهایی که تاکسیهای خودران فعال هستند، کاهش نیافته و برای جلوگیری از حواسپرتی، وظایف جدید در حین رانندگی فعال به رانندگان نمایش داده نخواهد شد، اما این نگرانی وجود دارد که نیروی کار انسانی، از کارگران عادی گرفته تا کارمندان دانشبنیان، با هر کلیک و بارگذاری فایل، ناخواسته در حال آموزش جایگزین دیجیتال خود باشند و امنیت شغلی بلندمدت خود را به خطر اندازند.
حریم خصوصی و امنیت دادههای کاربران: جمعآوری دادههایی مانند کلیپهای صوتی و تصاویر توسط رانندگان برای آموزش هوش مصنوعی، نگرانیهایی جدی در مورد حریم خصوصی ایجاد میکند. مشخص نیست این دادهها از چه منابعی تأمین میشوند و آیا ممکن است شامل اطلاعات شخصی یا حساس مسافران و عموم مردم باشند یا خیر. به عنوان مثال، ضبط صدا یا تصویر در فضای عمومی یا حتی داخل خودرو میتواند بدون رضایت افراد، حریم شخصی آنها را نقض کند.
این دادهها پس از جمعآوری در اختیار شرکتهای ثالث قرار میگیرند و نحوه ذخیرهسازی، استفاده و حفاظت از آنها در برابر دسترسیهای غیرمجاز یا سوءاستفاده، شفاف نیست که خود یک ریسک امنیتی قابل توجه برای میلیونها کاربر محسوب میشود.
انتهای پیام/


