دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

عضویت ۲ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی

عضویت ۲ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی
یک کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: نزدیک به ۲۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هستند.
کد خبر : 931689

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد زمردی، یکی از کارشناسان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: شبکه آزمایشگاهی سال ۸۳ ذیل ستاد نانو ایجاد شد. شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی بر حسب دستور سورنا ستاری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور وقت در سال 1393 ایجاد شد.

وی افزود: پیش از فعالیت این شبکه، پژوهشگران برای پیدا کردن تجهیز مورد نیازشان در استان محل کار یا تحصیل شان با مشکلات زیادی مواجه بودند. از سوی دیگر منابع مالی دانشگاه‌ها محدود است. همه دانشگاه‌ها نمی‌توانند FESEM (میکروسکوپ الکترونی روبشی) داشته باشد بنابراین شبکه آزمایشگاهی امکان جستجو بر اساس تجهیزات، آزمون و موقعیت جغرافیایی ایجاد کرده است و پژوهشگران می‌توانند تجهیزات مورد نیازشان را بر اساس فیلتر‌های تعیین شده، پیدا کنند.

وی به حمایت‌های این شبکه اشاره کرد و گفت: بیشتر حمایت‌های این شبکه تسهیلات است. اگر آزمایشگاهی عضو شبکه باشد برای دریافت تجهیزات داخلی، شبکه مبلغی را پرداخت می‌کند، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و صندوق شکوفایی و نوآوری نیز بخش دیگری از هزینه‌ها را متقبل می شود. مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه برای دریافت تجهیزات خارجی نیز به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معرفی می‌شوند.

زمردی یادآورشد: در حال حاضر بیش از ۱۷۸۰ آزمایشگاه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هستند. یکی از آزمایشگاه‌ها مرکز خدمات آزمایشگاهی شریف است. این مجموعه ۵۰ تا ۷۰ آزمایشگاه دارد. اگر تمامی آزمایشگاه‌ها را تجمیع کنیم نزدیک به ۱۱ هزار آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی فعالیت دارند.

وی بیان کرد: آزمایشگاه‌های این شبکه تاکنون ۳۴ هزار و ۱۵۱ تجهیز را به اشتراک گذاشته‌اند و ۱۶۰ هزارآزمون ارائه داده‌اند. خوشبختانه خدمات این شبکه روزانه در حال افزایش است به طوری که اکنون آزمایشگاه‌های ۱۵۹ شهر از ۳۱ استان کشور به عضویت این شبکه درآمده‌اند.

1800 آزمایشگاه عضو قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی

سجاد رسولی، یکی دیگر از کارشناس شبکه ازمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: آزمایشگاه‌هایی که به شکل عمومی خدمت ارائه می‌دهند می‌توانند عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی شوند. در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور عضو این شبکه هستند. از این میزان ۱۸۰۰ مرکز آزمایشگاهی عضو قطعی این شبکه هستند.

وی افزود: حمایت‌هایی که تاکنون شبکه ازمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از آزمایشگاه‌های عضو داشته در بحث خرید تجهیزات ایران ساخت و خدماتی که در بحث سرویس نگهداری و تعمیر تجهیزات، کالیبراسیون دستگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های تخصصی ذیل هر کارگروه به صورت رایگان برای کارشناسان ارائه داده است، باعث شده بسیاری از آزمایشگاه‌ها برای عضویت در این شبکه استقبال کنند.

به گفته وی، دامنه پوشش این شبکه شامل آزمایشگاه‌های خدماتی است. این شبکه علاوه‌بر مراکز آزمایشگاهی زیرمجموعه سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف، مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی را نیز در بر می‌گیرد. بخش‌های آزمایشگاهی وابسته به انواع موسسات تحقیقاتی و آموزش عالی اعم از دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز تحقیقاتی و ... نیز می‌توانند در این شبکه عضو شوند و فعالیت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب