دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نیاز ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رفع ناترازی برق/ اگر مشکل حل نشود صنایع تعطیل می‌شود

نیاز ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رفع ناترازی برق  اگر مشکل حل نشود صنایع تعطیل می‌شود
دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: اگر شرایط برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید برق در نیروگاه‌ها و فضا برای تولید توسط تجدیدپذیرها فراهم نشود سال آینده شاهد تعطیلی صنایع خواهیم بود.
کد خبر : 933540

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد امین زنگنه امروز(شنبه 7مهرماه) در نشست خبری راهمکار صنعت تجدید پذیر برای رفع ناترازی برق، گفت: ۱۸ هزار مگاوات کسری برق در تابستان سال جاری بود که نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای رفع این ناترازی است که منابع تامین این نیاز وجود نداردو تامین آن از صندوق ملی ممکن نیست چراکه سرمایه ۲۰ میلیون دلاری این صندوق  برای نیاز کل اقتصاد کشور است.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیرگفت: مشکل تامین مالی برای تجدیدپذیرها به صورت ریالی است که ۷۰درصد منابع ریالی باید تبدیل به ارز شود و موضوع تبدیل ریال به ارز برای واردات تجهیزات و ملزومات این صنعت  شده است.

زنگنه ادامه داد: در پیک مصرف سال ۱۴۰۳ رقم کمبود برق به ۱۷۵۰۰ مگاوات رسیده است. از انجا که میزان توان عملی تولید همواره کمتر از ظرفیت نصب شده اسمی است. برای جبران این میزان کمبود نیاز به احداث نزدیک به ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید است که به معنای نیاز به سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلار فقط برای جبران کمبود برق در شرایط امروز کشور است.

وی گفت: بیشتر از ۱۰ هزار مگاوات قرار داد سرمایه گذاری نیروگاه خورشیدی و بادی منعقد شده است و از سرمایه گذار ضمانت حسن اجرا و ضمانت مالی دریافت شده است که در صورت اورده ۳۰ درصدی سرمایه گذار، تامیین ۷۰ درصد دیگر منابع مالی نیازمند ۲۵‍‍"۵ میلیارد دلار ( با نرخ ارز ۴۲ هزار تومان، ۲۲۰ همت ) منابع است یعنی تقریبا به اندازه ۷۷ درصد کل تسهیلات پرداختی سیستم بانکی به طرح‌های سرمایه‌ای کل بخش صنعت و معدن. واضح است که تامین مالی این ارقام با توجه به بزرگی ان‌ها صرفا از طریق سیستم بانکی میسر نیست.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد: دلیلی که وزارت صمت نیاز‌های صنایع زیر مجموعه خود را در اولویت قرار می‌دهد، سرمایه گذاران و پیمانکاران تجدید پذیر همواره خارج از اولویت هستند و درگیر مشکل ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات تجهیزات خواهند بود.

به گفته این مسئول بخش خصوصی؛ برای درک ابعاد این مسئله باید توجه داشت بر اساس برنامه هفتم توسعه باید ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش تجدید پذیر ساخته شود یعنی متوسط سالانه ۲۵۰۰ مگاوات با متوسطه سرمایه گذاری مورد نیاز برای هر مگاوات تجدید پذیر ۷۵۰ هزار دلار، این هدف نیازمند ۱۸۷۵ میلیارد دلار منابع مالی است.

وی تصریح کرد: از آنجا که ارزبری پروژه‌های تجدید پذیر بر اساس برآورد ساتبا، ۷۰ درصد می باشد. یعنی از رقم ۱۸۷۵ میلیارد دلار منابع مالی ذکر شده، نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار منابع باید به واردات پنل و اینورتر خورشیدی و توربین بادی اختصاص یابد.

زنگنه ادامه داد: ظرفیت و پتانسیل در صنعت تجدیدپذیرها به‌طور گسترده‌ای وجود دارد و بخش خصوصی نیز برای ورود به این حوزه‌ها تمایل حضور و مشارکت بیشتر دارد، اما در ابتدا باید مطالبات اجرایی شود تا حد زیادی بتوانیم روی پتانسیل بخش خصوصی حساب باز کرد.

به گفته دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر؛ اگر شرایط برای سرمایه گذاری و افزایش تولید برق در نیروگاه ها و فضا برای تولید توسط تجدید پذیرها فراهم نشود سال آینده شاهد تعطیلی صنایع خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب