دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1395 - 11:15

رئیس کارگروه نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی: نظام کنونی آموزش عالی، نظام ناپلئونی است

رئیس کارگروه نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نظام کنونی آموزشی عالی گفت که ما در نظام کنونی نمی‌توانیم خیلی از کارها را انجام دهیم. نظام ما نظام ناپلئونی است و هدف در این نظام اصلا تحقیق نیست و تحقیق به یک چیز عاریه‌ای تبدیل شده است.
کد خبر : 96012

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از روابط عمومی برنامه رادیوئی مناظره، سید مهدی سیدی درباره نقش و جایگاه انتشار مقالات علمی و تاثیر آن در ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: «در دنیا چهار نوع دانشگاه بیشتر نداریم؛ نوع نخست آکادمیک است. دانشگاه آکادمیک دانشگاهی است که در آن تحقیق انجام می‌شود و دانشجو می‌توانند تحصیلات تکمیلی انجام دهد. نوع دوم دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که در آنها اصلا تحقیقی انجام نمی‌شود و هدف شان تربیت نیروی انسانی ماهر در سطح تکنسین است. 35 تا40 درصد از دانشجویان در این نوع هستند. نوع سوم دانشگاه، دانشگاه حرفه‌ای است که هدف آن تولید نیروی انسانی برای حل یک مشکل خاص است. به عنوان مثال پرستاری؛ این دانشجو پرستار می‌شود و برای یک شغل خاص تربیت می‌شود و بعد در بیمارستان کار خودش را انجام می‌دهد».


سیدی با اظهار به اینکه ما راه را کج رفته‌ایم، بیان داشت: «ما در نظامی که در حال حاضر داریم کار می‌کنیم نمی‌توانیم خیلی از کارها را انجام دهیم. نظام ما نظام ناپلئونی است و هدف در این نظام اصلا تحقیق نیست. اگر این نظام موجود در آموزش عالی را تغییر ندهیم وضعیت بدتر خواهد شد و این دیوار کج‌تر می‌شود».


سیدی با اشاره به بودجه حوزه علم و فناوری گفت: «ژاپن از نظر اقتصادی در پنج ساله گذشته وضع بسیاری بدی دارد ولی روز اول که بودجه را تعیین می‌کنند، ابتدا بودجه علم و فناوری را تخصیص می‌دهند و بعد سایر موارد. یعنی بودجه علم و فناوری‌اش در سال 2014 نسبت به سال 2013 در حدود 1/1 درصد افزایش یافته است چون می‌گوید این اولویت من است».


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب