دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1395 - 12:33

انتشار نرم‌افزاری که انسان را به ماه برد

نرم‌افزاری که در دهه 1960 میلادی برای نخستین بار انسان را به کره ماه رساند، اکنون در اختیار عموم مردم جهان قرار گرفته است.
کد خبر : 100632

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از engaget، کدها یا همان بنیان نرم‌افزار راهنمایی که کامپیوترهای هدایت مسیر سفینه آپولو 11 را به سوی ماه برعهده داشت، پس از آن‌ که سال‌ها روی سرورهای گوگل پنهان بود، اکنون در موتور جست‌وجوی GetHub با استقبال روبه‌رو شده است.


کدهای این نرم‌افزار برای عموم مردم کارآیی چندانی ندارد اما در صورتی که از روش‌های جست‌وجو و راهنماهای موجود استفاده شود، نکات جالبی را در آنها می‌توان یافت.


به گزارش آنا، برخی از باگ‌ها یا اشتباهات نرم‌افزاری که در آپولو 13 (سفینه بعد از آپولو 11) وجود داشت، در وب‌سایت GetHub معرفی شده‌اند و مردم می‌توانند به اشکالاتی که برنامه‌نویسان نیم قرن قبل با آن روبه‌رو بودند آشنا شوند. هدف از انتشار این کدهای نرم‌افزاری نیز همین آشنایی با مسائل علوم کامپیوتری در گذشته است. براساس این گزارش، این نرم‌افزار هیچ استفاده سخت‌افزاری ندارد و تنها با تکنولوژی فضایی دهه 1960 مطابقت پیدا می‌کند که این نیز در زمان حال قابل دستیابی نیست.


پروژه آپولو، پروژه سفر به ماه بود که در دهه 1950 و پس عقب ماندن آمریکا از اتحاد جماهیر شوروی در اعزام نخستین فضانورد به مدار و نصب نخستین ماهواره، کلید خورد.


این پروژه در نهایت با استفاده از شاتل فضایی آپولوی 11 توانست انسان را روی سطح کره ماه پیاده کند و آمریکا را در زمینه رقابت‌های فضایی به رقیبش برساند. ناسا در آن‌ زمان پس از این موفقیت، پروژه آپولو را متوقف نکرد و عدد آپولوها تا 17 نیز پیشرفت و آمریکایی‌ها بارها روی کره ماه فرود آمدند و به تحقیق پرداختند.


آنچه در آخر آپولو را از مدار سفرها بیرون راند، انفجار و نقص فنی در آپولوها بود که منجر به خروج این پروژه از برنامه‌های ناسا شد. سفر انسان به ماه در آن‌ زمان نخستین سفر در نوع خود بود و تا امروز نیز هیچ سازمان فضایی‌ای نتوانسته این سفر را انجام دهد. سازمان فضایی اروپا در برنامه مشترکی که قصد استفاده از فضاپیمای روسیه برای آن مطرح شده است، تصمیم دارد تا سال 2020 فضانوردی را روی ماه پیاده کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته