دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

شغل خود را از دست ندهید!/ آینده هوش مصنوعی در برندسازی

شغل خود را از دست ندهید!  آینده هوش مصنوعی در برندسازی
یک مدرس دانشگاه در خصوص ورود هوش مصنوعی به صنعت برندسازی گفت: بخش بزرگی از شغل‌ها در زمینه بازاریابی و برندسازی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرارخواهند گرفت و اگر افراد به این فناوری مسلط و با آن هماهنگ نشوند شغل خود را از دست خواهند داد.
کد خبر : 935720

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در جریان تحولات علمی در جهان، هوش مصنوعی در بسیاری از لایه‌های زندگی و کسب‌وکار‌ها نفوذ کرده و در تمام برنامه ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها تاثیرگذاری دارد. 

 یکی از مهم‌ترین و متحول‌ترین تاثیرات هوش مصنوعی، تعیین نحوه رفتار مصرف‌کنندگان و ایجاد ارتباط متفاوت‌تر با برند‌های موجود در بازار است. به اعتقاد فعالان حوزه برندیگ، تاثیرپذیری برند‌ها و نام‌های تجاری کالا‌ها و محصولات از هوش مصنوعی، به یک ضرورت جهت توسعه فعالیت کسب‌وکار‌ها تبدیل شده است. 

در همین رابطه شهریار شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، گفت: هوش مصنوعی در زمینه جمع آوری اطلاعات در حوزه بازاریابی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد، اما در حوزه دسته بندی اطلاعات همچنان نیاز به دخالت انسان است. باید توجه داشت که نسخه‌های فعلی هوش مصنوعی توانایی دسته بندی اطلاعات را دارند، اما این دسته بندی معمولا دقیقا مطابق با کاربرد‌هایی که افراد برای کسب‌وکار خود نیاز دارند نیست.

کارشناس حوزه برندیگ و بازاریابی ادامه داد: یکی از دیگر جنبه‌های مهم استفاده از هوش مصنوعی در این صنعت، استفاده از آن برای تولید ایده است. در بحث ایده سازی هوش مصنوعی به طور غیر قابل باوری خوب عمل می‌کند و اگر خواسته به درستی مطرح شود هوش مصنوعی توانایی ارائه ایده‌های جذابی را خواهد داشت. البته توجه به این نکته ضروری است که ایده‌هایی که هوش مصنوعی مطرح می‌کند آفریده خودش نیست؛ بلکه بازتابی از ایده انسان‌ها است که بر بستر اینترنت قابل دسترس است، اما همین نتیجه با توجه به وسعت بررسی، سرعت بالای پردازش هوش مصنوعی بسیار ارزشمند است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سوی دیگر هوش مصنوعی در بحث گزارش نگاری نیز وارد شده و توانایی ارائه و نگارش گزارش‌های متنوع را دارد.

یک نکته مهم در مورد هوش مصنوعی

برندسازی

شفیعی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که هوش مصنوعی توانایی حل مسئله را دارد، اما به مانند یک انسان توانایی ادراک ندارد؛ یعنی به اصطلاح (Consciousness) نیست. خصیصه فهم و درک داشتن مخصوص انسان‌ها است و هوش مصنوعی از این امتیاز بی بهره است؛ یعنی هوش مصنوعی درکی از لذت، درد، هیجان و عواطف ندارد و صرفا منظومه‌ای از اطلاعات است؛ به همین جهت باید در استفاده از آن به این موضوع توجه کافی داشت.

رئیس هیئت علمی آکادمی برند ایران ادامه داد: اطلاعات برای انسان معنادار است است، اما هوش مصنوعی از اطلاعات صرفا برای حل مسئله استفاده می‌کند؛ به همین جهت باید توجه داشت که تا زمانی که از هوش مصنوعی برای تحلیل و حل مسائل استفاده شود عملکرد مطلوب خواهد بود، اما هر تحلیلی در حوزه فهم بازار صرفا باید توسط انسان انجام شود.

راه نشدنی برای هوش مصنوعی وجود ندارد

این کارشناس حوزه بازاریابی ضمن اشاره به تجربه ۲۵ سال خود در این زمینه اظهار کرد: در گذشته همواره گفته می‌شد که هوش مصنوعی توانایی حضور در عرصه‌های خلاقانه و وابسته به هنر حوزه بازاریابی و برندینگ را ندارد؛ اما این پیش بینی هم اکنون نقض شده و هوش مصنوعی برای بخش‌هایی مانند طراحی بسته بندی، لوگو و حتی شعار استفاده می‌شود و بسیار سریع عمل می‌کند. البته لازم به ذکر است که نمی‌توان گفت که عملکرد هوش مصنوعی در این زمینه خوب است بلکه آفرینش انسانی همواره جایگاه خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که در حوزه بازار زمان بسیار اهمیت دارد؛ می‌توان گفت ارائه تعداد زیادی پیشنهاد در زمانی بسیار کوتاه توسط هوش مصنوعی یک دستاورد است. در حوزه برند سازی سرعت عمل بسیار با ارزش است؛ مخصوصا زمانی که نمایشگاهی در پیش است و یا محصولی با قید فوریت باید به بازار عرضه شود، هوش مصنوعی می‌تواندبرنامه تولید را به شدت جلو ببرد. قطعا گروهی از انسان‌ها می‌توانند نتیجه بهتری را ارائه دهند، اما راه حل بهتر آن است که برای صرفه جویی در زمان پیشنهادات سریع هوش مصنوعی توسط انسان‌ها اصلاح و تقویت شود.

برندسازی با هوش مصنوعی

دریافت سناریو تبلیغات با هوش مصنوعی

شفیعی گفت: می‌دانیم که بازاریابی و برند سازی بدون تبلیغات ابزار اصلی خود را از دست خواهند داد. هوش مصنوعی این امکان را دارد که با دریافت سناریو تبلیغات چیزی شبیه انیمیشن را تحویل دهد؛ هر چند که پیشرفت هوش مصنوعی در این زمینه محصول نهایی نیست، اما امید می‌رود که در آینده نزدیک توانایی تولید محصول نهایی را نیز داشته باشد. همچنین سرعت عمل هوش مصنوعی در این زمینه بسیار مفید و مثمر ثمر است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در همین راستا من تصور می‌کنم که عقب ماندن از قافله هوش مصنوعی برای فعالان حوزه برندسازی و بازاریابی بسیار پر ضرر خواهد بود. شکی نیست که بخش بزرگی از شغل‌ها در زمینه بازاریابی و برندسازی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرارخواهند گرفت و اگر افراد به این فناوری مسلط و با آن هماهنگ نشوند شغل خود را از دست خواهند داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب