سرمایهگذاری وزارت ارتباطات در هوش مصنوعی بدون تکمیل فیبرنوری، ابتر و بیفایده خواهد بود

به گزارش خبرگزاری آنا؛ ستار هاشمی در نشست مشترک خود با مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی جهت امضا تفاهم نامه با این صندوق با موضوع «تحقق حکمرانی هوشمند و توسعه اقتصاد مبتنی بر هوش مصنوعی» عنوان کرده بود: «وضعیت کشور به جهت شاخص جهانی استفاده از هوش مصنوعی، وضعیت مطلوبی نیست و هماکنون در رتبه شصتم دنیا قرار داریم. امضای این تفاهمنامه و سرمایه گذاری در این حوزه، میتواند در جبران فاصله موجود در سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به دیگر کشورهای منطقه در بازه زمانی منطقی، مفید باشد».
وی اضافه کرده بود: «عربستان حدود ۲۰ میلیارد دلار و امارات ۱.۴ میلیلارد دلار در بحث هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال سرمایهگذاری کردهاند. جبران این شکاف در حوزه سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات و زیرساختهای ارتباطی کشور را باید به صورت ویژه دنبال کنیم تا بتوانیم این فاصله را در بازه زمانی کوتاهمدت جبران کنیم.»
هاشمی امضای این تفاهمنامه را در راستای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری و ضرورت سرمایهگذاری در تولید دانست و گفت: «با توجه به اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش مهمی در بخشهای مختلف اقتصادی و تولیدی کشور ایفا میکند، سرمایهگذاریهای بخش خصوصی میتواند در دستیابی به اهداف ترسیم شده، در یک بازه زمانی معقول و منطقی کمک شایانی کند.
اساس طرح موضوع لزوم افزایش سرمایهگذاری روی حوزۀ هوش مصنوعی توسط وزیر ارتباطات صحیح و البته ضروری است اما هوش مصنوعی و ابزارهای مرتبط با آن زمانی به کار مردم میآید که زیرساخت شبکۀ ارتباطی کشورتوان پاسخگویی سریع و پایدار به پردازشهای سنگین مورد نیاز در این حوزه را داشته باشد، تا زمانی که ADSL سرویس غالب در اینترنت ثابت و 4G فناوری غالب در عرصۀ اینترنت همراه است، صحبت کردن از جبران فاصلۀ ایجاد شده میان سرمایهگذاری کشورهای منطقه و ایران در حوزۀ هوش مصنوعی بیفایده خواهد بود، وقتی زیرساخت پاسخگویی به فیبرنوری نداشته باشیم، شرکتهای دانشبنیان چطور مدلهای هوش مصنوعی قدرتمند توسعه و آموزش دهند یا مردم چگونه استفادهای با کیفیت از هوش مصنوعی داشته باشند؟!
اکنون بیش از هشت ماه از شروع سکانداری ستار هاشمی در وزارت ارتباطات میگذارد اما به نظر میرسد که هنوز وزارت تحت مدیریت او برنامۀ جامع و مشخصی برای توسعۀ زیرساخت ارتباطی کشور و متناسبسازی این شبکه با نیازهای روز ندارد، البته این چیزی نیست که فقط منتقدان دولت از آن سخن بگویند، مجتبی علیزاده، دستیار معاون علمی رئیس جمهور در دولت چهاردهم نیز اخیراً در پاسخ به انتقادهای مدیران شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزۀ هوش مصنوعی دربارۀ بیبرنامگی وزارت ارتباطات برای توسعۀ متناسب شبکۀ زیرساخت ارتباطی کشور گفته بود:
«وزارت ارتباطات تاکنون هیچ برنامهای برای تحقق واقعی اینترنت پرسرعت و پایدار
که پیش نیاز اصلی هوش مصنوعی است، ارائه نکرده است».
معاون علمی رئیس جمهور هم اظهاراتی داشت که میتوان تأییدی بر همین موضوع دستیارش دانست، حسین افشین نیز میگوید:
«ما مدافع این هستیم که توسعه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حتماً نیازمند اینترنت پرسرعت و باکیفیت و آزاد است».
این در حالیست که بعد از حدود هشت ماه از روی کار آمدن هاشمی و تیم مدیریتی او در وزارت ارتباطات همچنان آمارهای این وزارتخانه از میزان سطح پوشش فیبرنوری در کشور حدود همان هشت میلیون پایان دولت سیزدهم است، اتصال هم تفاوت چشمگیری نداشته است. وزیر ارتباطات به طور مستمر از تغییر رویکرد وزارتخانه به ایجاد اتصال سخن میگوید اما برای همین تغییر رویکرد نیز برنامۀ مشخصی ارائه نمیشود و البته همچنان تدبیر وزارتخانه برای زمانی که مردم به واسطۀ تحریک تقاضای احتمالی جهت افزایش اتصال ترغیب به استفاده از فیبرنوری شدند، وزارتخانه اگر پوشش را به سرعت در کشور توسعه نداشته باشد، چطور میخواهد تقاضای افزایش یافتۀ مردم را پاسخ دهد، محل پرسش جدی است.
تکمیل فیبرنوری ضروری است؛ چرا که فقط شرط لازم برای ارتقاء میانۀ سرعت اینترنت ثابت ایران از ۱۷.۴۶ مگابیت بر ثانیه به سرعتهای چندصدمگابیتی و رتبۀ آن از ۱۴۰ فعلی به رتبههای بالاتر نیست، ما حتی اگر میخواهیم، رتبۀ فعلی اینترنت همراه کشور نیز از ۶۸ فعلی براساس آمار اسپیدتست ارتقاء پیدا کند، نیاز داریم که فیبرنوری را تکمیل کنیم؛ چرا که اتصال سایتهای نسل پنجم به بالای تلفنهمراه به شبکۀ مادر مخابراتی به کمک فیبرنوری برای استفاده از نسلهای پرسرعت اینترنت همراه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
تأکید وزیر بر تغییر رویکرد به ایجاد اتصال و نادیده گرفته شدن موضوع ایجاد امکان اتصال در حالی است که براساس بند «ب» مادۀ ۶۶ برنامۀ هفتم توسعه دولت موظف است که سالانه با کمک اپراتورهای ارتباطی حداقل 5 میلیون امکان جدید اتصال به فیبرنوری در کشور ایجاد کند که حالا بعد از گذشت هشت ماه تغییر چندانی در این زمینه به چشم نمیخورد!
گویی تکمیل این شبکۀ ارتباطی حیاتی برای کشور از دستور کار اصلی وزارتخانه خارج شده است، وزیر ارتباطات همچون رئیس جمهور بارها تأکید کرده است که عمل به برنامۀ هفتم توسعه در دستور کار وزارتخانه است اما حداقل دربارۀ فیبرنوری شرایط موضوع متفاوتی را نشان میدهد .
چند وقت پیش نیز یکی از اپراتورهای ارتباطی در نامهای که درگیری خود با بحران جدی مالی را اعلام کرده بود، تأخیر طولانی در پرداخت مشوقهای فیبر را به عنوان یکی از عوامل هفتگانۀ ایجاد بحران مالی برای شرکت خود بر شمرده بود. هرچند وزیر ارتباطات از چالش حقوقی برای تشکیل صندوق فیبربه عنوان عامل این تأخیرها صحبت کرده بود اما همانطورکه حساب تار نوری از محل حقالسهم ۲۸ درصدی سهم دولت در درآمد اپراتورهای سیار با استفاده از ظرفیت قانون بودجه و مصوبۀ هیأت وزیران در دولت قبل افتتاح شد، وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم نیز میتوانست با استفاده از ظرفیتهای برنامۀ هفتم، هیأت وزیران و قانون بودجه برای تسریع در پرداخت مشوقهای قانونی به اپراتورهای ارتباطی استفاده کند تا توان آنها برای حفظ جریان نقدینگی جهت استمرار توسعۀ پوشش فیبرنوری حفظ شود.
توسعۀ فیبرنوری یک سرمایهگذاری طولانیمدت و دیر بازده است و همین امر هم بود که دولت را مجاب به وضع مشوقهای قانونی با استفاده از ظرفیتهای حقوقی قانون بودجه و برنامۀ هفتم توسعه کرد و استفاده از این ظرفیت برای تکمیل طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها همچنین به دست آوردن جایگاهی شایسته برای ایران در حوزل هوش مصنوعی ضروری و بدیهی است.
واقعیت این است که سرمایهگذاری در هوش مصنوعی بدون اجرای برنامهای عملیاتی و مستمر برای تکمیل فرآیند نوسازی زیرساخت ارتباطی کشور به نتیجۀ مطلوب نخواهد رسید و ابتر خواهد ماند.
انتهای پیام/