دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1403 - 00:02

ویژگی‌های پهپاد پیشرفته MQ-9 آمریکایی که توسط نیروهای مسلح یمن شکار شد +اینفوگرافی

ویژگی‌های پهپاد پیشرفته MQ-9 آمریکایی که توسط نیروهای مسلح یمن شکار شد +اینفوگرافی
روز گذشته نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که نهمین پهپاد پیشرفته جاسوسی-نظامی MQ-۹ را سرنگون کرده است؛ پهپادی که تولید هر یک از آن بالغ بر ۳۰ میلیون دلار برای آمریکا خرج برداشته است.
کد خبر : 931235

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روز گذشته نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که نهمین پهپاد پیشرفته جاسوسی-نظامی MQ-۹ را سرنگون کرده است.

جنرال اتمیکس ام‌کیو-۹ ریپر (انگلیسی: General Atomics MQ-۹ Reaper)، پهپادی تهاجمی با قابلیت انجام عملیات پروازی کنترل از راه دور یا خودمختار است که توسط شرکت جنرال اتمیکس اِروناتیکال سیستمز عمدتاً برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا توسعه یافته است.

ام‌کیو ۹ و سایر پهپاد‌ها توسط نیروی هوایی آمریکا به عنوان وسایل نقلیه خلبان از راه دور شناخته می‌شوند، تا نشانگر کنترل‌کننده‌های زمینی انسانی آنها باشد.

ام‌کیو-۹، اولین پهپاد ضربتی است که برای تجسس طولانی مدت در ارتفاع بالا طراحی شده است.

ویژگی‌های نهمین شکار پهپاد بسیار پیشرفته MQ-9 آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن

پهپاد ام‌کیو-۹ یک هواپیمای بزرگتر، سنگین‌تر و توانمندتر از ام‌کیو-۱ قبلی است. می‌توان آن را با همان سیستم‌های زمینی که برای کنترل ام‌کیو-۱ استفاده می‌شود، کنترل کرد.

ام‌کیو۹ دارای یک موتور توربوپراپ با قدرت ۹۵۰ اسب‌بخار-شفت (۷۱۲ کیلووات) است (در مقایسه با موتور پیستونی ۱۱۵ اسب بخاری (۸۶ کیلووات) ام‌کیو۱). قدرت بیشتر به ریپر اجازه می‌دهد تا ۱۵ برابر بیشتر محموله مهمات حمل کند و با سرعتی در حدود سه برابر ام‌کیو-۱ حرکت کند. این هواپیما توسط خدمه هواپیما که در ایستگاه کنترل زمینی (GCS) مستقر هستند، نظارت و کنترل شده و از سلاح استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۰۸، بال هجومی ۱۷۴ام گارد ملی هوایی نیویورک، انتقال از جنگنده‌های خلبان‌دار اف-۱۶ به ام‌کیو-۹ای ریپر را آغاز کرد و اولین واحد جنگنده‌ای شد که به‌طور کامل به استفاده از هواپیمای جنگی بدون سرنشین (UCAV) رو آورد. در مارس ۲۰۱۱، نیروی هوایی آمریکا خلبانان بیشتری را برای وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین پیشرفته نسبت به هر سیستم تسلیحاتی دیگر آموزش داد.

نیروی هوایی آمریکا بیش از ۳۰۰ ام‌کیو-۹ ریپر را تا ماه مه ۲۰۲۱ عملیاتی کرد.

ویژگی‌های نهمین شکار پهپاد بسیار پیشرفته MQ-9 آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن

آنتن ارتباط ماهواره‌ای MQ-9


تاریخچه پیشرفته‌ترین پهپاد جاسوسی آمریکا

پهپاد مسلح ۹-MQ

هنگامی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ پهپاد ۱-MQ وارد خدمت شد باب جدید در زمینه هواپیما‌های بدون سرنشین مسلح ایجاد شد. ام کیو ۱ نسخه مسلح پهپاد ۱-RQ بود که از موتور پیستونی بهره میبرد. ام کیو ۱ مسلح بود ولی توان حمل سلاح کمی داشت برای نمونه تنها دو موشک هلفایر را حمل میکرد و برد پروازی آن در حال مسلح زیر ۶۰۰ کیلومتر بود.

نیروی هوایی آمریکا و همچنین خواهان یک پهپاد مسلح‌تر بودند که بتواند مهمات بیشتری در برد بیشتری حمل کند و با اهداف بیشتری درگیر شود پهپاد ساعت بسیار بیشتر بر فراز هدف گشت زنی میکرد و از این رو می‌توانست تا چند ساعت بر فراز منطقه باقی بماند و از این رو مقرون به صرفه بود. اگرچه در مراحل نخست به خدمت گیری چینین پرنده‌ای مورد تردید بود ولی درگیری در عراق و افغانستان و درگیر در نبرد‌های شهری ثابت کرد که برای هدف قرار داد نیروی‌های تروریست و شوروی که سلاح پدافندی چندانی ندارند چنین وسیله ارزانی چقدر موثر است.

طراحی پرنده جدید به شرکت General Atomics Aeronautical Systems سپرده شد همان شرکتی که از کیوا و ام کیو ۱ را طراحی کرده بود از این رو بی دلیل نیست که پرنده جدید که با نام ام کیو ۹ شناخته شد بسیار شبیه از کیوو و ام کیو ۱ از آب درآمد اگرچه تفاوت‌های اساسی بسیاری نیز داشت. ام کیو ۹ در سال ۲۰۰۱ به پرواز در آمد و در سال ۲۰۰۶ وارد خدمت شد اگرچه از سال ۲۰۰۴ در عراق به شکل آزمایشی خدمت میکرد.

ویژگی‌های نهمین شکار پهپاد بسیار پیشرفته MQ-9 آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن
کانکس هدایت پهپاد MQ-9

ام کیو ۹ شبیه ام ۱ است. دارای بدنه کشیده که با یک برآمدکی بر روی سر خود در قسمت جلو که محل قرار گیری انتن ارتباط ماهواره‌ای برای ارسال و دریافت اطلاعات و تبادل داده با ماهواره است در زیر دماغه خود دارای یک سامانه دید حرارتی و نشان گذار لیزری است که توان درشت نمایی نیز دارد. این سامانه از نوع ۱ AN/DAS دارای یک دوربین مدار بسته یک دوربین دید، شبانه یک چشمی دید حرارتی، یک نشان گذار و مسافت یاب لیزری میباشد و میتواند از فاصله ۱۰ کیلومتری یک خودرو را کشف و نشان گذاری لیزری. بکند جدیدا برنامه یا برای نصب نسخه کوچکتر غلاف اسرائیلی لیتینیگ روی این پرنده در دستورکار قرار گرفته است. این غلاف دو برابر سامانه ثابت این هواپیما برد دارد.

هواپیما در دماغه دارای یک رادار ANAPY Lynx است که در جلوی سامانه اپتیکی قرار دارد و کمی برآمده است. این رادار دارای توان نقشه برداری از سطح زمین به شکل رادار است و توان کشف اهداف متحرک و ثابت روی زمین را دارد و ۸۰ کیلومتر برد آن است. این رادار با سامانه اپتیکی هواپیما هماهنگ است و هدفی که توسط رادار کشف شود بلافاصله توسط اپتیک نشان داده می‌شد و یا برعکس آن.

از دیگر تجهیزات این پرنده توان حمل یک غلاف رادار روزنه ساختگی برای نقشه برداری از سطح زمین را نیز دارد. این غلاف در زیر بدنه کمی عقبتر حمل میشود اگرچه در آزمایشات حتی زیر بال نیز نصب شده است یکی از برنامه‌های ارتقا مربوط به پروژه argus-is camera است. این پروژه یک دوربین جدید با فناوری پیچیده که شامل یک مجموع اپتیکی با ۳۶۸ دوربین به انداز دوربین موبایل است. این فناوری به این پهپاد کمک میکند تا تصاویری را با دقت ۱.۸ میلیارد پیکسلی بگیرد و میتواند یک محیط ۱۰۰ کیلومتر مربع را پوشش دهد. نصب این سیستم روی ام کیو به معنی این است که هیچ تحرکی در چنین منطقه وسیعی از چشم آن پنهان نمی‌ماند.

هواپیما دارای سه ارابه فرود جمع شونده است و از بدنه از الومنیوم و مواد ترکیبی ساخته شده. است. وزن خالی هواپیما ۲.۲ تن و بیشترین وزن برخواستن آن ۴.۷ تن است هواپیما دارای بال‌های تقریبا صاف است که شبیه بال هواپیما‌های گلایدر است. این تاکتیکی برای سوار شدن هواپیما بر امواج هوا و کاهش مصرف سوخت است. دارای سه سکان عمودی در قسمت عقب است که شامل دو سکان عمودی با زاویه V شکل بر روی بدنه و یکی در زیر بدنه به عنوان بالچه تعادل سمتی که هر سه دارای بخش‌های متحرک هستند.

ویژگی‌های نهمین شکار پهپاد بسیار پیشرفته MQ-9 آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن

هواپیما توسط یک کانکس هدایت با دو جایگاه یکی برای فرمانده و دیگری خلبان هدایت میشود و میتواند از سامانه هدایت ماهواره‌ای و یا هدایت رادیویی بهره ببرد این هواپیما را میتواند در هر جای جهان مستقر کرد ولی مثلا از یک سمت دیگر جهان هدایت کرد.

هواپیما دارای یک موتور توربوپراپ گاریت تی پی ایی - بود که ۹۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند. موتور ام کیو ۱ و ار کیو ۱ یک موتور پیستونی ۱۱۵ اسب بخاری بود ولی از انجایی که نیاز به حمل بالای تسلیحات بود باید موتور توربوپراپ روی این هواپیما نصب میشد این موتور در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافته است و بر روی دها هواپیما یک و دو موتوره غیر نظامی پراپ نصب شده. بود موتور دارای یک ورودی هوا روی بدنه است و میتواند هواپیما را به سرعت ۴۸۲ کیلومتر برساعت برساند که دو برابر سرعت ام کیو ۱. است برد انتقالی هواپیما بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر است ولی در حالت مسلح دارای برد ۱۶۰۰ کیلومتر است و میتواند تا ۱۴ ساعت دست به پرواز بزند.

هواپیما دارای چهار جایگاه خارجی برای حمل سلاح است اگرچه یک جایگاه نیز روی بدنه برای حمل غلاف دارد. میتواند در مجموع ۱۷۰۰ کیلوگرم محموله حمل کند که از این میزان ۳۶۰ کیلوگرم در درون بدنه منظور) رادار و اپتیک است) و ما بقی در خارج بدنه است

دو جایگاه زیر هر بال وجود دارد که نزدیک‌ترین جایگاه به بدنه دو محل نصب سلاح. دارد هواپیمای میتواند تا چهار موشک هلفایر را در کنار دو بمب لیزری ۲۲۵ کیلوگرمی جی بی و ۱۲ و یا دو بمب هدایت ماهوار‌های ۲۲۵ کیلوگرمی جی بی یو ۳۸ را حمل کند و یا میتواند به جای موشک‌های هلفایر نیز بمب هواپرتاب حمل کند که در مجموع میشود چهار بمب لیزری و یا چهار بمب ماهواره‌ای برای دفاع از خود نیز میتواند موشک استینگر را حمل کند نسخه تحویلی به انگلستان حتی توان حمل موشک میلی موجی بریمستون را هم دارد.

ویژگی‌های نهمین شکار پهپاد بسیار پیشرفته MQ-9 آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن
پهپاد ساقط شده MQ-9 توسط نیروهای مسلح یمن

 

لحظه هدف قراردادن پهپاد MQ-9 توسط نیروهای مسلح یمن

 

ام کیو ۹ میتواند ترکیب تسلیحاتی شامل تا ۴ موشک ضد تانک هلفایر و یا لیزری ماهوار‌های جاگم و یا چهار هلفایر با دو بمب هدایت لیزری ۲۲۵ کیلوگرمی جی بی یو ۱۲ و یا چهار بمب لیزری از این مدل و یا همانند تصویر ۴ بمب هدایت ماهواره‌ای ۲۲۵ کیلوگرمی جی‌بی‌یو ۳۸.

این پهپاد توان حمل تا چهار نسخه هوا به هوای استینگر را دارد و یا در انگلستان روی آن موشک میلیموجی بریمستون نیز تست شده. موشک گریفین نیز که یک موشک طرحی شده برای شلیک از پهپاد است و دارای سیستم هدایت لیزری و ماهواره‌ای است نیز روی آن تست شده ولی این موشک به شکل محدود استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ میلادی ارتش آمریکا برای ارتقا توان رزمی ام کیو ۹ دست به نصب هشت موشک ضد تانک هلفایر روی یک ام کیو زده.

برنامه جدید برای ام کیو ۹‌های در خدمت افزایش توان موتور برای توان حمل ۵۰۰ کیلوگرمی محموله بیشتر است که بتواند زیر بال‌های خود مخازن سوخت ۳۸۰ لیتری را حمل کند تا میزان ساعت پرواز به ۳۷ ساعت برسد.

ویژگی‌های نهمین شکار پهپاد بسیار پیشرفته MQ-9 آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن

دیگر مشخصات پهپاد MQ-9 

طول: ۱۱ متر

بلندی: ۳.۸ متر

وزن خالی: ۲.۲ تُن

بیشترین وزن برخاستن: ۵ تُن

میزان محموله: ۱.۷ تُن

موتور: یک موتور توربوپراپ ۷-۱۰-۳۱ Honeywell با قدرت ۹۰۰ اسب بخار

بیشترین سرعت: ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: ۳۱۳ کیلومتر بر ساعت

برد رزمی: ۱۸۰۰ کیلومتر

مداومت پروازی: ۱۴ ساعت

ارتفاع عملیاتی با سلاح: ۷۵۰۰ متر

تسلیحات: چهار موشک هلفایر در کنار دو بمب لیزری و یا ماهواره‌ای ۲۲۵ کیلوگرمی

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب