سیاه چاله‌های کلان جرم گاز مورد نیاز ستاره‌ها را می‌دزدند

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب دریافتند که سیاه چاله‌های کلان جرم می‌توانند کهکشان‌های میزبان خود را از گاز مورد نیاز برای تشکیل ستاره محروم کنند.
کد خبر : 931985

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا تایید کرده اند که سیاه چاله‌های کلان جرم می‌توانند کهکشان‌های میزبان خود را از گاز مورد نیاز برای تشکیل ستاره محروم کنند.

یک تیم بین المللی به سرپرستی دانشگاه کمبریج، کهکشانی مشابه کهکشان راه شیری را از حدود دو میلیارد سال پس از انفجار بزرگ مشاهده کردند. این کهکشان نیز مانند بسیاری از کهکشان‌های بزرگ، یک سیاه چاله کلان جرم در مرکز خود دارد. با این حال، کهکشان تقریبا مرده است و تا حد زیادی شکل گیری ستاره‌های جدید را متوقف کرده است.

دکتر فرانچسکو د اوژنیو از موسسه کیهان شناسی کاولی کمبریج گفت: براساس مشاهدات قبلی، ما می‌دانستیم که این کهکشان در حالت خاموش قرار دارد: این کهکشان با توجه به اندازه خود ستاره‌های زیادی را تشکیل نمی‌دهد و ما انتظار داریم که ارتباطی بین سیاه چاله و پایان تشکیل ستاره وجود داشته باشد.

با این حال، تا پیش از تلسکوپ فضایی جیمز وب، ما قادر به مطالعه دقیق این کهکشان برای تایید این ارتباط نبوده ایم و نمی‌دانستیم که این حالت خاموش شده موقتی است یا دائمی.

کشف گاز سرد و متراکم توسط  جیمز وب

این کهکشان که به طور رسمی GS - ۱۰۵۷۸ نامیده می‌شود، اما پس از اینکه محققی ه تصمیم گرفت آن را از نزدیک مورد مطالعه قرار دهد، لقب «کهکشان پابلو» را به خود اختصاص داد. این ستاره جرمی در حدود ۲۰۰ میلیارد برابر خورشید دارد و بیشتر ستاره‌های آن بین ۱۲.۵ تا ۱۱.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته اند.

پروفسور روبرتو مایولینو از موسسه کیهان شناسی کاولی توضیح داد: در جهان اولیه، بیشتر کهکشان‌ها ستاره‌های زیادی را تشکیل می‌دهند، بنابراین دیدن چنین کهکشان مرده عظیمی در این دوره زمانی جالب است. او اشاره کرد که از زمانی که کهکشان به این اندازه عظیم رسید، فرآیندی که تشکیل ستاره را متوقف کرد، احتمالا به سرعت رخ داده است.

محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف کردند که کهکشان پابلو با سرعت تقریبی ۶۲۱ مایل در ثانیه (۱۰۰۰ کیلومتر در ثانیه) در حال تخلیه مقادیر زیادی گاز است که به اندازه کافی سریع است تا از چنگ گرانشی کهکشان فرار کند. این باد‌های ۲،۲۳۵،۶۰۰ مایل در ساعت که توسط سیاهچاله ابر پرجرم هدایت می‌شوند، گاز را از کهکشان خارج می‌کنند.