دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاوشگرهای راکت‌لب ۲۰۲۵ به سیاره سرخ می‌رسند

کاوشگرهای راکت‌لب ۲۰۲۵ به سیاره سرخ می‌رسند
شرکت راکت‌لب اعلام کرده، به زودی کاوشگر‌های کوچک این شرکت با نخستین موشک قابل مصرف مجدد بلو اوریجین زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک می‌کنند.
کد خبر : 930382

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت فضایی راکت لب به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت فضایی، به تازگی کاوشگر‌های خود برای سفر به مریخ را به محل پرتاب منتقل کرده است. این ماموریت مهم، قدمی بلند در راستای اکتشافات فضایی به شمار می‌آید و برتری فناوری‌های نوین راکت لب را به نمایش می‌گذارد.

کاوشگر‌های مریخی راکت لب قرار است بررسی جو و سطح سیاره سرخ را عملیاتی کند. این پروب‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای بهره می‌برند که امکان جمع‌آوری داده‌های علمی و تصویربرداری با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

به گفته متخصصان، پرتاب این کاوشگر‌ها با استفاده از موشک «نیو گلن» شرکت بلو اوریجین انجام می‌شود. این راکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین راکت‌های قابل استفاده مجدد در دنیا شناخته می‌شود. طراحی این راکت به گونه‌ای است که می‌تواند محموله‌های سنگین‌تری را به مدار زمین و فراتر از آن منتقل کند.

شرکت فضایی بلو اوریجین اعلام کرده که نخستین پرواز روز ۱۳ اکتبر انجام می‌شود و نیو گلن دو کاوشگر را حمل خواهد کرد که توسط شرکت راکت لب ساخته شده‌اند تا به ناسا در مطالعه اثرات باد خورشیدی بر جو مریخ کمک کنند.

این نخستین باری است که نیو گلن پس از سال‌ها تاخیر در توسعه خود پرواز می‌کند و این تاریخ به پنجره پرتاب سفر به مریخ می‌رسد که تقریبا هر دو سال یک بار براساس هم‌ترازی‌های سیاره‌ای رخ می‌دهد. این پنجره پرتاب در ۲۹ سپتامبر باز می‌شود و تا اواسط اکتبر ادامه دارد.

کاوشگر‌های مریخی آزمایشگاه راکت لب پیش از نخستین پرواز موشک نیو گلن بلو اوریجین به محل پرتاب می‌رسند و بدین ترتیب دو ست کوچک متصل به مریخ که در اولین پرواز مورد انتظار موشک نیو گلن بلو اوریجین به مدار می‌روند، در پایگاه فضایی فلوریدا قرار می‌گیرند.

این دو ماهواره که با نام ESCAPADE «کاوشگران شتاب و دینامیک فرار و پلاسما» شناخته می‌شوند، در سپتامبر سال ۲۰۲۵ طی ماموریت ناسا به مدار مریخ می‌رسند تا چگونگی تعامل ذرات باردار ورودی از خورشید با محیط مغناطیسی سیاره و تغییر آن را بررسی کنند.

این دو کاوشگر رباتیک هماهنگ می‌توانند تصویر دقیق‌تری از نحوه تأثیر متقابل مریخ با باد خورشیدی بر نشت جو نازک سیاره و چگونگی تکامل آب و هوای آن در طول زمان برای از دست دادن آنچه که دانشمندان فکر می‌کنند زمانی ذخیره آب مایع فراوانی بود، ترسیم کنند.

کاوشگر‌های مریخی در مراحل مختلفی آماده‌سازی شده‌اند. این مراحل شامل تست‌های حرارتی، تست‌های فشار و آزمایش‌های الکترونیکی است. تیم مهندسان راکت لب با دقت به جزئیات پرداخته و اطمینان حاصل کرده‌اند که کاوشگر‌ها در شرایط ایده‌آل برای پرتاب قرار دارند.

بررسی ترکیب گاز‌ها و شرایط جوی مریخ و جمع‌آوری داده‌ها در مورد زمین‌شناسی و تغییرات سطحی آن از دیگر اهداف تعریف شده برای این ماموریت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته