دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1394 - 10:47

محبی‌نیا: برخی سوال‌های نمایندگان از وزرا شیطنت‌آمیز است

جانشین معاون نظارت بر مجلس درباره میزان سؤال نمایندگان از وزرا گفت: نمی‌شود تعداد سؤال‌های مجلس از این دولت را با دولت قبل مقایسه کرد چون رفتار مجلس با هر دولتی متفاوت است.
کد خبر : 49106

جهانبخش محبی‌نیا در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی این خبرگزاری در پاسخ به پرسشی درباره تعداد سؤالات نمایندگان مجلس از وزرای کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: نمی‌توان ازدیاد سؤالات نمایندگان از مجلس را به این موضوع گره زد که وزرا بد عمل می‌کنند یا مجلس سلیقه‌ای برخورد می‌کند. بسیاری از سؤال‌ها به این دلیل است که وزرا فعال‌تر هستند و نمایندگان نیز توقع بیشتری دارند.


این نماینده مجلس در ادوار گذشته افزود: البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که برخی از سؤال‌ها شیطنت‌آمیز است. این سؤالات در میان اکثریت نمایندگان با اقبال مواجه نمی‌شود و حتی بسیاری از مواقع می‌بینید که سؤال‌کننده از رأی‌گیری منصرف می‌شود.


جانشین معاون نظارت مجلس همچنین درباره تحقیق و تفحص‌های نمایندگان تصریح کرد: تحقیق و تفحص‌ها منجر به کارآمدی نظام می‌شود و در بسیاری از موارد نتایج خوبی را به بار می‌آورد. اما در برخی موارد برخی از تحقیق و تفحص‌ها نارس هستند؛ از این رو، نتیجه مطلوب به بار نمی‌آورند، تحقیق و تفحص‌های کارآمد توان نظارتی مجلس را افزایش می‌دهد. از این رو نمایندگان باید توجه کنند تا تحقیق و تفحص‌هایی را در دستور کار قرار دهند که به نتیجه مطلوب برسد.


محبی‌نیا همچنین در پاسخ به این انتقاد که «برخی معتقدند نظارت مجلس بر قوانین مصوب خود کافی نیست»، خاطرنشان کرد: نقد در این زمینه به خاطر بی‌اعتنایی نمایندگان به نظارت نیست، بلکه نظارت بر حسن اجرای قوانین، کاری سخت و دشوار است. تعداد قوانین مصوب مجلس به حدود 12 هزار قانون می‌رسد. از این رو، برای نظارت بر این قوانین به سیستمی هوشمند و کارآمد نیاز است تا در هر جا که قانون اجرا نمی‌شود به صورت هوشمند گزارش داده شود.


وی تأکید کرد: پایه‌های اولیه نظارت بر حسن اجرای قوانین مورد توافق قرار گرفته است ولی برای اجرای آن زیرساخت‌های دیگری نیز باید فراهم شود تا بتوان همه ابعاد شعاع نفوذ قوانین را مورد بررسی قرار داد.




انتهای پیام/

برچسب ها: تحقیق و تفحص
ارسال نظر
هلدینگ شایسته