«رصدخانه صادراتی» راهحلی نوین برای ارتقاء صادرات محصولات دانشبنیان
امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت عملی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به علت چرایی ایجاد رصدخانه صادارتی پرداخت و در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پیش از ایجاد رصدخانه صادارتی بانک اطلاعات جامعی پیرامون صادرات محصولات دانشبنیان در کشور وجود نداشت. اطلاعات پراکندهای در دستگاههای مختلف مانند سازمان توسعه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران وجود داشت.
وی افزود: این اطلاعات باید در یک مکانی جمع بندی و پایش میشدند. به عنوان مثال برخی از حوزهها از رشد خیلی خوبی برخوردار بودند که باید شناسایی میشدند از اینرو ایجاد یک جریان برای رصد و شناسایی این اطلاعات ضروری بود. باید پتانسیل حوزههای خوب را با تعریف حمایتهای جدید تقویت میکردیم تا یک جهش صادراتی در آنها رخ میداد یا حوزههای بالغ به جریانهای بزرگتر صادراتی متصل میشدند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون جمع بندی، پایش و شناسایی اطلاعات ضروری، تقویت حوزهها برای صادرات و ایجاد جریانهای بزرگ صادراتی از جمله ماموریتهای این رصدخانه صادارتی محسوب میشود.
وی بیان کرد: رصد خانه مجرای ارائه آمار صادارتی نیست( اگرچه آمار صادارتی را نیز با استفاده از بانک اطلاعاتی دستگاههای مرتبط کسب میکند) زیرا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بانک اطلاعاتی از صادرات ندارد، این بانک اطلاعاتی را باید از وزارت صمت و گمرک و از اظهارنامههایی که شرکتها ارائه میکنند بگیرد.
وی یادآورشد: برخی از حوزهها مانند خدمات فناوری اطلاعات امکان دارد صادراتی نداشته باشند، اما باید تحلیلی از این حوزه داشته باشیم، زیرا حوزه IT از جمله حوزههای جذاب دنیا به لحاظ صادراتی محسوب میشود.
میرآبادی عنوان کرد: ما اگر بتوانیم این اطلاعات را به لحاظ فرصتهایی در خارج از کشور و توانمندیهای در داخل کشور رصد کنیم، میتوانیم با تعریف مشوقها، حمایتها و تصویب قوانین (که از این قضیه پشتیبانی میکنند) یک جریان جدید صادراتی برای حوزههای دانش بنیان و فناور ایجاد کنیم.
به گفته وی، اکنون مجموعه این ماموریتها در رصدخانه صادارتی دنبال میشود و به نوعی رصدخانه تحلیلگر صادرات دانشبنیان است تا بر اساس آن تحلیلها به راهکارهایی برسیم که بتوانیم این جریان صادراتی را تقویت کنیم.
رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت عملی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ضمن ارائه آماری از صادرات شرکتهای دانش بنیان گفت: طبق آخرین گزارش رسمی گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ شرکتهای دانش بنیان ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار صادرات داشتهاند.
وی افزود: مقاصد صادراتی شرکتهای دانشبنیان از ۸۷ مقصد صادراتی در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۳ مقصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. ما به دنبال تنوع بخشی به مقاصد صادراتی هستیم. تنوع بخشی به مقاصد صادراتی برایمان اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر یک بخشی از ارتباطات ایران آسیب دید با داشتن سبد صادراتی متنوع بتواند از بازارهای دیگر آن زیان را جبران کند.
وی در پایان اظهارکرد: هدف کلان ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تنوع بخشی به مقاصد صادراتی است. سال گذشته تنوع خوبی در مقاصد صادارتیمان داشتیم. شرکتهای دانش بنیان توانستند با صادرات محصولات به ۱۰۳ مقصد رکوردهای خوب صادراتی داشته باشند.
انتهای پیام/