انکر به شما پول میدهد تا از خودتان دزدی کنید
این شرکت سازنده تجهیزات الکترونیکی، اعلام کرده است که در ازای هر ویدیوی ارسالی از سرقت بستههای پستی و یا تلاش برای باز کردن درب خودرو، مبلغ دو دلار به کاربران پرداخت میکند. هدف از این اقدام، جمعآوری دادههای تصویری کافی برای تقویت و آموزش الگوریتمهای هوش مصنوعی جهت تشخیص بهتر و دقیقتر این نوع سرقتها عنوان شده است.
این طرح نشان میدهد شرکتها برای به دست آوردن دادههای کاربران که برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی مفید است، حاضر به پرداخت هزینه مستقیم هستند.
وبسایت این شرکت، از کاربران خواسته شده است تا برای اطمینان از وجود دادههای کافی، ویدیوهایی از رویدادهای واقعی و همچنین صحنهسازی شده را ارسال کنند. در بخشی از این فراخوان آمده است: «شما حتی میتوانید با تظاهر به دزدی، رویدادهایی را ایجاد کرده و آنها را اهدا کنید. این کار به سرعت قابل انجام است. شاید یک اقدام توسط دو دوربین خارجی شما به طور همزمان ضبط شود که این کار را کارآمد و آسان میکند. اگر سرقت از درب خودرو را نیز صحنهسازی کنید، ممکن است ۸۰ دلار درآمد کسب کنید.»
این شرکت چینی همچنین تاکید کرده است که «دادههای جمعآوری شده از این رویدادهای صحنهسازی شده، صرفاً برای آموزش الگوریتمهای هوش مصنوعی ما استفاده میشود و برای هیچ هدف دیگری به کار نخواهد رفت.»
پویش اولیه Eufy برای دریافت ویدیوهای سرقت در ازای پرداخت دو دلار برای هر ویدیو، از تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۳ تا ۷ اسفند ۱۴۰۳ اجرا شد. بر اساس نظرات ثبت شده در صفحه اعلام این پویش، بیش از ۱۲۰ کاربر مشارکت خود را در این طرح اعلام کردهاند.
هدف اولیه شرکت، جمعآوری ۲۰ هزار ویدیو از هر یک از موارد سرقت بسته و کشیدن دستگیره درب خودرو بود. کاربران میتوانستند با پر کردن یک فرم و بارگذاری ویدیوها و اطلاعات حساب پیپال خود برای دریافت وجه، در این طرح شرکت کنند.
با وجود پایان یافتن پویش اولیه، Eufy برنامههای مشابهی را برای تشویق مشتریان به ارسال ویدیو جهت آموزش هوش مصنوعی خود ادامه میدهد. در حال حاضر، از طریق یک برنامه درونبرنامهای دیگر با عنوان «برنامه اهدای ویدیو»، این شرکت به کاربران هدایایی مانند دوربین یا کارتهای هدیه ارائه میدهد. در این پویش جدید، Eufy تنها درخواست ویدیوهایی را دارد که شامل حضور انسان باشد.
در اپلیکیشن Eufy، بخشی با عنوان دیوار افتخار وجود دارد که کاربرانی را که بیشترین ویدیو را اهدا کردهاند، رتبهبندی میکند. بر اساس اطلاعات این بخش، کاربر صدرنشین این فهرست تاکنون ۲۰۱۵۳۱ ویدیوی ضبط شده را به این شرکت اهدا کرده است. Eufy در صفحه مربوط به این برنامه تصریح میکند که «ویدیوهای اهدا شده فقط برای آموزش و بهبود هوش مصنوعی استفاده میشوند و Eufy این ویدیوها را در اختیار اشخاص ثالث قرار نخواهد داد.»
علاوه بر این، این شرکت از کاربران میخواهد ویدیوهای ضبط شده توسط مانیتورهای کودک ساخت این شرکت را نیز اهدا کنند. در صفحه راهنمای مربوط به اشتراکگذاری این نوع ویدیوها، به هیچگونه پاداش مالی اشاره نشده است.
شرکت Eufy به درخواستهای مکرر برای اظهارنظر و پاسخ به سوالاتی از قبیل تعداد کل کاربران شرکتکننده، مجموع مبلغ پرداختی به آنها، تعداد کل ویدیوهای جمعآوری شده و اینکه آیا ویدیوها پس از آموزش سیستمهای هوش مصنوعی حذف شدهاند یا خیر، پاسخی نداده است.
این رویکرد جمعآوری داده، نگرانیهایی را در مورد امنیت و حریم خصوصی ایجاد میکند. برای نمونه، هفته گذشته مشخص شد که اپلیکیشن تماس ویروسی نئون که به کاربران در ازای به اشتراک گذاشتن ضبط و متن تماسهایشان پول پرداخت میکرد، دارای یک نقص امنیتی بود که به هر کاربری اجازه میداد به دادههای سایر کاربران دسترسی پیدا کند. این اپلیکیشن پس از اطلاع از این نقص، از دسترس خارج شد.
سابقه خود شرکت Eufy نیز در زمینه حفاظت از حریم خصوصی کاربران با تردیدهایی همراه است. در سال ۲۰۲۳، وبسایت د ورج فاش کرد که این شرکت تلاش کرده بود این واقعیت را پنهان کند که استریمهای ویدیویی دوربینهای کاربران، که به عنوان «رمزنگاری شده سرتاسری» تبلیغ میشد، هنگام دسترسی از طریق پورتال وب شرکت، بدون رمزنگاری قابل مشاهده بود. پس از پیگیریهای این وبسایت خبری، شرکت انکر اعتراف کرد که کاربران را گمراه کرده و متعهد به رفع این مشکل شد.
انتهای پیام/


