تاکسی اینترنتی باهمسفر یا بیهمسفر، کدام گزینه را انتخاب کنیم؟

به گزارش خبرگزاری آنا؛ «تپسی لاین» نخستین تجربۀ ایرانیها از سفر اشتراکی با تاکسیهای اینترنتی بود که سال ۱۳۹۷ در اختیار آنها قرار گرفت، البته اقتضائات آن مقطع سبب شد که کاربران این سرویس با چالشهای جدی برای کسب یک تجربۀ کاربری مناسب روبهرو باشند. خود شرکت نیز با مشکلاتی برای ارائۀ این سرویس روبهرو بود که در نهایت سبب توقف مقطعی ارائه سرویس لاین، تلاش به بهینهسازی و ارائه مجدد با نام «باهمسفر» شد.
فرآیند استفاده از تپسی لاین به این صورت بود که همیشه سفرها از ابتدا دو مسافر نداشت و گاهی مسافر جدید در مدت زمانی محدودی بعد از راهافتادن از مبدا مسافر اول به سفیر معرفی میشد، اگر هم تا مدت زمان مشخصی مسافر جدیدی با مقصدی نزدیک به مسافر اول درخواست نمیداد، سفر با همان تک سرنشین انجام میشد، اما با این تفاوت که خود شرکت مابهالتفاوت قیمتی که هنگام ارائه درخواست به سفیر ارائه کرده بود با پرداختی مسافر اول را به حساب او واریز میکرد.
سفیر هم در انتخاب مقصدها نقشی نداشت و ناچار باید بین دو گزینۀ لغو سفر یا ادامه با مسیرهایی که در درخواست ثبت شده بود، یکی را انتخاب میکرد. احتمالاً مسائلی از این دست بود که حتی بعد از فعالیت دوبارۀ «سرویس لاین» در نهایت سبب توقف مقطعی آن شد.
تپسی، اما بعد از تلاش برای بهینهسازی سرویس قبلی خود، در بهمن ماه سال جاری بار دیگر سفر اشتراکی برای کاربران این سکو را فعال کرد، البته نام جدید سرویس سفر اشتراکی «باهمسفر» شد. این شرکت در توضیح سرویس جدیدش مزایایی از جمله درآمد ۱۵ درصدی بیشتر برای سفیران، کرایۀ ۳۵ درصد ارزانتر برای مسافران و کمک به کاهش آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان زمینههای برتری نسبت به سرویس بدون همسفر یا عادی خود معرفی میکند.
تجربۀ کاربری، اما برای همۀ کاربران یکسان نیست و ممکن است که هرکاربری بسته به مؤلفههای مختلف مانند ساعت انجام سفر، منطقۀ درخواست، سفیری که سفر را میپذیرد، همسفری که کنارش قرار میگیرد یا حتی اختلالهای گاه و بیگاه مکانیاب برای مسیریابی و... تجربۀ متفاوتی از یک سفر اشتراکی به دست آورد، ما در ادامه چند نمونه از تجربیاتی که کاربران از سفر با این سرویس داشتهاند و در حسابهای کاربری اجتماعی خود منتشر کردهاند مرور کردهایم تا تحلیل دقیقتری از سرویس جدید سفر اشتراکی داشته باشیم.
این کاربر از کمک به کاهش ترافیک، قیمت مقرون به صرفهتر برای هردو بهرهبردار(سفیر و مسافر) و قبول درخواست در زمان مناسب را مزایای سرویس سفر اشتراکی میداند، هرچند از رسیدن به مقصد به عنوان مسافر دوم چندان احساس خوبی پیدا نکرده است.
نقطۀ مقابل کاربر قبلی خانم پاکدلنژاد است که تجربۀ خوبی از سرویس سفر اشتراکی نداشته است، او اعتقاد دارد که هزینۀ سفر اشتراکی ار سرویس اقتصادی رقیب گرانتر است و البته چندباری هم نتوانسته سفراشتراکی داشته باشد و بعد از تأخیر قابل توجه با همان سرویس عادی سفر کرده است.
خانم سعادتی نیز دربارۀ سرویس سفر اشتراکی در حساب خود نوشته است به اعتقاد این سرویس صرفۀ اقتصادی دارد، همسفری که او را همراهی کرده مزاحمتی برای وی در طول سفر نداشته است و مسیری در یک راستا داشتهاند، همچنین ایشان کمک به ترافیک را دیگر مزیت تجربۀ سرویس با همسفر دانستهاند.
آقای رحمانی اما تجربۀ متفاوتی نسبت به خانم سعادتی داشته است، وی میگوید که سکو همسفری را برایش انتخاب کرده است که مقصد او نزدیک مقصد ایشان نبوده است و سفرشان بیشتر از حد معمول طول کشیده از طرفی گله از این دارد که پیش از سوار شدن به ماشین مقصد مسافر دیگر را نمیبیند تا اگر تمایلی به همسفری در آن مسیر را نداشت، سفر را لغو کند.
همانطور که نظرات کاربرهای تپسی نشان میدهد، شرایط فردی هریک از مسافران سبب شده است تا تجربۀ متفاوتی از سفر اشتراکی داشته باشند اما به طور کل میتوان گفت که هرچند سفر اشتراکی به کاهش ترافیک یا تولید آلاینده کمتر کمک میکند، قیمت کمتری دارد و درآمد بیشتری هم نصیب سفیر میشود اما برای مسافری مناسب است که عجلهای برای رسیدن به مقصد ندارد، برای همین اگر مجبور به امتحان چندبارۀ گزینه تا پیدا شدن همسفر شد یا مسیر طولانیتر از انتظار وی بود، دچار چالش نمیشود.
البته سوی دیگر این زیستبوم شرکت ارائه دهندۀ خدمت یا همان تپسی است که باید به سهم خود تغییراتی در سرویس باهمسفر ایجاد کند تا کاربران حس بهتری از انتخاب این سرویس داشته باشند.
گزارشهای مختلفی در شبکههای اجتماعی وجود دارد که دور بودن مقصد مسافر اول از دوم را در برخی موارد نشان میدهد، اطلاع نداشتن کاربران از قوانین این سرویس نیز ضرورت اطلاعرسانی بیشتر توسط شرکت را نشان میدهد تا مسافران الزام نداشتن همراه در این نوع از سرویس را رعایت کنند، به حقوق هم احترام گذارند و این را بپذیرند که هریک سهمی یکسان در سفر اشتراکی دارند و تقاضاهای فردی و آزاردهنده برای نفر مقابل مانند خاموش شدن سیستم گرمایش خودرو در فصل سرد سال، تغییر در مسیر یا توقف اضافه و... نداشته باشند. پیشنهاد نمایش حداقل محدودۀ سفر همسفر با مسافر دیگر نیز میتواند در بهبود تجربۀ کاربری مسافران کمک کند.
به هرروی باید پذیرفت که این سرویس نوع جدیدی از خدمات مبتنی بر شبکه و فضای فناوری اطلاعات است بنابراین باید با کمک دادههای کاربران مسافر و سفیر تاکسیهای اینترنتی نسبت به ترمیم و ارتقاء آن اقدام کنند.
انتهای پیام/