دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1403 - 12:23
در آئین روز ملی صادرات؛

رئیس جمهور: در هر مداخله و نسخه‌ای برای مملکت باید گروه آسیب‌پذیر را ببینیم

رئیس جمهور: در هر مداخله و نسخه‌ای برای مملکت باید گروه آسیب‌پذیر را ببینیم
مسعود پزشکیان در همایش روز ملی صادرات گفت: دغدغه ما گروه‌هایی است که ممکن است تصمیمات ما آنان را به زیر خط فقر ببرد. ما موظف هستیم آن‌ها را دیده و اجازه ندهیم صدمه ببینند. هر مداخله و نسخه‌ای که برای مملکت می‌نویسیم باید گروه آسیب‌پذیر را ببینیم.
کد خبر : 936791

به گزارش خبرگزاری آنا، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان امروز یکشنبه (۲۹ مهر ماه) با حضور در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، در رابطه با تحولات اخیر در منطقه اظهارکرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا تمام مدارس و پناهگاه‌ها و مجامع عمومی را هدف قرار می‌دهند که یک نفر را بخواهند ترور کنند و بعد بنشینند و دم از حقوق بشر بزنند؟ کدام وجدان بیداری این را از اینها بپذیرد که چنین آدم‌هایی دم از انسانیت، دموکراسی، حقوق‌بشر و آزادی بزنند؟

وی افزود: می‌گویند اینها تروریست هستند، تو اگر مرد هستی همان تروریست را بکش، شما ادعا می‌کنید که تروریست هست، تمام مردم را از سرزمین و کاشانه‌شان بیرون کردید که چه؟ میخواهید تروریست را بکشید؟ وحشیانه‌ترین کار‌ها را انجام می‌دهند و بعد می‌گویند اینها تروریست هستند و ما با تروریست‌ها در حال جنگ هستیم.

رئیس جمهور گفت: تعداد آدم‌هایی که اینها کشته‌اند، تعداد ترور‌هایی که رسماً آمریکا و دارودسته آن کشته‌اند ببینید چقدر است؟ تهمت می‌زنند که تروریست است و آنها را می‌کشند.

پزشکیان تأکید کرد: ما را در یک وضعیتی قرار دادند که نگذارند ما با همدیگر ایرانمان و کشورمان را بسازیم و ما مصمم هستیم که بسازیم، برای ساختن بنده اعتقادم و باورم بر این است همانطور که مولا علی (ع) در حکومت‌داری اعلام کرده‌اند، وقتی حضرت علی جامعه را طبقه‌بندی می‌نمایند می‌فرمایند هیچکدام از اینها نمی‌توانند پایدار باشند مگر با تاجران و صاحبان صنعت؛ همین نگاه و دیدگاه را ما باور داشته باشیم مملکت ما با شما می‌تواند قوام و پایداری پیدا کند و ما خودمان را موظف می‌دانیم هرکاری از دستمان بربیاید که موانع را از سر راه شما برداریم، مصمم هستیم که موانع را برداریم.

وی افزود: تا جایی که توانستیم جلسه گذاشتیم در جلسه گفتند چه زمانی موانع را بر می‌دارید؟ گفتم هر زمانی که خودتان اعلام کنید. من بار‌ها اعلام کردم هم اتاق بازرگانی و هم کسانی که در جریان هستند اعلام کنند که ما باید چه کار کنیم و چه بگوییم، آن را انجام می‌دهیم که بتوانید راحت کارتان را انجام دهید.

رئیس جمهور تصریح کرد: الان در حال عزیمت به بریکس هستیم، به عراق، ترکیه و قطر رفتیم و در همه این سفر‌ها از اتاق بازرگانی و تجار خواستیم که بیایید و بگویید چه بگوییم و چطور حرف بزنیم و چه کاری کنیم که بستر برای شما آماده شود. ما دنبال رونق در کشور هستیم. یکی از معضلات ما همین هدف‌گذاری‌هایی است که از طرفی می‌گویند باید فلان کار را کنید و از طرف دیگر می‌گویند فلان کار هم باید کنید.

پزشکیان گفت: بانک‌ها از کجا ناتراز شدند؟ ما در مجلس بودیم، ما گذاشتیم. تعهداتی که مجلس بر گردن دولت‌ها گذاشته است با واقعیت همخوانی ندارد. از طرفی می‌گوییم کسانی که ازدواج کردند فلان قدر وام می‌دهیم، این تعداد را بیمه می‌کنیم، خب پول کجاست؟ دولتی درست کردند با ناترازی در صندوق‌ها و ... حالا بیایید حل کنید؛ مدام می‌خواهیم آن را پنهان کنیم. ما اول باید بدانیم کجا هستیم، وضعمان از این ناترازی‌ها خوب نیست، اما معنی آن این نیست که نمی‌توانیم بیرون بیاییم.

وی تأکید کرد: ما در حال جنگ هستیم، جنگی که روز به روز هم بر ما بدتر می‌کنند، اما معتقدیم که ما می‌توانیم با کمک شما از این وضعیت عبور کنیم، جنگ موشک نیست، جنگ اندیشه و تولید است و بستری که ما باید فراهم کنیم تا شما این راه را راحت‌تر بروید و مصمم هستیم. البته هر مداخله‌ای یک رنجی دارد.

رئیس جمهور گفت: من بار‌ها به عنوان پزشک گفتم که وقتی عمل می‌کنیم هر عملی می‌کنیم یک عوارض و درد و رنجی هم باید تحمل کرد، با یک نسخه تمام درد‌ها رفع نمی‌شود، یا یک عمل همه درد‌ها از بین نمی‌رود. مداخلات ارزی، قوانین ما بالاخره یکسری عوارضی در یک گروه و دسته‌ای ایجاد خواهد کرد. آنچه که دغدغه ما است و تلاش می‌کنیم آنها را ببینیم و در بحث‌هایمان هم گفتیم گروه‌هایی هستند که ممکن است تصمیمات ما باعث شود اینها به زیر خط فقر بروند و نتوانند زندگی کنند و ما به عنوان حاکمیت موظفیم آنها را ببینیم و سعی کنیم اگر عارضه‌ای پیش آمد نگذاریم آنها صدمه زیادی ببینند، چون اینها مردم این کشور هستند.

پزشکیان اضافه کرد: در نتیجه باید فکر کنیم، شما فکر کنید و کمک کنیم و هر نسخه‌ای که می‌خواهیم برای این مملکت بنویسیم آن گروهی که می‌خواهد صدمه ببیند برای آن یک راه‌حل‌هایی در نظر بگیریم. این معادله است که می‌تواند کار ما را درست کند.

وی افزود: می‌گویند شورای عالی صادرات که سیاست‌گذاری باید کند، خب کاری ندارد، درست کنید، مشکل ما هستیم؟ شورا درست کردن که قانون نمی‌خواهد، بنشینید، جلسه بگذارید، هماهنگ کنید و ما هم پشتیبانی می‌کنیم و آماده برگزاری جلسات مختلف با شما هستیم.

رئیس جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: ما در تمام مسائل و در دولت آماده ایم با شما جلسه بگذاریم. با شما بنشینیم و مشکل شما را حل کنیم. جلسه با شما به منزله وقت تلف کردن نیست. ما آماده‌ایم هر هفته و هر روز وقت بگذاریم تا تولید ما رشد کند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال حذف موانع هستیم، خاطرنشان کرد:، اما سیل صدمات آن ممکن است به یک عده آسیب بزند. باید عوارض را درنظر گرفت. به عنوان یک باور ما در جنگ هستیم. اقتصاددان‌ها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما خط مقدم جنگ هستند، باید از آنها پشتیبانی و حمایت کنیم.

پزشکیان ادامه داد: یک تعامل و هماهنگی خوبی بین قوا وجود دارد. ما قرار نیست کسی را محکوم کنیم. همه باهم کاری کردیم که به اینجا رسیده، اکنون باید دست به دست هم دهیم تا به سمت پیشرفت برویم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: باید دست به دست هم دهیم تا یک ایران قوی بسازیم تا یک عده تازه سربرآورده نتوانند برای ما قیافه بگیرند. ایرانی‌ها برای ایران هر کاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند. ما نیز هر کاری از دستمان بربیاید در خدمت شما خواهیم بود. تا آخر با شما هستیم و خواهیم جنگید.

رئیس جمهوری در ادامه خطاب به حاضران در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات گفت: وضعیت را شما می‌دانید. نامرد‌ها روز به روز می‌خواهند وضعیت را برای ما بدتر کنند. اما فرصت زیادی در اوراسیا، شانگهای، بریکس و در تعامل با همسایگان خود داریم. ما دست به دست هم داده و با قدرت پیش خواهیم رفت.

همچنین در بیست و هشتمین سالگرد «روز ملی صادرات»، از ۴ شرکت صادرکننده مدال‌آور، ۳ شرکت ممتاز ملی، ۴۸  شرکت صادرکننده نمونه ملی و ۱ شرکت شایسته تقدیر، تجلیل و با حضور رئیس جمهور از ۴ شرکت، گروه تراکتورسازی ایران، گروه مپنا، شرکت خودروسازی سایپا، شرکت مهاب قدس و ۳ شرکت صادرکننده ممتاز، شرکت فروآلیاژ ایران، شرکت تونل سد آریانا و شرکت کالسیمین به عنوان صادرکنندگان ممتاز با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

پیش از سخنان رئیس جمهور ۳ نفر از صادرکنندگان برتر نیز به بیان دیدگاه‌ها؛ طرح مشکلات و موانع صادرات پرداختند. رویارویی با تحریم‌های گسترده بین‌المللی، چند نرخی بودن ارز، موانع بر سر راه نقل و انتقالات بانکی، مشکلات بانکی داخل کشور اعم از ناترازی‌ها، صدور بخش‌نامه‌های دستوری غیرواقعی و خام فروشی بدون ایجاد ارزش افزوده، از اهم دغدغه‌های ایشان در خصوص صادرات به کشور‌های خارجی بود.

سید محمد اتابک، وزیر صمت نیز در این مراسم ضمن تبریک روز ملی صادرات، به صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور، صادرات را یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد کشور برشمرد و با بیان اینکه سهم نیم درصدی از صادرات جهانی، شایسته موقعیت جغرافیایی و جمعیتی کشور ایران نیست، گفت: متاسفانه تنوع محصولات صادراتی ما کم و از سوی دیگر ارزش محصولات صادراتی ما نیز از ۵۲۰ دلار به ۳۶۲ دلار کاهش پیدا کرده است که این نشان‌گر توجه به خام‌فروشی و پرهیز از حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور برای انجام پروژه‌های بزرگ  فنی و مهندسی به خصوص در کشور‌های همسایه، افزود: اگر بتوانیم مشکل ضمانت‌های بانکی را در این زمینه حل کنیم، شاهد ارتقای حجم صادرات کشور خواهیم بود.

وزیر صمت در پایان سخنان خود از رئیس جمهور درخواست کرد تا مجدداً «شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی» به منظور از بین بردن مشکلات و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌ها احیا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب